מפיקוח למנהיגות: סיפור מסעה של קהילה מקצועית
מרגולין, א', שני, מ' וטל, פ' (2018). מפיקוח למנהיגות: סיפור מסעה של קהילה מקצועית, תל אביב: מכון מופ"ת
ספר זה מציג סיפור מסע; מסע למידה מהותי ועתיר אירועים בן שש שנים של קהילת מפקחות על בתי ספר. המפקחות ביקשו לחשוב מחדש על תפקידן ולעצב מודל חדש ופורץ דרך של תפקיד המפקחת, ובכך להתוות את החזון ואת סדר היום של המחוז שבו עבדו במשרד החינוך. הספר מאפשר לעקוב אחר תהליך התגבשותה של הקהילה המקצועית, תהליך סוער ורווי תהפוכות; אחר תהליכי הלמידה והמחקר העצמי, שנעשו לתרבות רווחת בקרב חברות הקהילה, והתבססו על שזירה מתמדת של התאוריות שהן למדו בעשייתן היום-יומית; וכן אחר תהליכי השינוי שעברו המשתתפות ושהתחוללו בסביבות העבודה שלהן בשדה.
התהליך המתואר בספר - שש שנות פעילותה של הקהילה ועוד שלוש שנות הניתוח והעיבוד של הנתונים וכתיבת הספר - הצמיח בסופו של דבר מודל אקולוגי אוניברסלי של פיתוח מקצועי במאה ה-21, מודל המושתת על למידה, על עשייה ועל מחקר במסגרת קהילה מקצועית.
לקריאה נוספת
השוואה בינלאומית של ההשפעה של רפורמה חינוכית על המנהיגות של המפקח
שינוי התפקיד: החוויות של המפקחים המחוזיים כאשר הם בונים קהילת למידה
"העבודה שלי כמפקחת הייתה משהו עם הרבה מאוד אגו. האמנתי שההצלחה שלי היא אישית. אני מרגישה היום אחרת... אני לגמרי יכולה לראות את ההצלחה של האחרים כהצלחה שלי ולהפך, ולהבין שהצלחה אמיתית היא תוצר של שיתוף פעולה..."
"לי התהליך היה מתנה. אני לא הייתי היום מי שאני מבחינה מקצועית לולא התהליך הזה. אין קורס פיקוח, בזכות הלמידה בקבוצה הזאת נכנסתי עם המון ביטחון לבתי הספר..."
פרופ' אילנה מרגולין היא מרצה בכירה בתכניות התואר השני במכללת לוינסקי לחינוך. במכון מופ"ת היא עומדת בראש רשת מחקר החוקרת את הפיתוח המקצועי של מורות. מחקרה עוסק בשותפויות בין האקדמיה לשדה, בחונכות ובפיתוח מקצועי במסגרת קהילות של פרקטיקה.
ד"ר מיכל שני היא מרצה במכללת לוינסקי לחינוך ומנהלת אקדמית של תכנית ההכשרה "חותם נעמי". עשייתה החינוכית ותחומי המחקר שלה מתמקדים בתכניות ייחודיות להכשרת-מורים, בהכלה ובהדרה במערכת החינוך, בשילוב תלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים ובמנהיגות חברתית-חינוכית.
ד"ר פנינת טל היא ראשת החוג לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך. מחקריה עוסקים בפיתוח תכניות לימודים, בביסוס תכנון לימודים צומח בגיל הרך, בחקר תפיסות הערכה של מורות בזיקה לתפיסותיהן האפיסטמולוגיות ובהתבוננות בגישות חינוכיות ייחודיות.
מרגולין, א', שני, מ' וטל, פ' (2018). מפיקוח למנהיגות: סיפור מסעה של קהילה מקצועית, תל אביב: מכון מופ"ת
ספר זה מציג סיפור מסע; מסע למידה מהותי ועתיר אירועים בן שש שנים של קהילת מפקחות על בתי ספר. המפקחות ביקשו לחשוב מחדש על תפקידן ולעצב מודל חדש ופורץ דרך של תפקיד המפקחת, ובכך להתוות את החזון ואת סדר היום של המחוז שבו עבדו במשרד החינוך. הספר מאפשר לעקוב אחר תהליך התגבשותה של הקהילה המקצועית, תהליך סוער ורווי תהפוכות; אחר תהליכי הלמידה והמחקר העצמי, שנעשו לתרבות רווחת בקרב חברות הקהילה, והתבססו על שזירה מתמדת של התאוריות שהן למדו בעשייתן היום-יומית; וכן אחר תהליכי השינוי שעברו המשתתפות ושהתחוללו בסביבות העבודה שלהן בשדה.
התהליך המתואר בספר - שש שנות פעילותה של הקהילה ועוד שלוש שנות הניתוח והעיבוד של הנתונים וכתיבת הספר - הצמיח בסופו של דבר מודל אקולוגי אוניברסלי של פיתוח מקצועי במאה ה-21, מודל המושתת על למידה, על עשייה ועל מחקר במסגרת קהילה מקצועית.
לקריאה נוספת
השוואה בינלאומית של ההשפעה של רפורמה חינוכית על המנהיגות של המפקח
שינוי התפקיד: החוויות של המפקחים המחוזיים כאשר הם בונים קהילת למידה
"העבודה שלי כמפקחת הייתה משהו עם הרבה מאוד אגו. האמנתי שההצלחה שלי היא אישית. אני מרגישה היום אחרת... אני לגמרי יכולה לראות את ההצלחה של האחרים כהצלחה שלי ולהפך, ולהבין שהצלחה אמיתית היא תוצר של שיתוף פעולה..."
"לי התהליך היה מתנה. אני לא הייתי היום מי שאני מבחינה מקצועית לולא התהליך הזה. אין קורס פיקוח, בזכות הלמידה בקבוצה הזאת נכנסתי עם המון ביטחון לבתי הספר..."
פרופ' אילנה מרגולין היא מרצה בכירה בתכניות התואר השני במכללת לוינסקי לחינוך. במכון מופ"ת היא עומדת בראש רשת מחקר החוקרת את הפיתוח המקצועי של מורות. מחקרה עוסק בשותפויות בין האקדמיה לשדה, בחונכות ובפיתוח מקצועי במסגרת קהילות של פרקטיקה.
ד"ר מיכל שני היא מרצה במכללת לוינסקי לחינוך ומנהלת אקדמית של תכנית ההכשרה "חותם נעמי". עשייתה החינוכית ותחומי המחקר שלה מתמקדים בתכניות ייחודיות להכשרת-מורים, בהכלה ובהדרה במערכת החינוך, בשילוב תלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים ובמנהיגות חברתית-חינוכית.
ד"ר פנינת טל היא ראשת החוג לגיל הרך במכללת לוינסקי לחינוך. מחקריה עוסקים בפיתוח תכניות לימודים, בביסוס תכנון לימודים צומח בגיל הרך, בחקר תפיסות הערכה של מורות בזיקה לתפיסותיהן האפיסטמולוגיות ובהתבוננות בגישות חינוכיות ייחודיות.