העידן המקוון: שיעורים וירטואליים חווייתיים ומלהיבים

מאת: Mike Flynn

Flynn, M. (2021). The end of boring online PD: For virtual professional development to stick, make it engaging and challenging. Educational Leadership, 78, 5, 27-33

הוראה מקוונת כתהליך מיושן

אחת הביקורות המרכזיות בנושא שיעורים מקוונים גורסת כי הם משעממים, לא-מלהיבים ומונוטוניים. אחת הסיבות לכך היא שהמורים או המרצים נוטים ללמד כאילו הם עדיין נמצאים בתוך כיתה. יתרה מכך, ההוראה המקוונת מרתיעה מורים ומרצים, וכתגובה לכך הם דבקים במצגת שקופיות, ממעיטים באינטראקציות עם הקהל, נשארים באזור הנוחות ומסתפקים בבינוניות. זוהי תופעה שחשוב מאוד לפתור משום שתלמידים וסטודנטים לומדים טוב יותר כאשר הם מעורבים ומתקשרים.

הוראת מקוונת מלהיבה ומאתגרת אינה מחייבת מומחיות טכנולוגית יתרה. אדרבא, הדגש הוא על הומאניות ויצירתיות וחתירה ללמידה חווייתית, הוראה מרוכזת-בתלמיד וקידום פדגוגיה אקטיבית. על רקע זה, להלן מוצגים ארבעה אלמנטים אשר בכוחם לשדרג את איכות השיעור ולהניע לומדים למעורבות:

גירויים חושיים

תלמידים וסטודנטים קולטים, מפענחים ומגיבים באמצעות חושיהם. לכן, חשוב להשקיע בעזרים חזותיים וקוליים:

1) ודאו כי המצלמה תופסת אתכם ב-Medium close up (תקריב ביניים). כלומר, רואים בבירור את כתפיכם ופניכם, אך באופן כזה שפרצופכם אינו תופס את כל המסך. גם, במקרה שאתם מבצעים פעולות הסברה חשוב שידיכם יהיו גלויות.

2) בחרו מקום שקט בו לא יפריעו לכם;

3) בצעו סאונד צ'ק בטרם מתחיל השיעור;

4) ודאו שהרקע אינו מבולגן או מרצד;

5) במהלך המצגת, צאו מאופציית ה-Share screen ושלבו זמני הופעה שלכם מול המצלמה.

הנעה לפעולה

בנו את מערך השיעור באופן שמאפשר לתלמידים או לסטודנטים להשתתף ולחוות ואל תהססו להפתיע אותם ולשבור את השגרה. לצורך כך, חלקו אותם לקבוצות קטנות, בקשו מהם לערוך סיעור מוחות בנושאים רלוונטיים, השתמשו בתמונות רקע מעניינות או פתחו את השיעור בחידון או בשעשועון טריוויה.

מתן אמון וכבוד

עם פרוץ משבר הקורונה, מורים ומרצים נטו להקל על הלומדים המקוונים בשל הקשיים הטכניים, הפערים הדיגיטליים וההתמודדות עם הלא-נודע. על אף הכוונות הטובות, בוזבזה הזדמנות פז לאפשר לתלמידים וסטודנטים לחוות תחושות של התבלטות, סיפוק, הצלחה והישגיות במדיום המקוון. אי לכך, אל תחששו לכלול בשיעורים המקוונים את חומרי הלימוד המורכבים ביותר ותנו לתלמידים ולסטודנטים להתמודד עם בעיות, למצוא לפתרונות, לחתור ליעדים ולהצטיין.

עידוד תקשורת בינאישית

כאשר תלמידים וסטודנטים חשים חיבור לקהילת הלומדים שלצדם, הם נוטים לחוות באופן חיובי את תהליכי הלמידה, וכפועל יוצא מכך לזכור טוב יותר. אולם, הלמידה מרחוק מקשה על המשתתפים לחוש קרבה. כתגובה לכך, הבהירו שאתם מעוניינים באינטראקציות בינאישיות, פתחו את הצ'אט, אפשרו ללומדים לשוחח זה עם זו, הפנו שאלות למשתתפי השיעור, עודדו אותם לספר על עצמם, פצלו אותם לחדרי קבוצות עניין ועוד. כתוצאה מכך, עתידים יהיו הלומדים לשבור מחסומים פסיכולוגיים, להיפתח זה אל זה ולהעמיק קשרים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה מקוונת

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya