השתתפות, אינטראקציה ונוכחות חברתית: מחקר גישוש של שיתוף פעולה בקבוצות מקוונות של הערכת עמיתים

מאת: Zhao Huahui

Huahui Zhao; Sullivan, Kirk P. H.; Mellenius, Ingmarie. (2014). Participation, interaction and social presence: An exploratory study of collaboration in online peer review groups. British Journal of Educational Technology, Vol. 45 Issue 5, p807-819.

מחקר זה בחן שיתוף פעולה בשש קבוצות של הערכת עמיתים בתוך ועידה א-סינכרונית במחשב.

שמונה עשר סטודנטים בחינוך העל-תיכוני השתתפו במחקר. ניתוחי תוכן של פרוטוקולים של דיונים בוצעו בהתאם להשתתפות, לאינטראקציה ולנוכחות החברתית.

התוצאות מציינות שלא התרחש שיתוף פעולה באופן אוטומטי בוועידה שהתקיימה באופן א-סינכרוני במחשב.

שיתוף פעולה דורש השתתפות משום ששיתוף פעולה לא התרחש בשתי קבוצות שבהן הייתה השתתפות נמוכה של הסטודנטים; אולם, ההשתתפות לא מובילה לשיתוף פעולה, כפי שהוכח באמצעות הפוסטים שהעלו הסטודנטים ושלא זכו לתגובות מצד חבריהם.

שיתוף פעולה דורש אינטראקציה אבל אינו מסתכם באינטראקציה, דבר שהוכח על ידי רמות שונות של שיתוף פעולה על פני דפוסים אינטראקציוניים שונים.

הנוכחות החברתית מסייעת למימוש שיתוף פעולה באמצעות ביסוס של קהילת למידה חמה וקולגיאלית המעודדת אינטראקציה והשתתפות, המודגמת על ידי הניגוד בין הקבוצה בעלת הרמה הגבוהה ביותר של נוכחות חברתית לבין הקבוצה בעלת הרמה הנמוכה ביותר של נוכחות חברתית.

המחברים ממליצים על מודל של הבנה ושל הערכת שיתוף פעולה בלמידה מקוונת, המורכב מהשתתפות, מאינטראקציה ומנוכחות חברתית.

קישור לתקציר המאמר באנגלית

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya