יש ללמד יצירתיות כמו שמלמדים מתמטיקה או מדעים
Jon Perera. "Creativity Should Be Taught Like Math or Science", edudemic.com. November 9, 2012.
ברחבי העולם, מחנכים מטפחים את החשיבה היצירתית של תלמידיהם. אנחנו רואים זאת מדי יום בכיתות k-12 ובהשכלה הגבוהה.
בו-זמנית, אנחנו שומעים רבות על שימת דגש הולכת וגוברת על "הוראה לקראת מבחן" שעשויה להוביל לעתים לירידה בהתמקדות ביצירתיות – "לדעתנו זו בעיה גדולה עבור התלמידים שלנו ועבור הכלכלה הגלובלית. ואנשי מקצוע בתחום החינוך מסכימים עמנו".
מאמר זה מבקש לשתף את הקוראים בתוצאות מחקר שנערך לאחרונה ובו נשאלו יותר מ-1000 בוגרי קולג'ים לדעתם לגבי חשיבות היצירתיות בחינוך.
לפי "יצירתיות וחינוך: מדוע זה משנה" ( Creativity and Education: Why it Matters), מחקר שהופק על ידי מכון המחקר 88% מאנשי המקצוע האמריקאים שענו על הסקר, מאמינים שיצירתיות צריכה להיבנות לתוך תכנית הלימודים הסטנדרטית(Edelman Berland,) .
בעוד 78% מהמשיבים טוענים כי יצירתיות חשובה עבור הקריירה שלהם, 57% בלבד חשבו כך כאשר הם למדו בקולג' ו- 32% מהמשיבים אינם חשים בנוח עם חשיבה באופן יצירתי בעבודתם.
והרוב הגדול (78%) היו רוצים שתהיה להם יותר יכולת יצירתית.
בנוסף, 85% מהמשיבים מסכימים שחשיבה יצירתית הינה חיונית לפתרון בעיות בקריירה שלהם,
ו-68% מהמשיבים מאמינים שיצירתיות היא מיומנות שניתן ללמוד אותה.
כמעט שלושה רבעים (71%) מהמשיבים אומרים שחשיבה יצירתית צריכה "להילמד כקורס – כמו לימודי מתמטיקה או מדעים".
מבין הסטודנטים לחינוך:
68% אומרים שיצירתיות היא משהו שאתה נולד עמו וגם משהו שאתה יכול ללמוד.
75% ראו את היצירתיות כחשובה בבית הספר.
86% אומרים שיצירתיות היא חשובה בקריירה.
אבל 48% בלבד מהמשיבים מאמינים שלחשיבה יצירתית יש מקום בקריירה שלהם.
מחקר זה אומר לנו למעשה שאנחנו צריכים להעצים את המחנכים ולהגביר את חשיבותה של הוראת היצירתיות כיכולת חיונית בכל תחומי הלימוד. זה יניע את הכלכלה העולמית ואת ההצלחה בקריירה של הדור הבא. הגיע הזמן לאמץ את היצירתיות כמיומנות חיונית בניגוד ל"נחמד שיש תכונה כזו".
קישור למאמר באנגלית
המחקר לא הוכיח כי ניתן ללמד חשיבה יצירתית בטח לא כקורס כמו קורס מתמטי. זה משפט שבסקר הרבה מהנשאלים הסכימו איתו, אבל כדי לטעון שמשהו הוא טוב ותורם יש לבצע ניסוי ולא רק לשאול אנשים אם זה טוב ותורם. לדעתי חשיבה יצירתית צריכה להיות מוטמעת בכל תחומי הלימוד השונים ולא להילמד כתחום עצמאי.
הקישור למאמר באנגלית אינו תקין. אודה אם יתאפשר לקרא את המאמר.