זהות מקצועית ושחיקה בקרב עובדי חינוך
פישרמן, ש' (2016). זהות מקצועית ושחיקה בקרב עובדי חינוך. חיפה: שאנן.
שחיקת מורים ונשירה מהוראה מעסיקים רבות חוקרים, חינוכאים ומקבלי החלטות. בשנים האחרונות החל להעסיק את החוקרים גם המושג זהות מקצועית והקשר שלו לשחיקה. בספר זה תשעה מחקרים שנערכו בעשור האחרון. המחקרים מבקשים להשוות בין קבוצות שונות של מורים ביחס לזהותם המקצועית, לשחיקה שלהם ולקשר שבין הזהות המקצועית והשחיקה.
הספר נפתח בגיבוש המושג "זהות מקצועית" באמצעות מחקר ובניית סולם למדידתו. בין השאר אפשר למצוא בספר מחקר הבוחן הבדלים בין מורים המשתתפים בתוכנית "אופק חדש" ובין מורים שאינם משתתפים ביחס לזהות מקצועי ולשחיקה, ומחקר הבוחן את ההבדלים בין מורים המשתתפים בתכנית "עוז לתמורה" ובין מורים שאינם משתתפים.
כמו כן אפשר למצוא בספר מחקרים על מחנכי כיתות, על מורים בחינוך המיוחד, על מדריכים במועדון לנוער בסיכון גבוה ועל סדנא לגיבוש זהות מקצועית של פרחי הוראה.
הספר ערוך כמסע משותף עם מורה צעירה, בוגרת שזכיתי להיות שותף להכשרתה. מורה זו שיתפה אותי בתחושותיה במכתב שהתפתח למסע בן עשר תחנות ובכל תחנה אנחנו לומדים סוגיה אחת הקשורה לזהות מקצועית ולשחיקה בקרב עובדי חינוך שונים. כל פרק נפתח בהזמנה למסע ונחתם בתובנות מהתחנה שביקרנו בה.
שרגא פישרמן, יועץ חינוכי, בעל תואר דוקטור מאוניברסיטת בר-אילן; עוסק בהכשרת מחנכים ויועצים חינוכיים; מטפל במתבגרים; עבד באוניברסיטת בר-אילן, במכללת אורות ישראל באלקנה ובמכללות אחרות; משמש כיום כאיש סגל במכללת שאנן; שימש יועץ אקדמי במגוון מוסדות ניסויים וחבר בוועדות שונות של משרד החינוך.
תחומי מומחיותו: גיל ההתבגרות, זהות האני, זהות דתית ואמונית, אינטימיות, זהות מקצועית של מורים וטיפול נרטיבי.