פעילויות הוראתיות ללמידה של מורים ומורי מורים
- תהליכים של משא ומתן מתמשך, טרנספורמציה, הגדרה מחדש וארגון מחדש של ידע הן בין מורי מורים לבין מתכשרים והן בין מורי המורים לבין עצמם. זאת במסגרת של עבודה משותפת של עמיתים ותוך צבירה ויצירה של ידע פורמלי בר-יישום לפתרון בעיות עתידיות (Gasson, 2005).
- משא ומתן מתמשך של מורי המורים הצופים בעבודת מתכשרים יחד כבסיס לבנייה, לשיפור ולעידון של הפרקטיקה שלהם. הבנייה זו מבוססת על צפייה ודיון באינטראקציות פרטיקולאריות (בתוכנית שנבדקה כאן בהוראת השפה): ילדים המאחרים לשיעור, תלמידים שאינם מעוניינים בתוכן השיעור, תלמידים שאינם מדברים בזמן שדיבור הוא חלק מתהליך למידת השפה וכדו'. זוהי בנייה של ידע מצבי הנגזר מצפייה ומניתוח של הוראה ממשית.
- הכשרה להוראה שאפתנית מחייבת את מורי המורים להציג למתכשרים סוגים שונים של ידע תלמידים. זהו ידע ה"מכתיב" למורי המורים את תכני ההכשרה ודרכי ההכשרה הנחוצים למתכשרים שלהם כדי שהוראתם תהייה הוראה שאפתנית.
- השיטה הפורמלית של פעילויות הוראתיות שסביבן מתארגנת עבודת ההכשרה מפשטת את המורכבות שלה, אך התצפית הקבועה, שהיא חלק מעבודת מורי המורים בתוכנית מסוג זה, משמרת את האופי רב-הרבדים וחסר-הוודאות של ההוראה. זהו ההקשר של בעיות ההוראה האמיתיות שמורי מורים צריכים לעסוק בו.
- סדרת מדריכים למורים וספרים שנתחברו ע"י מורי המורים בתכנית.
- מאמרים שוטפים שכותבים מורי המורים בתוכנית אודות הפעילויות ההוראתיות הננקטות בה.
- "המדריך למורה המורים" הנותן ביטוי לבנייה דינאמית של ידע וידע מאורגן והמתעדכן כל הזמן.
- העדר קשר בין הכשרת מורים להוראת תחום דעת זה או אחר לבין שיפור ההוראה,
- העדר מסגרת עקרונית שבתוכה ניתן לבנות פעילויות הוראתיות לטיפוח הוראה שאפתנית;
- העדר מומחיות בשימוש ב"פדגוגיות ביצוע"(Grossman & McDonald, 2008)
- העדר הבנה לגבי הדרך לשמר עקרונות של הוראה שאפתנית תוך שימוש בפעילויות שגרתיות .
ביבליוגרפיה
Ball, D.L., et al., (2009). Combining the development of practice and the practice of development in teacher education, Elementary School Journal, 109(5), 458-474.
Cohen, D., et al., (2003).Resources, instruction and research, Educational Evaluation and Policy Analysis, 25(2), 119-142.
Franke, M., & Chan, A. (2007). Developing routines of practice for learning to teach mathematics, PP at the AERA annual meeting, Chicago.
Gasson, S. (2005). The dynamics of sense making, knowledge and expertise in collaborative, boundary spanning design, Journal of Computer-Mediated Communication, 10(4), 14.
Grossman, P., & McDonald, M. (2008). Back to the future: directions for research in teaching and teacher education, American Educational Research Journal, 45(1), 184-205.
Jansen, A., et al., (2009). The role of learning goals in building a knowledge base for elementary mathematics teacher education, Elementary School Journal, 109(5), 525-536.
Kazemi, E., et al., (2007). Conceptualizing and using routines of practice in mathematics teaching to advance professional education, Report to the Spencer Foundation, Chicago.
Kennedy, M.M. (2005). Inside teaching: how classroom life undermines reform, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Lampert, M., Boerst, T., & Graziani, F. (in press). Using organizational assets in the service of ambitious teaching practice, Teachers College Record.
Lee, C. (2007). The role of culture in academic literacies: conducting our blooming in the midst of the whirlwind, New York: Teachers College Press.
Newmann, F., & Associates, (1996). Authentic achievement: restructuring schools for intellectual quality, San Francisco: Jossey-Bass.
Scott, S. (2008). Designing pedagogies of enactment: a case study from a literacy methods course, PP at the AERA annual meeting, New York
Stein, M.K., et al., (2008). Orchestrating productive mathematical discussions: five practices for helping teachers move beyond show and tell, Mathematical Thinking and Learning, 10(4), 313-340.