מבט אתנוגראפי חזותי על כיתות לימוד בארץ ובעולם










כיתת לימוד בביה"ס פרטי אמריקאי 2010 , לכל כיתה יש מקרו תצוגה עילי ( ברקו) ומספר התלמידים
הממוצע בכיתה הוא 15 .
כיתת לימוד טיפוסית , שבדיה , 2008
כיתת לימוד טיפוסית בביה"ס בהודו , 2008
כיתה בהודו , אין שולחנות אבל יש כבר מחשבים ניידים לתלמידים
אפשר גם אחרת
עמידה - ישיבה בכיתה והשלכותיהם על למידה של תלמידים
מסימני ההכר של הכיתה הישראלית : צפיפות גבוהה
בתי ספר לא מעטים משנים את תצורות הישיבה בכיתה בהתאם לתחומי הדעת ובהתאם לאופי השיעור ,
הנה לדוגמא , כיתה בבי"ס היסודי המעפילים בלוד:
ישנם כמה בתי ספר בארץ שבהם תצורת הישיבה בלימודי אנגלית משתנה לשולחנות מהסוג הזה :


חצר זו, היא פרויקט ראשוני וחלוצי בתחום פיתוח חצרות במוסדות החינוך בארץ ומהווה מודל לקראת



























כיתת לימוד בביה"ס פרטי אמריקאי 2010 , לכל כיתה יש מקרו תצוגה עילי ( ברקו) ומספר התלמידים
הממוצע בכיתה הוא 15 .
כיתת לימוד טיפוסית , שבדיה , 2008
כיתת לימוד טיפוסית בביה"ס בהודו , 2008
כיתה בהודו , אין שולחנות אבל יש כבר מחשבים ניידים לתלמידים
אפשר גם אחרת
עמידה - ישיבה בכיתה והשלכותיהם על למידה של תלמידים
מסימני ההכר של הכיתה הישראלית : צפיפות גבוהה
בתי ספר לא מעטים משנים את תצורות הישיבה בכיתה בהתאם לתחומי הדעת ובהתאם לאופי השיעור ,
הנה לדוגמא , כיתה בבי"ס היסודי המעפילים בלוד:
ישנם כמה בתי ספר בארץ שבהם תצורת הישיבה בלימודי אנגלית משתנה לשולחנות מהסוג הזה :


חצר זו, היא פרויקט ראשוני וחלוצי בתחום פיתוח חצרות במוסדות החינוך בארץ ומהווה מודל לקראת

















יישר כוחכם, יופי של לקט. הוא יהיה לי שימושי בשעורי במכללות!ובהזדמנות זאת – שוב ברכות על העבודה המשובחת שאתם עושים בהבאת מידע חשוב בצורה נגישה במסגרת פורטל מס"עאיחולי שנה טובה והמשך עשייה פוריה,שלכם,ברכה פרופ' ברכה אלפרט
מצטרפת לברכות ולמחמאות של ברכה אלפרט. מצגת מעולה ופותחת אופקים… מדהים עד כמה המבנה הבסיסי של כיתה פרונטלית לא ממש משתנה גם מול טכנולוגיות מתקדמות… ואני רק מקווה שהשיח רגיש יותר לסביבה המשתנה הזו. אריאלה
תחום האוריינות החזותית ועיצוב הכיתות ובתי הספר- בעל השפעה על הסביבה הלימודית.כל תרומה למודעות העיצובית בהקשר החינוכי מבורכת.תודה על התמונות ושנה טובה,יעל מילוא
כל הכבוד על הלקט המענין.מסכימה עם כל קודמיי.
לפי התמונות נראה כיהכיתה דווקא כן השתנתה בשנים האחרונות – תלוי היכן…
נושא המרחב הכיתתי בעל משמעויות רבות מעבר לניראות לגבי התהליך הלימודי. הרגשת השייכות למקום נעדרת מכל התמונות ולא במקרה. הנושא נעדר מתכניות הלמודים במכללות להוראה. זאת על פי מחקר שערכתי בנושא. אני מצרפת מכתב המיועד למרכזי הסט'אז במכללותלכבוד,מרכזי תכנית הסטאז' שלום וברכה!שמי טלילה יחיאל. אני בוגרת בצלאל, בעלת תואר שני באמנות מודרנית מאוניברסיטת תל אביב. ערכתי מחקר אודות הקשר בין המבנה האדריכלי של בית הספר להתנהגות אלימה של תלמידים, באוניברסיטת תל- אביב. הממצא המרכזי שלי בעבודה זו- המרחב הוא כלי בארגז הכלים של המורה,יש לדעת איך להשתמש בו נכון לצרכי הוראה ולמידה . תחום הידע של הסביבה הפיזית בה אנו מלמדים אינו ניכלל בתכנית הלימודים של פרחי ההוראה. אני מציעה לכם סדנא המבוססת על כלי המחקר שפיתחתי במהלך עריכת המחקר.בסדנא לומדים המשתתפים מרחב מהו ומתנסים בהענקת משמעות למרחב. הניראה הנישמע והמורגש במרחב הלימודי והשפעתו על ניהול הכיתה לפי צרכינו. שמי טלילה יחיאל. תחום המחקר שלי הוא Environment and Behavior Relationships. ממצאי המחקר שערכתי אודות הקשר בין המבנה האדריכלי של בית הספר לבין התנהגות אלימה של תלמידים מעידים על היות המרחב הלימודי כלי משמעותי הניתן למורים אך אין להם הידע לפעול בו לצרכיהם. לאור ,לצבע, לחומר ולצליל במרחב משמעויות מרובות אותן התלמידים מפרשים בדרכי התנהגות שונות. יש ביכולתינו לגרום לשינוי התנהגותי באמצעות שינוי פיזי במרחב הלימוד.בסדנא אציג את תפסתינו החושית את המרחב ומשמעויותיה בדרכינו לנהל כיתה לפי צרכינו הפדגוגיים והחברתיים.
היכן אוכל לקרוא את המחקר?תודה
חגיתמכיוון שעדיין לא פרסמתי מאמר איני מציגה את המחקר.אנא כיתבי לי למייל ואענה לשלאותיךtalilay@gmail.com
יישר כוחכם, יופי של לקט. הוא יהיה לי שימושי בשעורי במכללות!ובהזדמנות זאת – שוב ברכות על העבודה המשובחת שאתם עושים בהבאת מידע חשוב בצורה נגישה במסגרת פורטל מס"עאיחולי שנה טובה והמשך עשייה פוריה,שלכם,ברכה פרופ' ברכה אלפרט
מצטרפת לברכות ולמחמאות של ברכה אלפרט. מצגת מעולה ופותחת אופקים… מדהים עד כמה המבנה הבסיסי של כיתה פרונטלית לא ממש משתנה גם מול טכנולוגיות מתקדמות… ואני רק מקווה שהשיח רגיש יותר לסביבה המשתנה הזו. אריאלה
תחום האוריינות החזותית ועיצוב הכיתות ובתי הספר- בעל השפעה על הסביבה הלימודית.כל תרומה למודעות העיצובית בהקשר החינוכי מבורכת.תודה על התמונות ושנה טובה,יעל מילוא
כל הכבוד על הלקט המענין.מסכימה עם כל קודמיי.
לפי התמונות נראה כיהכיתה דווקא כן השתנתה בשנים האחרונות – תלוי היכן…
נושא המרחב הכיתתי בעל משמעויות רבות מעבר לניראות לגבי התהליך הלימודי. הרגשת השייכות למקום נעדרת מכל התמונות ולא במקרה. הנושא נעדר מתכניות הלמודים במכללות להוראה. זאת על פי מחקר שערכתי בנושא. אני מצרפת מכתב המיועד למרכזי הסט'אז במכללותלכבוד,מרכזי תכנית הסטאז' שלום וברכה!שמי טלילה יחיאל. אני בוגרת בצלאל, בעלת תואר שני באמנות מודרנית מאוניברסיטת תל אביב. ערכתי מחקר אודות הקשר בין המבנה האדריכלי של בית הספר להתנהגות אלימה של תלמידים, באוניברסיטת תל- אביב. הממצא המרכזי שלי בעבודה זו- המרחב הוא כלי בארגז הכלים של המורה,יש לדעת איך להשתמש בו נכון לצרכי הוראה ולמידה . תחום הידע של הסביבה הפיזית בה אנו מלמדים אינו ניכלל בתכנית הלימודים של פרחי ההוראה. אני מציעה לכם סדנא המבוססת על כלי המחקר שפיתחתי במהלך עריכת המחקר.בסדנא לומדים המשתתפים מרחב מהו ומתנסים בהענקת משמעות למרחב. הניראה הנישמע והמורגש במרחב הלימודי והשפעתו על ניהול הכיתה לפי צרכינו. שמי טלילה יחיאל. תחום המחקר שלי הוא Environment and Behavior Relationships. ממצאי המחקר שערכתי אודות הקשר בין המבנה האדריכלי של בית הספר לבין התנהגות אלימה של תלמידים מעידים על היות המרחב הלימודי כלי משמעותי הניתן למורים אך אין להם הידע לפעול בו לצרכיהם. לאור ,לצבע, לחומר ולצליל במרחב משמעויות מרובות אותן התלמידים מפרשים בדרכי התנהגות שונות. יש ביכולתינו לגרום לשינוי התנהגותי באמצעות שינוי פיזי במרחב הלימוד.בסדנא אציג את תפסתינו החושית את המרחב ומשמעויותיה בדרכינו לנהל כיתה לפי צרכינו הפדגוגיים והחברתיים.
היכן אוכל לקרוא את המחקר?תודה
חגיתמכיוון שעדיין לא פרסמתי מאמר איני מציגה את המחקר.אנא כיתבי לי למייל ואענה לשלאותיךtalilay@gmail.com