סקירת מידע: למידה מתמשכת לאורך החיים (Lifelong Learning)
רן, ע' ויוספסברג בן-יהושע, ל' (2020). למידה מתמשכת לאורך החיים (Lifelong Learning). תל אביב: הוצאת מכון מופ"ת, מרכז המידע הבין-מכללתי
"חיים ללא חקירה אינם ראויים לאדם לחיותם", אמר סוקרטס. דגם כזה של חיים טובים ניתן למצוא בגישת "למידה לאורך החיים" או באנגלית: Lifelong Learning. זאת מתוך תפיסה עובדתית וערכית כאחת, לפיה לימודים אינם דבר מה שאדם מפסיק לעשות, או ראוי שיפסיק לעשות, ברגע שהוא מסיים את בית הספר. בסקירת מידע זו מוצגים ארבעת היסודות של תפיסת הלמידה המתמשכת לאורך החיים: ללמוד לדעת, ללמוד לעשות, ללמוד לחיות חיים משותפים וללמוד להיות.
הלמידה המתמשכת לאורך החיים ניחנה בשבעה מאפיינים:
- פעילות למידה הנמשכת לאורך כל חיי הלומד.
- מתייחסת לכל סוגי הלומדים.
- מתקיימת לאורך כל שלבי החיים.
- מעמידה את הלומד במרכז.
- מטפחת מוטיבציה עצמית ללמידה.
- גמישה ומתאימה למגוון צרכים ומטרות.
- מכירה בחשיבות תהליך הלמידה בחברה המשתנה תמידית.
הסקירה מבהירה כי הלמידה המתמשכת היא תפיסת רצף הכרוכה בהכשרת מורים, בתוכניות מנהיגות, במערכת ההשכלה הגבוהה ובהכשרת לומדים במקצועות אקדמיים יישומיים. למידה מתמשכת יכולה להתבצע ברמת הפרט, הקהילה ("עיר לומדת") ואף ברמה הארצית, בדמות הטמעת מדיניות מכוונת מלמעלה למטה. הסקירה מסתיימת בפירוט חזון החברה הלומדת: למידה מתמשכת לאורך החיים ברמה הבינלאומית. הלמידה המתמשכת, אם כן, הינה צורך ורעיון אנושיים אוניברסליים – לפחות מזמנו של סוקרטס ועד ימינו אנו.
לקריאה נוספת
מדיניות בחינוך בלתי פורמלי בעולם: אוסטרליה, אירלנד, אסטוניה, בריטניה, צרפת וספרד
חינוך מבוגרים כקרש קפיצה לעבודה טובה יותר: ניתוח סקר על חינוך מבוגרים