המיזם המתוקשב במחוז חיפה בנושא רשתות חברתיות

עידית אבני ואולגה יליזרוב הציגו בכנס מו"ח האחרון מיזם מקוון שנעשה בשיתוף עם ד"ר אברום רותם במחוז חיפה בנושא רשתות חברתיות.

אבני ורותם פרסמו לאחרונה מסמך המציג מודל הוראה-למידה ברשת חברתית, נראה כי השטח חיכה למסמך מפורט זה, המציג הגדרות ומרכיבים של פעילות חינוכית ברשת חברתית וגם כלי מצוין לתכנון פעילות מסוג זה.

רקע תיאורטי:

עידית אבני טוענת, כי מהות רשת חברתית היא הבנייה ושיקוף של קשרים חברתיים בין אנשים. מכאן ששימוש ברשת חברתית מקוונת לפעילות חינוכית יושתת תמיד על מהות זו. בפן זה מודגש הטבע החברתי של האדם, המעצב כמעט כל היבט בחיינו, ומהווה מצע אפקטיבי להעמקת תהליכי הוראה ולמידה וטיפוח כישורי הפרט, בהתבסס על היבטים חברתיים.

רשת חברתית מקוונת כוללת לפחות את שלושת המרכיבים הבאים:

• מרחב נוכחות אישי מקוון בו מצוי "פרופיל" המייצג את המשתמש, מפורט מידע אישי ומנוהלת שליטת הרשאות העריכה, ההפצה והצפייה בתכנים שבמרחב ובאופני התקשורת.

• קבוצת משתמשים מועדפת (כדוגמת "חברים"/"מעגל") הנקבעת על ידי כל משתמש.

• התרחשות שיתופית של פרסום מידע ותקשורת במרחב ייעודי (כגון "קיר"), תוך שימוש בדרכי תקשורת שונות (אישי, קבוצתי) במגוון מדיה דיגיטלית (בסיסן הוא טקסט, קול, תמונה ווידיאו).

עידית אבני טוענת שאנחנו צריכים לשאול שאלות על תפיסת הזהות שלנו כפרטים, כחברה וכחלק ממרקם חברתי תרבותי, ומהן ההשלכות של עבודה ברשת כגון טשטוש הגבולות שמתרחש. אנו מעצבים את הרשת והיא מעצבת אותנו. הרשת היא חלק משמעותי ממציאות החיים של התלמידים, ולכן אנחנו מחוייבים להיות שם. אנו נדרשים לקחת חלק פרואקטיבי בעניין הפוגענות, שעולה בכל דיון בנושא שימוש ברשתות חברתיות. נדרש שינוי פרדיגמה ארגונית ופדגוגית ושינוי תפיסת התפקיד של המורה כמנהיג מנחה וסוכן תרבות.

הפעילות החינוכית ברשת החברתית מבוססת על שתי הנחות יסוד:

1. חיוניות מעורבות פעילה של מערכת החינוך: הרשת החברתית מלווה בהווה, וודאי בעתיד הנראה לעין, את שגרת חיי התלמידים ומשפיעה על עיצוב זהותם האישית והחברתית. לשם השפעה על השינויים בתרבות ובחברה, ולשם שמירה על הסדר החברתי והאינטרסים הציבוריים החיוניים, על מערכת החינוך לתת לתלמידים כלים להתנהל בה בנורמות התנהגות ראויות לחברה אתית, הקשובה לצרכי הפרט כמו גם לצרכי הציבור.

2. חיוניות רשת חברתית לחינוך: לרשת החברתית יש מקום מרכזי בהעצמת החוויה החינוכית באופן משמעותי, כמרחב של ביטוי אישי ולמידה שיתופית.

על המיזם:

במיזם משתתפים היום 70 בתי ספר. מטרות הפעילות ומאפייניה:

יליזרוב הציגה את ההיבטים הפדגוגיים היישומיים ברשת חברתית, והדגישה שלקראת תכנון פעילות מתוקשבת יש לבחון את מטרות הפעילות והכלי שישרת את ביצוע הפעילות באופן ההולם ביותר. כאן יש מקום לציין שוב את הכלי הנהדר שבנו רותם ואבני, המכוון לחשוב ולתכנן על כל פרטיה את הפעילות הלימודית- חינוכית ברשת אותה נרצה ליצור.

המיזם התחיל בפגישות עם מדריכים מתחומי דעת שונים ואפיון מטרות הפעילות בתחום התוכן, בתחומים חברתיים ובתחום מיומנויות למידה ואסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה שמתכתבות עם למידה ברשת חברתית. לדוגמה מטרות מתכנית הלימודים בלשון: כתיבת רשמים לנמענים שונים, הבעת עמדה מנומקת על טקסט כתוב, הפקת טקסטים תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית- כל אלו מתאימות מאוד ללמידה ברשת החברתית. לעיון והרחבה נוספת על המיזם לחצו כאן.

מקור וקרדיט : הבלוג של שיר שוורץ , סיכום כינוס מו"ח 13/12/12

ראה גם: מיזם שילוב מדיה חברתית בחינוך - מחוז חיפה

מטרת המיזם לקדם הוראה-למידה במדיה חברתית בחינוך.

המיזם מקיף את ההיבטים המרכזיים של אתגר זה: קידום הוראה-למידה ברשת חברתית, קידום מיומנויות המאה ה- 21 בדגש על אוריינות שיתוף ותקשורת במדיה חברתית, ניהול מידע ארגוני-חינוכי, פרסום ותקשורת לקהלי יעד בחינוך, סוגיות אתיות-מקצועיות העולות בהתנהלות רשת חברתית ועוד.

המיזם מלווה בהשתלמות ובקבוצה ייעודית בפייסבוק - "מיזם מדיה חברתית חיפה תשע"ג ". רכזת מחוזית של המיזם: אולגה יליזרוב
מקור 

ראה גם :

תאור הצורך והפוטנציאל של למידה ברשת חברתית חינוכית

למידה ברשת חברתית חינוכית , מיזם במחוז חיפה

הרשת החברתית "גוגל פלוס" בחינוך: הערכה בשנית

פייסבוק וחינוך – הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?

מודל הוראה למידה ברשת חברתית מאל"ף והלאה

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya