מי מפחד משאלות מחקר? ההזנחה של שאלות המחקר בספרות של שיטות מחקר
White, P. (2013). Who's afraid of research questions? The neglect of research questions in the methods literature and a call for question-led methods teaching. International Journal Of Research & Method In Education, 36(3), 213-227.
מאמר זה בוחן את מקומן של שאלות המחקר בהוראה של שיטות מחקר.
המאמר מתאר את ההזנחה של שאלות המחקר הן בטקסטים של שיטות המחקר והן בספרות האקדמית הרחבה יותר.
אולם, המאמר מציין שמצב זה אינו יוצא דופן במחקר החינוכי ודאגות דומות עולות בהרחבה במדעי החברה ובמדעי הרוח.
המאמר חוקר חלק מההסברים האפשריים לגבי הזנחה זו וטוען שהעדר תשומת לב לשאלות המחקר עשויה להיות קשורה לזמינות של משאבים מתאימים, למבנה ולתוכן של הטקסטים של שיטות המחקר ולדרך שבה מחקר מסוים נערך ומוצג.
הוראה של שיטות מחקר המובלות על ידי שאלות מוצגת הן כגישה הגיונית להוראה של מערך מחקר וניתוח נתונים וגם כאסטרטגיה שעשויה לסייע להתגבר על חלק מהחולשות בפרקטיקה הנוכחית.
ניתן לטעון שהתמקדות בשאלות מחקר יכול לעודד בניית יכולת כזו בקרב החוקרים החדשים.
קישור לתקציר המאמר באנגלית