מחקרי שימושיות ולמידה מרחוק
Usability Testing for E-Learning
מאמר המציע שורה של מחקרי (usability testing) במטרה לשפר את חוויית הלמידה מרחוק ובכך לצמצם את נשירת הלומדים ולאפשר למפתחים לבנות מערך של עקרונות ושיטות בדוקות לבניית קורסים אטרקטיביים לקהל היעד שלהם. מחקרי הבודקים את ממשקי הלמידה המתוקשבת יש בהם כדי : לאפשר שימוש הולם ואופטימאלי של משובים להגברת המוטיבציה של הלומד , לאפשר שילוב של מטלות מאתגרות יותר ללומדים , ולשפר את עקרונות התכנון הדידקטי של יעדי ההוראה .
יום השימושיות הבינלאומית , 3 לנובמבר
רקע : מה היא
?
היא הפשטה והקלה בשימוש בממשק. המטרה לסייע בשימוש ובניווט בפריטי המידע השונים באמצעות שפה משותפת, מובנת ואינטואיטיבית. התפיסה גורסת כי ככל שהממשק תהיה ידידותית יותר, ברורה יותר ואפקטיבית יותר, הלקוח יפיק תועלת רבה יותר מהשירות, וחוויית השימוש בו תתעצם.
לשימושיות יש 5 מרכיבי איכות:
· לימודיות (Learnability): כמה קל למשתמשים לבצע מטלות פשוטות ברגע שנתקלו בפעם הראשונה בממשק?
· יעילות (Efficiency): ברגע שמשתמשים למדו את הממשק כמה מהר הם מסוגלים לבצע מטלות?
· זכירות (Memorability): כאשר משתמשים חוזרים למערכת אחרי פרק זמן ללא שימוש בה, כמה קל להם לרכוש מיומנות חוזרת?
· שגיאות (Errors): כמה שגיאות משתמשים מבצעים, כמה חמורות השגיאות וכמה קל לתקן את השגיאות?
· סיפוק (Satisfaction): מהי מידת האהדה שמשתמש רוחש למערכת?
ישנן תכונות איכות חשובות נוספות.
תכונה חשובה כזו היא תועלתיות (Utility), המתייחסת לפונקציונליות של הממשק.
האם הממשק עושה מה שמשתמשים זקוקים לו?
ותועלתיות חשובות באותה המידה: זה משנה מעט אם ממשק קל לשימוש אבל איננו מה שאתם זקוקים לו.
באותה המידה זה לא טוב אם המערכת יכולה בצורה היפוטתית לעשות את כל מה שאתם זקוקים לו אבל אתם לא מצליחים בגלל שממשק המשתמש כל כך מסובך. בכדי ללמוד על תועלתיות של ממשק ניתן להשתמש באותם הכלים אשר משמשים למחקר .