קורס מוּק המבוסס על פדגוגיה מעורבת
Rayyan, S., Fredericks, C., Colvin, K.F., Liu, A., Teodorescu, R., Barrantes, A., Pawl, A., Seaton, D.T., & Pritchard, D.E. (2016). A MOOC based on blended pedagogy. Journal of Computer Assisted Learning, 32(3), 190-201.
המחברים מתארים שלוש הישנויות של קורס מוּק (MOOC) שפותח מחומרי הכנה מקוונים עבור כיתת מבוא לפיזיקה אשר תוקנה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), שבו צוות ההוראה מתקשר עם קבוצות קטנות של סטודנטים הפותרים בעיות תוך שימוש בפדגוגיה של פתרון בעיות למומחים. קורס המוּק כולל טקסט אלקטרוני, בעיות פשוטות ושיעורי בית.
המחברים מראים כיצד היבטים מסוימים של תכנון הקורס משפיעים על התנהגות הסטודנטים: (א) בחנים תכופים קושרו לכך שסטודנטים קראו חלק גדול מהטקסט האלקטרוני, ו-(ב) כאשר שיעורי הבית אורגנו על פי דרגת קושי עולה (לפי הערכת המנחה), המחברים מצאו קשרים חזקים בין קושי לבין זמן פתרון, אך קשרים חלשים עם אחוז הדיוק.
שינויים בהצעה השנייה של הקורס הסתיימו בנשירה גבוהה יותר. שינויים אלה כללו הכוונת מורים לפיזיקה ופרסום חומרים זמן רב מראש. המחברים מגדירים נשירה כאישורים שהתקבלו ביחס למשתתפים שהשקיעו מאמץ מיוחד במשימה השנייה. שיעור הנשירה שנמדד בדרך זו נע בין 44% ל-72%, שהוא הגבוה ביותר בקורס המכוון למורים.
המחברים מראים שמתרחשת למידה רבה בקרב המשתתפים בקורס מוּק. יישום תיאוריית התגובה לפריט (item response theory) לבעיות שיעורי בית שכיחות הראה שלמשתתפים בקורס המוּק הייתה יכולת גבוהה יותר בצורה משמעותית מסטודנטים בקורס במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס וכי הם שמרו על יתרון זה במהלכו של קורס המוּק.
קישור לתקציר המאמר באנגלית
ראו גם:
למידה בקורסי מוּק: מוטיבציות ולמידה מווסתת עצמית בקורסי מוּק