טכנולוגיה בחינוך; חמישה עשורים של פעילות והתוצאות שואפות לאפס

במהלך חודש יוני 2013 קיימה מטח את הכנס מעצבים עתיד 2. מטרת הכנס הייתה לבחון את העשייה בתחום הטכנולוגיה בחינוך, ולסקר מגמות עתידיות .

השורה התחתונה; כל הדוברים הסכימו כי הטכנולוגיה לא יצרה שום מהפכה בחינוך. המחשב לא החליף את הלוח והגיר וגם כאשר החליף – לא הצליח לשנות מהותית הישגים לימודיים. הטכנולוגיה בחינוך חוגגת חמישה עשורים. החל מהמצאת מכונת הלמידה של פרופ' סקינר מהרווארד ועד לשימוש בטאבלטים בכיתה – מאז ועד היום לא ניתן להצביע על אף שינוי משמעותי. החזון היה שמכונות הלמידה ייצרו מהפכות בחינוך, ולמעשה יעשו את עבודת ההוראה – זה לא קרה. אולי כיון שמורים שמשלבים מחשבים בהוראה מלמדים שימושי מחשב – עוסקים בהכרת וורד או אקסל, אך לא ביכולת שלהם לפעול על תחומים שחשובים להתפתחות האדם במאה ה-21, כמו דימיון, יצירתיות, חזון, יוזמה ועוד. חלק מהדוברים ציינו את השינויים שעוברת עתה מערכת החינוך, הנמצאת בתקופת מעבר. זוהי תקופה שבה כבר מבינים כי קיים פער בין העולם האמתי לבין "המעבדה", שהיא עולם בית הספר. הטכנולוגיה היא גוף ידע סגור, בנוי להמונים, עם ניסיון לייצר אינטראקטיביות. אז איך משלבים משהו שבנוי לכולם עם משהו שיש לו תפקיד ללמד ולהנחיל ערכים? איך משלבים בפרדיגמה החינוכית משהו שהוא הפוך ממנה? איך תנצח הטכנולוגיה את החינוך ותעבור מהמצב הנוכחי, שבו המרחב החינוכי מכיל את הטכנולוגיה, למרחב טכנולוגי שמכיל את החינוך? שאלות אלה עלו בכנס ...

לדיווח בעיתון "קו לחינוך"


    לפריט זה התפרסמו 19 תגובות

    למה זה לא עובד? -1.לא באמת שינינו את התפיסה שאנו (המורים) מקור הידע. אנו משתמשים בכלים חדשים אך לא משנים את השיטה. 2. חשש מהטכנולגיה החדשה, 3. צורך בעבודה רבה (לפחות בהתחלה) על מנת ליצר חומרים חדשים.

    פורסמה ב 21/07/2013 ע״י סיגלית בר

    בשימוש במחשב יש אפשרות רבות ומגוונות. עלינו להכיר מלפני ומלפנים את האפשרויות הטמונות בו ולהשתמש בהן בתבונה. גם עומס פעילויות לא יביא ללמידה.

    פורסמה ב 29/10/2014 ע״י אתי שמעון

    אני נוטה להסכים לנאמר שמורים המשלבים מחשבים בהוראה מלמדים שימושי מחשב – עוסקים בהכרת וורד או אקסל, אך לא ביכולת שלהם לפעול על תחומים שחשובים להתפתחות האדם במאה ה-21, כמו דימיון, יצירתיות, חזון, יוזמה ועוד .

    פורסמה ב 09/11/2013 ע״י חנה פרץ

    חינוך יכול להתבצע כאשר החניך מעריך את הדמות המחנכת ומרגיש שרצונה בטובתו היא המניע לחינוך. המחשב אינו דמות כזו.

    פורסמה ב 02/11/2013 ע״י שטיינר רות

    ללא ספק החינוך עבר מהפכה אדירה בשנים האחרונות – ממקום קר שבא להקנות ידע וערכים ע"פ שבלונה קבועה, הפכו בתי הספר למקומות הרבה יותר מגוונים מכילים קשובים ואמפתיים. אני מסכים בגדול עם הכתבה שאנחנו המחנכים לא עומדים בקצב הזמן וממשיכים להקנות ידע באופן ישן וחד מימדי. אך אם ציפיית הכתב היא שנסתמך על הטכנולוגיה ש'תושיע' אותנו – אז כאן הטעות.בקיצור – התקדמנו המון אך בהחלט עלינו להמשיך ולהקדים את הדור ולא רק להגיב ולהגרר אחריו. אף עלינו ללמוד מעולם הטכנולוגיה וההייטק מושגי ארגון וחדשנות אך לא להשאב לתוכם, בכל זאת אנו עוסקים בילדים ולא במחשבים…

    פורסמה ב 30/10/2013 ע״י דני וינברגר

    אולי אפשר להעביר מידע דרך המחשב אך לחנך ודאי שאי אפשר

    פורסמה ב 24/10/2013 ע״י אליק פופר

    אינני מסכים לנאמר בכתבה,עלינו להיזהר שהגולם לא יקום על יוצרו.

    פורסמה ב 24/10/2013 ע״י ניר נשיא

    אינני מסכים לנאמר בכתבה,עלינו להיזהר שהגולם לא יקום על יוצרו.

    פורסמה ב 24/10/2013 ע״י ניר נשיא

    אינני מסכים לנאמר בכתבה,עלינו להיזהר שהגולם לא יקום על יוצרו.

    פורסמה ב 24/10/2013 ע״י ניר נשיא

    קצת תמוה העניין שרוצים בדרך כל שהיא שהמחשב יהווה תחליף למורה בכיתה זה לא יכול להצליח בטח שלא בגילאי יסוד והעשרה. מכיון שזהו גיל שבו מנחילים ערכים והמחשב אינו אנושי ואין ביכולתו לעשות זאת. וידוע הפתגם על דרך הצחות: "מאז שבא המחשב אמר למוח-שב" מחשב ביכולתו להקנות ידע ולתת הרבה מאוד אינפורמציה ועוד אך לא יכול להוות תחליף לרגש ובעיקר לדבר שממנו לומדים והוא: "דוגמא חיה" דמות של מורה ומחנך מעצבת הרבה יותר ממחשב. כמו כן אני מתחבר לנאמר לעיל התהליך הזה דורש הרבה הכשרה וכמובן לעזור למורים להתחבר לעניין ולא רק לעשותו.

    פורסמה ב 20/10/2013 ע״י טוביה פיש

    א. אנו צריכים להזהר מכך שמחשב לא יקח את מקומו של המורה. ב. כדי להצליח ממשימה זו יש צורך ביותר נגישות של המורים לקורסים. על ידי כך יתאפשר למורים ניצול יעיל יותר של המחשב לטובת התלמידים. כמו כן יש להקציב יותר מחשבים למורים בתוך שטח בית הספר.

    פורסמה ב 20/10/2013 ע״י אברהם גרינברג

    לא מסכים עם תמונת המצב המתוארת בכתבה אשר איננה משקפת אובייקטיבית וקובעת על פי הדוברים את המציאות העגומה של אמצעי התקשוב. מהסיבות : 1. שילוב המחשב ככלי להמחשת מושגים מופשטים, מצגות מגוונות ע"י גרפים ותוכן ממוקד או שילוב תמונות ויזואליות מוכיחות את יעילותן להבנת עולם כללי בקרב תלמידנו.לדעתי, הטכנולוגיה לא צריכה לייצור מהפכה בחינוך זו טעות ביסוד החזון! המחשוב הוא כלי אמצעי ללמידה. ואין תחליף לשום מחנך, המעצב את אישיותו של התלמיד לא רק במידע של תכנים אלא בהקניית ערכים ובתקשורת אישית חמה . זה חסרונו של אמצעי הטכנולוגי.2. לדעתי, צורת ההטמעה של המחשב לתוך מערך הלמידה בבתיה"ס היה לקוי במקצועיות וחוסר הדרכה למורים הן בצורת השימוש ובתכניו. היום אני יודע, שישנה הדרכה מקצועית לרכזי בתיה"ס להנחיה הן בצורת השימוש ובתכנים הרלוונטיים ללמידה.2.הסיבות בכתבה המציירות תמונה עגומה למציאות בבתי הספר נובע מהיסוד החזון: כי מכונת הלמידה באמצעות המחשב יגרמו וייצרו למהפכה בחינוך. וכן הטכנולוגיה לא תנצח את החינוך . יש כאן מקום לראות ולבדוק מקצועית שילוב של שתי המערכות הללו.בנוסף, יש בכתבה מגמה עקרונית להפוך את הטכנולוגיה לדבר מהותי ועיקר וזו טעות ביסוד.

    פורסמה ב 14/10/2013 ע״י שמעון איטח

    ניתוח חזון ויישום התקשוב במוסדות החינוך מול המציאות.

    פורסמה ב 13/10/2013 ע״י שמעון איטח

    אני מסכים חלקית לכתבה ,משתי סיבות ראשית, חסרה דינמיות בהפנמת תהליכי הלמידה ,ואין תחליף כנראה למתווך הלמידה האנושי ,שנית הכתיבה המוטורית יש בה הרבה הכלה והחלה בעיבוד הלמידה, אולם מאידך גיסא ,בתחומים מסוימים כמו "חינוך מיוחד" שבו היצוג הויזואלי הוא משמעותי ,שם כנראה שאי אפשר בלעדיו ,ואוסיף שיתכן אם יווצר ערוץ למידה נפרד לתחומי הדעת ,מנותק מכל ים הטכנולוגיה המושך ,יכמו למשל עמדות מיוחדות ,יוכל התלמיד להתמקד יותר ולתרום ולהיתרם מהטכנולוגיה.

    פורסמה ב 13/10/2013 ע״י מרדכי קדוש

    1. לגבי נכונות העובדות, קשה להתווכח איתן, אחרי שאין בידינו נתונים אחרים. 2. לגבי ניתוח הסיבות למציאות, אני סבור, שישנם כמה גורמים:א. השימוש במחשב, לא יכול להחליף את המורה, או להמעיט את תפקידו. המצב היה חמור מאד, אילו הרעיון הזה היה נוחל הצלחה. אין תחליף למימד האנושי של המורה.ב. כל האידיאליים של יצירתיות, דמיון והעזה, לוקים בגלל השימוש במחשב, שהוא מגביל את הדמיון ואת היצירתיות. (כלומר, יש אפשרות ליצירתיות והפעלת הדמיון בשימוש במחשב, אבל עצם מציאות המחשב כממחיש, עוצר את היצירתיות.)ג. הנסיון מראה, שרק מי ש"שוחה" בטכנולוגיות של המחשב, יכול להפוך את המחשב לכלי עזר צמוד בהוראה.

    פורסמה ב 13/10/2013 ע״י יוסף זק

    לעניות דעתי אני מסכים חלקית עם מה שנכתב בכתבה. אנו נמצאים בעולם בו הטכנולוגיה וההתקדמות עושים צעדים משמעותיים בכל יום. שילוב התקשוב במערכת החינוך גורם לפלח רחב של החברה להיות שותף בכל המתרחש כבר בגיל צעיר. יש פן חיובי כלשהו שהמידע נמצא לא רק אצל יחידים אלא אצל כלל העם. ייתכן שמבחינה הישגית הדבר לא בא לידי ביטוי אך מבחינה חברתית ודאי שהשילוב יוצר תמורות משמעותיות בקרב החברה.אמנם ניתן למצוא גם מספר סיבות מדוע יש כן הרגשה של דריכה במקום. אנסה להציג 2 הסברים: 1. לעולם לא יוכל להיות תחליף לגורם האנושי שבחינוך. תלמיד לא מחפש לרכוש מידע בבית הספר בלבד אלא מעבר לזה. הוא מחפש אמפתיה הקשבה הבנה וכד' ודבר זה לא יוכל להיות בא לידי ביטוי בשום גורם טכנולוגי. לעיתים תהליך הלמידה של התלמיד מתקדם מתוך חיבור שלו והזדהות אל הגורם המלמד.2. ייתכן והמחשבה מאחורי מהפכת התקשוב היתה לתת לתלמיד את עולם הטכנולוגיה גם בבית הספר בדומה למה שקיים אצלו בבית. כל זאת מתוך מחשבה שהדבר יגרום לתלמיד גירוי ומוטיבציה ללמידה. אמנם כמו בבית שבו התלמיד מתלהב בהתחלה ואחר כך הדברים הופכים לשיגרה כך גם טכנולגיית בית הספר היא חידוש מרענן אך לא יוצרת תהליך מתמשך של רצון ללמידה.

    פורסמה ב 13/10/2013 ע״י ברק אהרונוב

    אני לא מסכים עם הנאמר בכתבה המצב בבתי הספר הוא שישנם מקצועות כמו עברית וחשבון שתמשים באתרים מקוונים כמו אלנ"ט וכדו' ועושים שימוש נרחב במחשב כמקדם למידה. הסיבה לאי שילובו של המחשב בתהליך הלמידה נעוץ לדעתי במורים המבוגרים יותר שחוששים מהמחשב בכלל, אצל המורים הצעירים השילוב של מחשב בהוראה הוא יותר טיבעי ויותר נפוץ.ככל שהשנים יעברו נראה יותר ויותר בתי ספר מתוקשבים והלמידה תעשה באמצעות המחשב.

    פורסמה ב 13/10/2013 ע״י חיים טולדאנו

    אני לא מסכים עם הנאמר בכתבה המצב בבתי הספר הוא שישנם מקצועות כמו עברית וחשבון למשתמשים באתרים מקוונים כמו אלנ"ט וכדו' ועושים שימוש נרחב במחשב כמקדם למידה. הסיבה לאי שילובו של המחשב בתהליך הלמידה נעוץ לדעתי במורים המבוגרים יותר שחוששים מהמחשב בכלל, אצל המורים הצעירים השילוב של מחשב בהוראה הוא יותר טיבעי ויותר נפוץ.ככל שהשנים יעברו נראה יותר ויותר בתי ספר מתוקשבים והלמידה תעשה באמצעות המחשב.

    פורסמה ב 13/10/2013 ע״י חיים טולדאנו

    אין תחליף למורה. יש כלי עזר למורה, וזהו המחשב. מקצועות רבים מלמדים ונלמדים בעזרת המחשב כמו: חשבונאות, מטמטיקה, אנגלית, עברית ועוד… כיום לדעתי המחשב הוא כלי עזר חשוב מאוד בהוראה ובמשך השנים הוא יתפוס תאוצה חזקה יותר. אך מאידך גיסא מקומו של המורה חי וקיים. כמובן שזה דורש מאיתנו המורים להתמקצע כיצד להפוך את "הגולם" ליד ימין, ולהפיק את מירב התועלת לתלמידים….

    פורסמה ב 03/11/2014 ע״י חיה המגיד
    מה דעתך?
yyya