המסלול לחינוך דמוקרטי – הכשרת מורים אלטרנטיבית בסמינר הקיבוצים

מקור: "מורה אידיאלי", עיתון "הארץ"

המסלול לחינוך דמוקרטי הוא אחד משורת מסלולים ייחודיים להכשרת מורים שצצו במכללות להוראה בשנים האחרונות. ברקע להקמתם עומד המשבר שפוקד את המכללות עם התמעטות הסטודנטים במסלולי היסודי והעל-יסודי. המסלול המתואר בכתבה הוא אחד משני מסלולי הוראה אלטרנטיביים בסמינר הקיבוצים. ע"פ סקר שנעשה בקרב מסיימי המחזור הראשון ע" אגף ניסויים ויוזמות במשרד החינוך, התומך במסלול, שליש מהמסיימים ילכו ללמד בבתי ספר דמוקרטיים, שליש בבתי ספר רגילים ושליש יעסקו ביזמות חינוכיות ובחינוך לא פורמלי.

לדברי ד"ר שולה קשת, ראש ביתה ספר לחינוך בסמינר הקיבוצים, הרצון לפתח מסלולים ייחודיים להכשרת מורים צמח בסמינר הקיבוצים עוד לפני דוח דברת עקב חוסר שביעות רצון מהמסלולים הקיימים.
על רקע זה צמח שיתוף פעולה בין סמינר הקיבוצים ליעקב הכט, הנחשב לאבי בתי הספר הדמוקרטיים בישראל, שחיפש היכן להקים מסלול להכשרת מורים בחינוך הדמוקרטי.

במסלול הייחודי הסטודנטים לומדים רק כמה ימים בשבוע, כאשר חלק נכבד מהלימודים הוא תהליך חיפוש אישי המתפרש על פני שלוש שנים, שבמסגרתו חייב הסטודנט להגדיר את נקודות החולשה והחוזק שלו – ומתוכן לבחור תחום עניין ולהתעמק בו בלמידה עצמית.
בשנה הרביעית ללימודיו אמור הסטודנט ליזום פרויקט חינוכי שיסכם את תהליך החיפוש שלו.

גם הרכב הסטודנטים שונה מאוד מהמקובל במסלולים הרגילים במכללות  - כמחצית מהם גברים (מערכת החינוך מורכבת מכ-85% נשים), גילם הממוצע הוא 27 (גבוה מהסטנדרט) ורובם בעלי רקע של הדרכה בתנועות נוער ופעילים חברתיים או בארגונים למען איכות הסביבה.

בסוף הלימודים מקבלים התלמידים תעודת הוראה ותואר ראשון בחינוך, כמו במסלול רגיל בהוראה.

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya