למידה כפעילות הבניה
Jonassen, David H. "Learning as Activity". Educational Technology, March-April 2002.
במאמרו, דייויד ה. ג'ונסן (David H. Jonassen), משלב תיאוריות עכשוויות רווחות לידי תיאוריה אחת, הרמונית וקוהרנטית, של למידה כפעילות. לעומת תיאוריות הרואות בלמידה תהליך פשוט של צבירת ידע או של שינוי התנהגותי, טוען ג'ונסן כי למידה הינה תהליך של הקניית משמעות, תהליך בעל טבע חברתי מובהק, שכן מתבצע על רקע התרבות וההיסטוריה בהם לוקח האדם חלק.
תיאוריה זו מבוססת על ארבע הנחות יסוד: אחדות התודעה והפעולה, חשיבות הכוונה העומדת מאחורי הפעולה, קיומם של מתווכי פעולות, דוגמת חוקים, תיאוריות, מכונות וכיוצא בזאת, והאספקט ההיסטורי, שכן כל פעילות התגבשה באופן תרבותי, לאור הזמן והמקום.
כל פעילות מורכבת מכמה תתי- מערכות: תת- מערכת של ייצור, בה הכוונה מאחורי הפעילות רוקמת עור וגידים. תת המערכת השנייה הינה הצריכה, בה היחיד שוקל את הפעולה תוך התייחסות לקהילה הסובבת אותו. תת- מערכת נוספת היא זו של ההפצה, הקושרת בין מושא הפעילות לקהילה על ידי הגדרת חלוקת עבודה. תת המערכת האחרונה אליה מתייחס ג'ונסן היא ההחלפה, הכוללת את יוזם הפעולה והחוקים המגבילים פעילותו, כמו את הקהילה עמה בא במגע.
לבסוף דן ג'ונסן במבנה פעילות הלמידה, מבנה דינאמי אותו הוא מחלק לשלושה שלבים: שלב הפעילויות, שלב מאוד מודע בו הפעולות מתוכננות בהתאם לציפיות ולתועלת. השלב הבא הוא שלב הפעולה, שלב מודע, אך פחות מונע על ידי כוונה, שכן כבר גובשה בשלב הקודם. השלב הסופי הוא שלב האופרציה, בו מיושמת הפעולה באופן אוטומטי וחסר מודעות.
תיאוריית הלמידה כפעילות כהבניה מספקת לנו עדשה אלטרנטיבית לבחינת תהליך הלמידה. במקום להתמקד בידע אותו צובר היחיד, תיאוריה זו בוחנת את תהליך הלמידה לאור הפעילויות בהן משתתפים האנשים, אופי הכלים המשמשים אותם בפעילויות אלו, היחסים בין המשתתפים, המטרות והכוונות של הפעילויות ומושא הפעולות ותוצאתן. בכך פורשת עבורנו תיאוריית הפעילות ביסוד הלמידה יריעה רחבה להבנת תהליך הלמידה.
על המחבר , פרופסור ג'ונסן
תחומי המחקר של פרופסור ג'ונסן
רשימת המאמרים של פרופסור ג'נסן
המאמר סוכם ע"י עמרי אור