הקריטריונים לרכישת מושג גאומטרי
מאת: הגר גל
גל, הגר (2005). "קריטריונים לרכישת מושג [גאומטרי]". בתוך: המצ"ב מזווית אחרת: מצבי הוראה בעייתיים בגאומטריה. תל אביב: מכון מופ"ת
מתי ניתן לומר כי התלמיד רכש מושג גיאומטרי? למשל, את מושג הזווית? מחברת הספר מציעה את שלושת התנאים המצטברים הבאים:
- התלמיד מסוגל להשתמש במושג הזווית במצב לא מוכר (למשל, לחבר שתי זוויות לצורך קבלת זווית הסכום, אף אם לא למד במפורש כיצד לעשות זאת).
- התלמיד מבצע את הפעולות הנדרשות לפתרון הבעיה בשלמותן (למשל, לחצות זווית העשויה מנייר גם אם לא למד במפורש את המושג "חוצה זווית").
- התלמיד מבצע מהלך מתוך התכוונות לפתור (למשל, להעביר חוצה זווית בצורה מדויקת ככל האפשר במשולש שאינו שווה שוקיים, בעזרת סרגל בלבד, אף שלא למד טכניקה לעשות זאת).
רכישת מושג אין פירושה אמירת שמו, אלא היכולת למיין נתונים חדשים לפי דמיונם לדוגמאות המושג.
חשוב שהתלמיד ירכוש את היכולות הבאות:
- היכולת להבדיל בין דוגמאות לדוגמאות-נגד של המושג.
- היכולת להבדיל בין התכונות הקריטיות של המושג לבין תכונות לא-קריטיות הקיימות רק בדוגמאות מסוימות שלו.
- היכולת להסביר מדוע אובייקט מסוים או תופעה מסוימת הם דוגמה או דוגמת-נגד של המושג, על בסיס התכונות הקריטיות והלא-קריטיות שלו.
- היכולת להגדיר את המושג על בסיס דוגמאותיו, או לפחות לחזור על הגדרה נתונה ולהשתמש בה כקריטריון למיון.
- היכולת להשתמש במושג לפתרון בעיות, להסברת מושגים אחרים ולהסברת היחסים שבין המושג ומושגים אחרים.
לרכישת עותק מקוון או מודפס של הספר
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא גאומטרייה
עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya