הקמת רשת חברתית מתוקשבת בביה"ס – תיאור מקרה

מורה בבית הספר הדמוקרטי "גבעול" בגבעת אולגה. מאמין שגישת הלמידה הדיאלוגית +תפישת ווב 2 מחוללת מהפכה הכרחית ולכן הקים רשת חברתית מתוקשבת בבית הספר בו הוא מלמד.
 
 
"תודות למפעלה הקריטי בחשיבותו של סוזן צעירי , הצלחתי בקלות יחסית להקים רשת חברתית עבור בית החינוך הדמוקרטי-קהילתי בו אני מלמד. הרשת פעילה מזה כחצי שנה וזה עיתוי טוב לסיכומי ביניים.

יש לנו הצלחות ראשוניות: 120תלמידים, מורים והורים חברים ברשת, מתוכם כ-25 אחוז פעילים; כמה שיעורים המתבססים על הרשת לעבודה מתוקשבת (בנוסף למפגשים המתוקשבים בשיעוריי); מעורבות ראשונית של הורים בתכנים שנלמדים בעזרת הרשת וכו'.

אבל אנו כמובן מצפים להרבה יותר. עלהפרק בהקשר זה: השבוע נחלק לפטופים לתלמידים בחלק מהקורסים המתוקשבים (סה"כ 30 לפטופים). כבר התקנו רשת אלחוטית בכל רחבי בית החינוך, כך שאנו לא נלחמים על משאבי מקום וזמן של כיתת מחשבים; אנו מסיימים בימים אלה השתלמות שנתית שהעברתי לכל צוות המורים, בה למדנו כיצד לבסס שיעורים על למידה פרויקטלית, תוך השענות על הרשת הבית-ספרית והאינטרנט, בשלבי החקר השונים; פינינו מרווח של שלוש שעות בכל יום רביעי, בו מתבצעת למידת חקר מתמשכת בקבוצות, על פי חלוקה נושאית (כל תלמיד בוחר אתה קבוצה שמתאימה לו): קבוצת טיולים (משלב הרעיון, דרך התכנון ועד הלמידה לקראת הדרכה בטיול וארגונו), קבוצת חקר ורטוריקה, קבוצת ספורט ובריאות וקבוצת אומנות.

לקראת שנה"ל הבאה השגנו תקציב לניידים עבור יתר ילדי בית החינוך  )גילאי ד-י"א); התחלנו ליצור תכנית עבודה בית-ספרית שתאפשר למידה מבוססת פרויקטים הן במפגשי מיומנויות יסוד (לצד למידה "מסורתית" יותר) והן במגוון רחב מאוד של נושאים שיילמדו באופנים מגוונים לא פחות.

בהקשר למידת ההשתתפות ברשת, בכוונתנו לשים דגש רב על מעורבות הורים בתכנים הנלמדים. למשל אם בשיעור נדונה שאלה על הלבטים של בן-גוריון ערב הכרזתו על הקמת המדינה, יכולים הורי תלמידים להכנס לפורום השיעור ולענות על השאלות העקרוניות שעלו במהלכו. שהרי אין תשובה "נכונה" לשאלה "אילו חלופות נוספות היית מציע לבן גוריון לשקול?". שילוב ההורים בלמידה, לא כמפקחים נרגנים אלא כמשתתפים שווי אמירה, עשויה להוות זריקת מרץ חשובה לשגשוש הרשת והשגת מטרותיה.

לעניין היות הרשת סגורה למוזמנים מהקהילה בלבד, בינתיים זה מוכיח את עצמו כאמצעי חשוב לביסוס תחושת האינטימיות שלנו ברשת. מקום בו ילדים יכולים לכתוב בפחות חשש שמא מישהו יגגל עליהם ויראה את שגיאות הכתיב או הדעות השנויות במחלוקת שלהם.

את הניידים אגב, אנו משאילים לתלמידים. ההורים חותמים על חוזה, משאירים המחאת פיקדון והמחאות על סך 30 ש"ח לכל חודש השאלה (בגין שירותו אחריות. ניתנות הנחות למי שזקוק). כל ילד מתחייב לשמור על המחשב וטרם קבלתו הואמחוייב למספר שעות שירות למען קהילת בית החינוך. בחופשה הגדולה המחשבים יאופסנו אצלנו."

 מקור וקרדיט : הראל  צ'רניס

על רשתות חברתיות בחינוך

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya