מעלים ערך: סטודנטים וסטודנטיות להיסטוריה מחזירים נשים לתודעה

 ד"ר שרון גבע, מכללת סמינר הקיבוצים

הפרויקט המסכם של הסטודנטים והסטודנטיות בקורס "בלי הבדל מין? הרהורים על מעמד האשה בישראל" בחוג להיסטוריה במכללת סמינר הקיבוצים הוקדש לקידום מקומן של נשים חשובות בשיח הציבורי דהיום. במהלך הסמסטר למדו הסטודנטים והסטודנטיות על מקומן, תפקידיהן ומעמדן של נשים בישראל בשנות החמישים. הקורס התנהל כקורס מקוון (בממשק Moodle), והניתוח המשותף של המקורות התקיים על פי רוב בקבוצות דיון. אמנם הדיון היה היסטורי, אך ההקשרים האקטואליים היו בלתי נמנעים. במסגרת זו, לא פעם החיפושים בגוגל העלו חרס: כך נתגלתה מידת נפקדותן של נשים מרכזיות בתולדות החברה הישראלית מהרשת, עד כדי סכנת שקיעתן בתהום השכחה הקולקטיבית. חיפוש באנציקלופדיה החופשית לימד שלנשים אלו אין בה ערך, תרתי משמע.

"במסגרת הפרויקט המסכם יצאנו מכתליה, הממשיים והווירטואליים, של האקדמיה למרחב הציבורי לטובת קידום מעמדן של נשים ש"עשו" היסטוריה אך עדיין נמצאות בשולי הסיפֵר ההיסטורי המקובל."

הסטודנטים והסטודנטיות חיברו ערכים לוויקיפדיה, ואחרי שהושלמו העלו אותם לאנציקלופדיה החופשית. חלקם, כמו במקרים של מרים ברץ, ממייסדי דגניה, גולדה מילוסלבסקי, ממייסדי המושבה נס-ציונה, ליליה בסביץ, מראשי תנועת הפועלות, הניה פקלמן, פועלת שהגיעה ארצה בעלייה השלישית ותיעדה את סיפור חייה הטראגי, ובת-שבע דגן, סופרת, מחנכת, ניצולת השואה, הם ערכים חדשים.

במקרים אחרים אלה תוספות רבות-מלים ורבות-ערך לערכים שהיו דלים ביותר, כמו אלה של רחל כהן-כגן, חברת הכנסת הראשונה והיחידה שכיהנה בכנסת מטעם מפלגת נשים והיתה האישה השנייה שחתמה על הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, חברת הכנסת אסתר וילנסקה (מק"י), עדה פישמן-מימון, חברת כנסת ומראשי תנועת הפועלות, והערך שהוקדש לביטאון הפועלות דבר הפועלת. בקרוב צפוי לעלות ערך מורחב ומקיף על חברת הכנסת אמה לוין-תלמי (מפ"ם).

 ראו גם במוסף הארץ, 9.3.2012


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    בס"דסטודנטים המעוניינים לקבל סיוע בכתיבת עבודות אקדמאיות מכל סוג ובכל תחום יכולים לפנות לליזה ונשמח מאוד לעזור0548449511oemlim@gmail.com

    פורסמה ב 15/05/2012 ע״י ליזה
    מה דעתך?
yyya