לשלם על התקדמות: הקשר בין שכר מורים לבין שיעור נשירת תלמידים מבתי ספר בפלורידה
RAN, H. T., & BUCKMAN, D. G. (2016). Pay for progress: The relationship between Florida districts’ teacher salary offerings and their high school dropout rates. Journal of School Public Relations, 37(3), 320–346. https://doi-org.mgs.macam.ac.il/10.3138/jspr.37.3.320
עיקרי הדברים:
- שיפור בשכר המורים קשור באופן חיובי לנשירת סטודנטים נמוכה יותר
- תלמידים הנושרים מבית הספר התיכון מרוויחים בדרך כלל שכר נמוך מאחרים, תורמים פחות מסים ועולים יותר בהוצאות ציבוריות מאשר אלה שהשלימו את לימודיהם בבית הספר התיכון
- לכן, נשירה מהתיכון היא בעיה שמחייבת התייחסות מיידית
- מערכות חינוך המציעות שכר גבוה יותר מעלות את הסיכויים להעסיק מורים איכותיים שיכולים בתורם לשפר את שיעורי התלמידים שמסיימים את בית הספר התיכון
- נראה כי שיפור בשכר מושך למערכת החינוך מורים איכותיים יותר, ואלה בתורם עשויים להקדיש יותר תשומת לב וזמן לתלמידיהם, וגם לפתח איתם קשרים חזקים שיבלמו את כוונותיהם לנשור מבית הספר
מבוא
תלמידים רבים נושרים מדי שנה מבית הספר התיכון, בעיקר ילדים מרקע של עוני, מה שמנציח את הנחיתות הכלכלית שלהם (Kearney & Levine, 2016). בהתחשב בתחרותיות של שוק העבודה הנוכחי, לתלמידים הנושרים מהתיכון יש סיכוי קטן משמעותית להשיג משרה מכניסה. מעבר להזדמנויות עבודה מוגבלות ואבטלה פוטנציאלית, אנשים אלו מועדים יותר לדיכאון, בעיות נפשיות, מעורבות בפעילויות פליליות וכליאה (Freeman, Simonsen, McCoach, Sugai, Lombardi, & Horner, 2015; Rumberg, 1987). מנקודת מבט כלכלית, תלמידים הנושרים מבית הספר התיכון מרוויחים בדרך כלל שכר נמוך מאחרים, תורמים פחות מסים ועולים יותר בהוצאות ציבוריות מאשר אלה שהשלימו את לימודיהם בבית הספר התיכון (Carlson, 2014). לכן, נשירה מהתיכון היא בעיה שמחייבת התייחסות מיידית. מחברי המאמר טוענים כי מערכת החינוך יכולה לצמצם את נשירת התלמידים באמצעות שיפור שכר המורים. לדבריהם, מערכות חינוך המציעות שכר גבוה יותר מעלות את הסיכויים להעסיק מורים איכותיים שיכולים בתורם לשפר את שיעורי התלמידים שמסיימים את בית הספר התיכון.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא שכר מורים
ממצאים
ממצאי המחקר תומכים בקביעה כי שיפור בשכר קשור באופן חיובי לנשירת סטודנטים נמוכה יותר. לממצא זה יש השלכות על מדיניות, באופן שעשוי לתרום משמעותית לאיכות המורים ולמניעת נשירה בבתי הספר התיכוניים.
דיון ומסקנות
ממצאי המחקר תומכים בתיאוריה לפיה ארגונים שמשקיעים יותר בשכר העובדים שלהם נהנים משיפור בביצועים. באופן ספציפי, שכר גבוה יותר היה קשור לשיעורי נשירה נמוכים יותר של תלמידים. מחברי המאמר מניחים כי שיפור זה נובע במידה רבה, אם לא ברובו, מהמשיכה של עובדים איכותיים יותר על ידי הצעת שכר גבוה יותר. בהקשר החינוכי, עובדים באיכות גבוהה יותר עשויים להיות מורים בתיכון שמקדישים יותר תשומת לב וזמן לתלמידיהם, וגם לפתח איתם קשרים חזקים שיבלמו את כוונותיהם לנשור מבית הספר (Cronringer & Lee, 2001; Jerald, 2006; Tyler & Lofstrom, 2009).
החידוש במאמר
מחקר זה הוא דוגמה למגמה גדלה והולכת של מחקרים שמצאו קשר חיובי בין שכר המורים לתוצאות התלמידים על ידי שימוש בניתוח נתוני פאנל (Loeb & Page, 2000; Tran, 2016). ממצא זה סותר ממצאים קודמים שהסתמכו אך ורק על אומדני חתך שלא מצאו קשר בין שני המשתנים (Grogger, 1996; Hanushek, 1997), מה שמצביע על הערך של שימוש בנתונים רב-שנתיים בניתוחים עתידיים.
הצעה למחקר עתידי
מאחר שמאמר זה לא הצליח להעריך ישירות את המשתנה של איכות המורה, כדאי שמחקרים עתידיים יעסקו בעניין זה. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות מודל משוואה מבנית המעריך את ההשפעה העקיפה של השכר על תוצאות התלמידים באמצעות המתווך של איכות המורה.
סיכום
שיעור הנשירה מבתי הספר התיכוניים הוא בעיה לאומית דחופה, ולא ניתן לטפל בה רק באמצעות מאמצים לשפר את ציוני התלמידים במבחנים. מחקרם של Hammond et. Al (2007) הראה כי נשירה מבית הספר גורמת לנזקים ברמות הפרט, המשפחה, הקהילה ובית הספר. לכן, כדי למנוע מאוכלוסיות מוחלשות של תלמידים לעזוב את בית הספר ללא תעודה, על המורים להחזיק במיומנויות גבוהות. מחקר זה אמנם אינו מזהה תכונות ספציפיות של מורים המונעות מתלמידים לנשור, אך הוא מספק מידע שימושי לקובעי מדיניות בנוגע לתועלת הפוטנציאלית של ארגון מחדש של שכר המורים כדרך לשיפור תוצאות התלמידים. מחברי המאמר מסיקים כי תשלום גבוה יותר למורים עשוי להניב תשואה חיובית על ההשקעה הכספית בדמות ירידה בשיעור נשירת התלמידים.
ביבליוגרפיה
Alliance for Excellent Education. (2010, September). High school
dropouts in America (Fact Sheet). Washington, DC: Author.
Baker, B. D. (2016). Does money matter in education? 2nd edition.
Washington, DC: Albert Shanker Institute.
Balfanz, R., Bridgeland, J. M., Moore, L. A., & Hornig-Fox, J.
(2010). Building a grad nation: Progress and challenge in ending the high school dropout epidemic. Washington, DC: Civic
Enterprises Everyone Graduates Center at Johns Hopkins
University America’s Promise Alliance.
Ballou, D., & Podgursky, M. (1995). Recruiting smarter teachers.
Journal of Human Resources, 30, 326-338.
Bo, E. D., Finan, F., & Rossi, M. A. (2013). Strengthening state
capabilities: The role of financial incentives in the call to public
service. Quarterly Journal of Economics, 128(3), 1169-1218.
Brown, M., Sturman, M. C., & Simmering, M. (2003). Compensation policy and organizational performance: The efficiency,
Pay f operational, and financial implications of pay levels and pay
structure. Academy of Management Journal 46, 752-762.
Buckman, D. G., & Tran, H. (2015). The relationship between
school and high school completion: A Wisconsin study. Journal
of Education Policy, Planning and Administration, 5(7), 1-16.
Carlson, C. L. (2014). Dropout factories and the vaccination
approach: The impact of the dropout rate on the economy and
the need for effective literacy instruction. Journal of the Southeastern Regional Association of Teacher Educators, 23(2), 1-7.
Clotfelter, C. T„ Ladd, H. F., & Vigdor, J. L. (2010). Teacher
credentials and student achievement in high school a crosssubject analysis with student fixed effects. Journal of Human
Resources, 45 (3), 655-681.
Cotton, K. (1996). Affective and social benefits of small-scaled
schooling. Charleston, WV: ERIC Digest.
Feng, L., & Sass, T. R. (2012). Competing risks analysis of dropout and educational attainment for students with disabilities.
No. 12-09. Working Paper.
Finkel, S. E. (1995). Causal analysis with panel data. Thousand
Oaks, CA: Sage Publishing.
Florida Department of Education. (2015). Florida's high school
cohort graduation rate 2014-15. http://www.fldoe.org/core/
fileparse. php/7584/urlt/ GraduationRates 1415Final. pdf
Foley, K., Gallipoli, G., & Green, D. A. (2014). Ability, parental
valuation of education, and the high school dropout decision.
Journal of Human Resources, 49(4), 906-944.
Freeman, J., Simonsen, B., McCoach, D. B, Sugai, G., Lombardi,
A., & Horner, R. (2015). An analysis of the relationship between
implementation of school-wide positive behavior interventions
and supports and high school dropout rates. The High School
Journal, 98(4), 290-315.
Goldhaber, D. (2015). Teachers clearly matter, but finding effective
teacher policies has proven challenging. Handbook of Research
in Education Finance and Policy, 157-173.
Goldhaber, D., Lavery, L., & Theobald, R. (2015). Uneven playing
field? Assessing the teacher quality gap between advantaged and
disadvantaged students. Educational Researcher, 44(5), 293-307.
Grissom, J. A., & Strunk, K. O. (2012). How should school districts
shape teacher salary schedules? Linking school performance
to pay structure in traditional compensation schemes. Educational Policy, 26(5), 663-695.
Grogger, J. (1996). School expenditures and post-schooling earnings: Evidence from high school and beyond. This REVIEW, 78,
628-637.
Hammond, C., Linton, D., Smink, J., Drew, S., National Dropout
Prevention Center, and Communities in Schools. (2007). Dropout risk factors and exemplary programs: A technical report.
National Dropout Prevention Center/Network (NDPC/D).
Hanushek, E. A. (1997). Teacher salaries and teacher quality. Economics Letters, 55(2), 267-271.
Hanushek, E. A. (2003). The failure of input-based schooling policies. Economic Journal, 113(485), F64-F98.
Hanushek, E. A. (2007). The single salary schedule and other issues
of teacher pay. Peabody Journal of Education, 82(4), 574-586.
Hanushek, E. A. (2011). The economic value of higher teacher
quality. Economics of Education Review, 30, 466-479.
Hanushek, E. A., Kain, J. F., & Rivkin, S. G. (1999). Do higher
salaries buy better teachers? Working paper 7082. National
Bureau of Economic Research.
Hanushek, E. A., Kain, J. F., Rivkin, D. F., & Branch, G. F. (2007).
Charter school quality and parental decision making with
school choice. Journal of Public Economics, 91, 823-848.
Hanushek, E. A., Lavy, V., & Hitomi, K. (2008). Do students care
about school quality? Determinants of dropout behavior in
developing countries. Journal of Human Capital, 1, 69-105.
Hatry, H. P., Greiner J. M., & Ashford, B. G. (1994). Issues and
case studies in teacher incentive plans, 2nd edition. Lexington,
MA: Lexington Books.
Hendricks, M. D. (2015). Towards an optimal teaching salary
schedule: Designing base salary to attract and retain effective
teachers. Economics of Education Review, 47, 143-167.
Jackson, C. K. (2016). What do test scores miss? The importance
of teacher effects on non-test score outcomes. NBER Working Paper No. 22226. http://econ.msu.edu/seminars/docs/
NEW_Teacher_Quality_Test_Scores_and_Non_Cognitive%20
Ability_JAN_2013.pdf.
Jerald, C. (2006). Identifying potential dropouts: Key lessons for
building an early warning data system Washington, DC:
Achieve, Inc.
Kearney, M. S., & Levine, P. (2016). Income inequality, social
mobility, and the decision to drop out of high school. Brookings
Papers on Economic Activity, 333-380.
Koedel, C. (2008). Teacher quality and dropout outcomes in a
large, urban school district. Journal of Urban Economics, 64(3),
560-572.
Leigh, A. (2012). Teacher pay and teacher aptitude. Economics of
Education Review, 31, 41-53.
Loeb, S., & Page, M. E. (2000). Examining the link between teacher
wages as student outcomes: The importance of alternative
labor market opportunities and non-pecuniary variation. The
Review of Economics Statistics, 82(3), 393-408.
Mernard, S. (1991). Longitudinal research. Newbury Park: Sage
Publication.
Peske, H. G., & Haycock, K. (2006). Teaching inequality: How poor
and minority students are shortchanged on teacher quality: A
report and recommendations by the education trust. Education
Trust.
Rumberger, R. W. (1987). High school dropout: A review of issues
and evidence. Review of Educational Research, 57(2), 101-122.
Rumberger, R. W. (2004). Why students drop out of school. In G.
Orfield (Ed.), Dropouts in America: Confronting the graduation
rate crisis (pp. 131-156). Cambridge, MA: Harvard Education
Press.
Rumberger, R. W., & Thomas, S. L. (2002). The distribution of
dropout and turnover rates among urban and suburban high
schools. Sociology of Education, 73(1), 39-67.
Sanders, W. L., & Horn, S. P. (1995). The Tennessee Value-Added
Assessment System (TVAAS): Mixed model methodology in
educational assessment. In A. J. Shinkfield & D. L. Stufflebeam (Eds.), Teacher Evaluation: Guide to effective practice.
Boston: Kluwer.
Springer, M. G., Ballou, D., Hamilton, L., Le, V. N., Lockwood,
- R., McCaffrey, D. F., & Stecher, B. M. (2011). Teacher Pay
for Performance: Experimental Evidence from the Project on
Incentives in Teaching (POINT). Society for Research on Educational Effectiveness.
Springer, M. G., Pane, J. F., Le, V. N., McCaffrey, D. F., Burns, S.
F., Hamilton, L. S., & Stecher, B. (2012). Team pay for performance experimental evidence from the round rock pilot project
on team incentives, Education Evaluation and Policy Analysis,
34(4), 367-390.
Stetser, M. C., & Stillwell, R. (2014). Public high school four-year
on-time graduation rates and event dropout rates: School
years 2010-11 and 2011-12. First Look. NCES 2014-391.
National Center for Education Statistics.
Sturman, M. C., & McCabe, D. (2008). Choosing whether to lead,
lag, or match the market: Developing a competitive pay strategy for a new restaurant. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 7(1), 85-97.
Taylor, J. H., & Loftstrom, M. (2009). Finishing high school: Alternative pathways and dropout recovery. America’s Hiqh Schools,
19(1), 77-103.
Thornberry, T. P., Moore, M., & Christenson, R. L. (1985). The
effect of dropping out of high school on subsequent criminal
behavior. Criminology, 23(1), 3-18.
Tran, H. (2016). Does the pay stance of South Carolina Public
School Districts influence their math and science achievement
scores. Journal of Education Finance. In Press.
Wright, S. P., Horn, S. P., & Sanders, W. L. (1997). Teacher and
classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in
Education, 11, 57-67.
Yuan, K., Le, V. N., McCaffrey, D. F., Marsh, J. A., Hamilton, L. S.,
Stecher, B. M., & Springer, M. G. (2013). Incentives pay programs do not affect teacher motivation or reported practices:
Results from three randomized studies. Education Evaluation
and Policy Analysis, 35(1), 3-22.
Alliance for Excellent Education. (2010, September). High school
dropouts in America (Fact Sheet). Washington, DC: Author.
Baker, B. D. (2016). Does money matter in education? 2nd edition.
Washington, DC: Albert Shanker Institute.
Balfanz, R., Bridgeland, J. M., Moore, L. A., & Hornig-Fox, J.
(2010). Building a grad nation: Progress and challenge in ending the high school dropout epidemic. Washington, DC: Civic
Enterprises Everyone Graduates Center at Johns Hopkins
University America’s Promise Alliance.
Ballou, D., & Podgursky, M. (1995). Recruiting smarter teachers.
Journal of Human Resources, 30, 326-338.
Bo, E. D., Finan, F., & Rossi, M. A. (2013). Strengthening state
capabilities: The role of financial incentives in the call to public
service. Quarterly Journal of Economics, 128(3), 1169-1218.
Brown, M., Sturman, M. C., & Simmering, M. (2003). Compensation policy and organizational performance: The efficiency,
Pay f operational, and financial implications of pay levels and pay
structure. Academy of Management Journal 46, 752-762.
Buckman, D. G., & Tran, H. (2015). The relationship between
school and high school completion: A Wisconsin study. Journal
of Education Policy, Planning and Administration, 5(7), 1-16.
Carlson, C. L. (2014). Dropout factories and the vaccination
approach: The impact of the dropout rate on the economy and
the need for effective literacy instruction. Journal of the Southeastern Regional Association of Teacher Educators, 23(2), 1-7.
Clotfelter, C. T„ Ladd, H. F., & Vigdor, J. L. (2010). Teacher
credentials and student achievement in high school a crosssubject analysis with student fixed effects. Journal of Human
Resources, 45 (3), 655-681.
Cotton, K. (1996). Affective and social benefits of small-scaled
schooling. Charleston, WV: ERIC Digest.
Feng, L., & Sass, T. R. (2012). Competing risks analysis of dropout and educational attainment for students with disabilities.
No. 12-09. Working Paper.
Finkel, S. E. (1995). Causal analysis with panel data. Thousand
Oaks, CA: Sage Publishing.
Florida Department of Education. (2015). Florida's high school
cohort graduation rate 2014-15. http://www.fldoe.org/core/
fileparse. php/7584/urlt/ GraduationRates 1415Final. pdf
Foley, K., Gallipoli, G., & Green, D. A. (2014). Ability, parental
valuation of education, and the high school dropout decision.
Journal of Human Resources, 49(4), 906-944.
Freeman, J., Simonsen, B., McCoach, D. B, Sugai, G., Lombardi,
A., & Horner, R. (2015). An analysis of the relationship between
implementation of school-wide positive behavior interventions
and supports and high school dropout rates. The High School
Journal, 98(4), 290-315.
Goldhaber, D. (2015). Teachers clearly matter, but finding effective
teacher policies has proven challenging. Handbook of Research
in Education Finance and Policy, 157-173.
Goldhaber, D., Lavery, L., & Theobald, R. (2015). Uneven playing
field? Assessing the teacher quality gap between advantaged and
disadvantaged students. Educational Researcher, 44(5), 293-307.
Grissom, J. A., & Strunk, K. O. (2012). How should school districts
shape teacher salary schedules? Linking school performance
to pay structure in traditional compensation schemes. Educational Policy, 26(5), 663-695.
Grogger, J. (1996). School expenditures and post-schooling earnings: Evidence from high school and beyond. This REVIEW, 78,
628-637.
Hammond, C., Linton, D., Smink, J., Drew, S., National Dropout
Prevention Center, and Communities in Schools. (2007). Dropout risk factors and exemplary programs: A technical report.
National Dropout Prevention Center/Network (NDPC/D).
Hanushek, E. A. (1997). Teacher salaries and teacher quality. Economics Letters, 55(2), 267-271.
Hanushek, E. A. (2003). The failure of input-based schooling policies. Economic Journal, 113(485), F64-F98.
Hanushek, E. A. (2007). The single salary schedule and other issues
of teacher pay. Peabody Journal of Education, 82(4), 574-586.
Hanushek, E. A. (2011). The economic value of higher teacher
quality. Economics of Education Review, 30, 466-479.
Hanushek, E. A., Kain, J. F., & Rivkin, S. G. (1999). Do higher
salaries buy better teachers? Working paper 7082. National
Bureau of Economic Research.
Hanushek, E. A., Kain, J. F., Rivkin, D. F., & Branch, G. F. (2007).
Charter school quality and parental decision making with
school choice. Journal of Public Economics, 91, 823-848.
Hanushek, E. A., Lavy, V., & Hitomi, K. (2008). Do students care
about school quality? Determinants of dropout behavior in
developing countries. Journal of Human Capital, 1, 69-105.
Hatry, H. P., Greiner J. M., & Ashford, B. G. (1994). Issues and
case studies in teacher incentive plans, 2nd edition. Lexington,
MA: Lexington Books.
Hendricks, M. D. (2015). Towards an optimal teaching salary
schedule: Designing base salary to attract and retain effective
teachers. Economics of Education Review, 47, 143-167.
Jackson, C. K. (2016). What do test scores miss? The importance
of teacher effects on non-test score outcomes. NBER Working Paper No. 22226. http://econ.msu.edu/seminars/docs/
NEW_Teacher_Quality_Test_Scores_and_Non_Cognitive%20
Ability_JAN_2013.pdf.
Jerald, C. (2006). Identifying potential dropouts: Key lessons for
building an early warning data system Washington, DC:
Achieve, Inc.
Kearney, M. S., & Levine, P. (2016). Income inequality, social
mobility, and the decision to drop out of high school. Brookings
Papers on Economic Activity, 333-380.
Koedel, C. (2008). Teacher quality and dropout outcomes in a
large, urban school district. Journal of Urban Economics, 64(3),
560-572.
Leigh, A. (2012). Teacher pay and teacher aptitude. Economics of
Education Review, 31, 41-53.
Loeb, S., & Page, M. E. (2000). Examining the link between teacher
wages as student outcomes: The importance of alternative
labor market opportunities and non-pecuniary variation. The
Review of Economics Statistics, 82(3), 393-408.
Mernard, S. (1991). Longitudinal research. Newbury Park: Sage
Publication.
Peske, H. G., & Haycock, K. (2006). Teaching inequality: How poor
and minority students are shortchanged on teacher quality: A
report and recommendations by the education trust. Education
Trust.
Rumberger, R. W. (1987). High school dropout: A review of issues
and evidence. Review of Educational Research, 57(2), 101-122.
Rumberger, R. W. (2004). Why students drop out of school. In G.
Orfield (Ed.), Dropouts in America: Confronting the graduation
rate crisis (pp. 131-156). Cambridge, MA: Harvard Education
Press.
Rumberger, R. W., & Thomas, S. L. (2002). The distribution of
dropout and turnover rates among urban and suburban high
schools. Sociology of Education, 73(1), 39-67.
Sanders, W. L., & Horn, S. P. (1995). The Tennessee Value-Added
Assessment System (TVAAS): Mixed model methodology in
educational assessment. In A. J. Shinkfield & D. L. Stufflebeam (Eds.), Teacher Evaluation: Guide to effective practice.
Boston: Kluwer.
Springer, M. G., Ballou, D., Hamilton, L., Le, V. N., Lockwood,
- R., McCaffrey, D. F., & Stecher, B. M. (2011). Teacher Pay
for Performance: Experimental Evidence from the Project on
Incentives in Teaching (POINT). Society for Research on Educational Effectiveness.
Springer, M. G., Pane, J. F., Le, V. N., McCaffrey, D. F., Burns, S.
F., Hamilton, L. S., & Stecher, B. (2012). Team pay for performance experimental evidence from the round rock pilot project
on team incentives, Education Evaluation and Policy Analysis,
34(4), 367-390.
Stetser, M. C., & Stillwell, R. (2014). Public high school four-year
on-time graduation rates and event dropout rates: School
years 2010-11 and 2011-12. First Look. NCES 2014-391.
National Center for Education Statistics.
Sturman, M. C., & McCabe, D. (2008). Choosing whether to lead,
lag, or match the market: Developing a competitive pay strategy for a new restaurant. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 7(1), 85-97.
Taylor, J. H., & Loftstrom, M. (2009). Finishing high school: Alternative pathways and dropout recovery. America’s Hiqh Schools,
19(1), 77-103.
Thornberry, T. P., Moore, M., & Christenson, R. L. (1985). The
effect of dropping out of high school on subsequent criminal
behavior. Criminology, 23(1), 3-18.
Tran, H. (2016). Does the pay stance of South Carolina Public
School Districts influence their math and science achievement
scores. Journal of Education Finance. In Press.
Wright, S. P., Horn, S. P., & Sanders, W. L. (1997). Teacher and
classroom context effects on student achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in
Education, 11, 57-67.
Yuan, K., Le, V. N., McCaffrey, D. F., Marsh, J. A., Hamilton, L. S.,
Stecher, B. M., & Springer, M. G. (2013). Incentives pay programs do not affect teacher motivation or reported practices:
Results from three randomized studies. Education Evaluation
and Policy Analysis, 35(1), 3-22.