כנס ון ליר לחינוך 2009 : מה אנו יכולים ללמוד מהניסיון של "מחר "98"
מאת: דיוויד פורטס
ד"ר דיוויד פורטס, מכון ויצמן למדע : מה אנו יכולים ללמוד מהניסיון של "מחר 98"
תקציר הרצאה בכנס מכון ון ליר לחינוך , 2009
תקציר הרצאה בכנס מכון ון ליר לחינוך , 2009
פרויקט "מחר 98 " היה ניסיון ארצי רחב היקף לקדם את החינוך המדעי, המתמטי, והטכנולוגי בארץ. הפרויקט כלל בעיקר שינויים פדגוגיים, אך גם שינויים מבניים שנראו חיוניים לתמיכה בשינויים הפדגוגיים. עשר שנים לאחר סיומו הפורמאלי של הפרויקט, למדנו על תהליך יישומו, והערכנו את השפעתו בעיקר בחטיבות הביניים, אך לא רק בהן. מקורות המידע העיקריים שלנו היו מסמכים שהונפקו על ידי יחידות ממשלתיות וראיונות עם מגוון רחב של אנשים שהיו מעורבים בפרויקט: החל בחברי הוועדה שיזמה והגתה את הפרויקט, מנכ"לי משרד החינוך ואנשי מטה הפרויקט, וכלה במורים, מנהלי בתי ספר , מובילי השתלמויות מורים, מפקחים, מפתחי תכניות לימודים וחוקרים. ממצאינו העיקריים הם: א. כל המרואיינים דיברו על הפרויקט כעל תקופת צמיחה, שיתוף פעולה והתחזקות; ב. נותרו רק מעט מאוד משקעים שמועילים לתלמידי חטיבות ביניים כיום; ג. תלמידים מקבלים היום שעתיים או שלוש שעות הוראה שבועיות במדעים, ולא שש שעות כמתוכנן; ד. שני "צאצאי" הפרויקט הבולטים, אשכולות הפיס ומבחן המיצ"ב, לא נדרשו על ידי היוזמים והמנהלים של הפרויקט; ה. כמה מן המודלים להכשרה מקצועית מתמשכת של מורים שפותחו בקושי מיושמים היום; ו. משתמשים אך בקושי בתוכניות לימודים טובות שפותחו. ז. השילוב בין מדע לטכנולוגיה לא הובן ולא הובהר כנדרש, וכתוצאה מכך הוראת הטכנולוגיה כיום מוגבלת.
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya