כיצד כתיבת בלוג יכולה לשפר את הכתיבה של התלמיד?
Ben Curran. " How Blogging Can Improve Student Writing"
המלה הכתובה היא מיומנות חיונית במאה ה-21, אפילו אם משתמשים בלחצנים ובטאבלטים במקום בעטים ובעפרונות. למעשה, בעולם הדיגיטלי שלנו, התקשורת כעת יותר מיידית מאשר בעבר.
איך אנחנו יכולים להכין את תלמידינו לאתגר זה?
כתיבת בלוג יכולה להציע הזדמנויות עבור התלמידים לפתח את מיומנויות התקשורת שלהם באמצעות התנסות בכתיבה משמעותית. פרויקטים כאלה לא רק מניעים את התלמידים לכתוב, אלא מניעים אותם לכתוב היטב.
בנוסף, פרויקטים של כתיבת בלוג על-ידי התלמידים יכולים להיות מתוכננים כך שיפנו ל"סטנדרטים הרשמיים המשותפים העיקריים" (Common Core State Standards) לכתיבה.
לדוגמא, ראו את ששת הסטנדרטים המנחים, הקוראים לתלמידים להשתמש בטכנולוגיה כדי "לייצר ולפרסם כתיבה וכדי ליצור אינטראקציה ולשתף פעולה עם אחרים".
התהליך
המחבר מתאר את השלבים שסייעו לתלמידיו לחוות כתיבה מוצלחת:
1. בחרו את המטרה
החליטו על מה אתם רוצים שתלמידיכם יכתבו.
תוכלו לבקש מתלמידיכם לכתוב יומנים רפלקטיביים בנושאי מתמטיקה או מדעים, יומני קריאה של ספרים, או חוות דעתם על נושאים עכשוויים. האם פרויקט כתיבת הבלוג תומך ביעדי הלמידה בתחום שאתם מלמדים?
תלמידיו של המחבר כתבו בלוגים בנושאים רבים, החל במרד הפוליטי בסוריה ועד המקרה של Trayvon Martin.
הם גם יצרו בלוג כדי לשתף את המכתבים שהם כתבו בסוגיות חברתיות.
הם כותבים בבלוג במהלך סדנאות הקריאה על הספרים שהם קוראים.
בחרו מוקד שיתמוך בלמידה של התלמידים שלכם, אבל הפכו אותו לספציפי ודבקו בו. בחירת מוקד ברור היא חיונית, בייחוד כאשר זו הפעם הראשונה שאתם כותבים בלוג ובייחוד כאשר אתם מלמדים ילדים קטנים.
2. החליטו על הפורמט ועל הפלטפורמה המקוונת
אתם יכולים להחליט שכל התלמידים שלכם יכתבו בבלוג הכיתתי.
במקרה כזה, אתם תהיו אחראים על איסוף חומר הכתיבה של התלמידים והכנסתו לבלוג עבורם.
אמנם אסטרטגיה זו מספקת אמצעי של "בקרת איכות"- אתם תעלו פוסטים שלדעתכם מתאימים. אולם זה ידרוש מכם להשקיע זמן ומאמץ רבים יותר מאחר ואתם אוספים ומכניסים לבלוג את מה שכל תלמיד כתב.
כאשר המחבר יוצר בלוגים כיתתיים, הוא מעדיף להשתמש ב-Blogger כפלטפורמה מקוונת. התלמידים כותבים פוסטים עבור הבלוג ולאחר מכן מעבירים אותם לו בדוא"ל או על דיסק און קי כדי שיעלה אותם לבלוג.
אפשרות אחרת היא שהתלמידים יכתבו בלוגים אישיים משלהם. במקרה כזה, לכל תלמיד יש שם משתמש וסיסמא משלו, וכל תלמיד אחראי על העלאת עבודתו לבלוג האישי שלו.
כדי להקים בלוגים אישיים, המחבר משתמש ב-KidBlog.org, פלטפורמה חינמית שפותחה במיוחד עבור מורים ותלמידים.
כמנהלי המערכת של KidBlog.org, יש לכם אפשרויות רבות לגבי שמירה על הפרטיות.
הבלוגים של התלמידים יכולים להיות פרטיים לחלוטין, בלוגים הפתוחים לתלמידי הכיתה בלבד, או בלוגים ציבוריים ברשת.
אתם יכולים גם לאפשר במתינות כתיבת תגובות, כך שכל התגובות לגבי הפוסטים בבלוג יישלחו אליכם בבדוא"ל לפני שהתלמידים מפרסמים אותם.
אתם יכולים להשתמש בפלטפורמת Blogger ליצירת בלוגים פרטיים אם תלמידיכם בני 13 שנים ומעלה (כאשר הם יכולים לפתוח חשבון משתמש ב-Google).
המחבר ממליץ על יצירת בלוגים עבור התלמידים כמנהלי מערכת.
כך תהיה לכם שליטה מלאה על התוכן ועל התגובות, ועל הוספת תלמידים ככותבים כך שהם יוכלו להעלות פוסטים.
ולגבי הבטיחות, מומלץ להירשם באמצעות דוא"ל או כתובת RSS לכל אחד מהבלוגים של תלמידיכם, כך שתקבלו דיווח אוטומטי בכל פעם שהם מעלים פריטים חדשים.
3. התכוננו והתאמנו
הבנו את פרוייקט כתיבת הבלוג והסבירו לתלמידיכם שאחרים (בני כיתתם, או, אם הבלוג הוא ציבורי, כל אחד ברשת) יקראו את עבודתם.
הזדמנות זו יוצרת התרגשות והנעה רבות, אבל גם דורשת אחריות רבה מצד התלמידים.
הזכירו לתלמידים שהבלוגים מציעים לקוראים הזדמנות לראות את עבודתם הטובה ביותר-עבודה שעברה שכתוב, עריכה ובדיקה מחדש.
השארת תגובות ומענה לתגובות שקיבלו הם חלקים חשובים בהתנסות בכתיבת בלוג, כך שהיו בטוחים שהתאמנתם לקראת חלק זה של הדיאלוג.
דברו באופן ברור עם התלמידים לגבי ההשלכות השליליות של פוסטים שליליים בבלוג ותגובות בבלוג.
מורים רבים מציגים כתיבת בלוגים מקוונים בעזרת "כתיבת בלוג על גבי נייר": התלמידים כותבים פוסט לניסיון על חתיכת נייר גדולה.
לאחר מכן, התלמידים קוראים את הפוסטים של חבריהם ומתאמנים במתן הערות על ידי כתיבת תגובות לפוסט על פתקאות דביקים, שאותם הם לאחר מכן מצמידים לנייר שעליו נכתב הפוסט המקורי.
פעילויות כאלה יכולות לאפשר לתלמידים שלכם להתאמן באמצעות הצגת עבודתם "בפומבי" וקבלת תגובות עליה.
המחנכת והיועצת Silvia Tolisanoתומכת שנים רבות בכתיבת בלוגים על-ידי התלמידים בבלוג שלה Langwitches.
4. פרסמו זאת
ברגע שהבלוגים שכתבו תלמידיו של המחבר עלו לרשת, הוא דרש מהם לקרוא ולהגיב על העבודה של חבריהם. המחבר גם מצפה מבלוגרים פרטיים לענות לכל תגובה שהם מקבלים.
קבלת תגובות מקוראים מחוץ לכיתה יכולה להיות חווייה חזקה עבור התלמידים. אתם יכולים לבקש תגובות עבור הבלוגים הכיתתיים או עבור הבלוגים הפרטיים של התלמידים על ידי ציוץ לגביהם בטוויטר, תוך שימוש בסימון הסולמית comments4kids# , הסימון הזה נוצר על ידי המורה William Chamberlain שהבלוג שלו משתף במידע נוסף לגבי הרחבת הקריאה של הבלוגים של תלמידיכם.
למה לטרוח?
המחבר מאמין כי לתלמידים חשוב שאנשים נוספים מלבד המורה יקראו את מה שהם כותבים.
כאשר הם יודעים שמשפחותיהם, בני כיתתם ואנשים מרחבי העולם יכולים לקרוא את מה שהם כותבים, ההשפעה ניתנת למדידה.
התלמידים מקדישים תשומת לב לכל דבר החל מטכניקת הכתיבה דרך בחירת המלים ועד המבנה כדי להבהיר.
בעבר תלמידיו של המחבר מיהרו להגיש את המשימות שהכינו "עבורו", תוך עשיית שגיאות בהיסח הדעת.
אבל כאשר הם ידעו שכתיבתם תופיע בבלוג, המיקוד שלהם התגבר.
הם קוראים וקוראים בשנית את עבודתם לפני שהם מגישים אותה. הם מבקשים גם מחבריהם לקרוא את העבודה.
תלמידיו של המחבר עסקו בשיחות משמעותיות לגבי כתיבה. הם שאלו שאלות וחלקו תצפיות מתוחכמות יותר ממה ששמע מהם בעבר. תלמידיו הפכו לכותבים, הם חיו את חייהם של כותבים, המטרה האולטימטיבית עבור כל מורה.
ישנן סיבות אחרות לכך שכתיבת בלוג יכולה להיות יעילה.
כתיבת בלוג מספקת לתלמידים אימון תחת השגחה תוך שימוש במדיה החברתית.
המבחר משבץ שיעורים לגבי אזרחות דיגיטלית וזכויות יוצרים בפרויקטים של כתיבת בלוג, יחד עם שיחות לגבי מה המשמעות לכך שיש "טביעת רגל דיגיטלית". הודות לפרקטיקה של כתיבת תגובות ומתן מענה לתגובות, המחבר רואה תלמידים מפתחים תחושת קהילה.
המחבר חושב שתמצאו שהפרויקטים של כתיבת בלוג על ידי התלמידים מהווים מעין מתן תגמול.
קישור למאמר באנגלית