נקודת תצפית : כל מה שבאמת קורה בבתי הספר ולא ידעתם

דפנה לוצקי, ליאור דטל

שלוש שנים יושב הסוציולוג ד"ר עידן ירון בבית ספר במרכז הארץ ומתבונן בתלמידים, במורים ובמנהלים . הוא מגלה נוער צמא לאוזן קשבת, מורים שנהפכו למכונות הכתבה, ומסביב אלימות, עדתיות וגזענות. המון גזענות . הצד הנסתר של בית הספר .

ד"ר עידן ירון, סוציולוג שמבלה כבר שלוש שנים בתצפית אנתרופולוגית על שגרת חייו של בית ספר שש-שנתי במרכז הארץ.
איך בדיוק הצליח אנתרופולוג בן 59 להשתלב בין מאות תלמידים בגיל ההתבגרות בבית הספר? לדבריו, הכול קשור לאמון. הוא מבטיח להם לספר בדיוק מה שקורה, ולא מעבר לכך. במסגרת יחסי האמון אתם הוא גם מסרב בתוקף לחשוף את שם בית הספר שבו הוא עורך את תצפיתו, בהתאם להסכם בינו למנהל בית הספר ולמשרד החינוך. "אנחנו חושבים שקשה להיכנס לחיים של בני הנוער ולהגיע לדברים האינטימיים, אבל האמת היא שיש לתלמידים צימאון מדהים ובלתי רגיל לספר", הוא אומר. "אם אתה לא מלשין ואם אתה מתעניין בהם באמת - הם מספרים".

למרות שהייה אינטנסיבית בבית הספר, ירון התקשה לספר לנו על שיעור יצירתי במיוחד או מעניין שבו נכח. "המערכת כולה מכוונת לבחינות ואין זמן לעסוק ביצירתיות', הוא אומר. "בסופו של דבר המורים צריכים לתת לתלמידים את החומר למבחן. התוצאה יכולה להיות אבסורדית, וזה בולט בשיעורי אזרחות, שאפילו כשקורה משהו אקטואלי בעל ערך שאפשר לחבר לנושא השיעור, פשוט לא עוסקים בו כי אין זמן".

למאמר בעיתון דה-מרקר

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya