הכשרת מורים לחינוך טכנולוגי-מקצועי: פרספקטיבה בין-לאומית

בר-זוהר, ב' ויוספסברג בן-יהושע, ל' (2022). הכשרת מורים לחינוך טכנולוגי-מקצועי: פרספקטיבה בין-לאומית. תל אביב: מכון מופ"ת

כיצד מכשירים מורים לחינוך טכנולוגי-מקצועי בתיכונים בקנדה, באסטוניה, בקליפורניה, בהולנד, בסין ובפינלנד? מהם תנאי הקבלה לתוכניות ההכשרה במקומות אלה? מהם תוכני הלימוד, מסלולי ההסמכה, אפשרויות הפיתוח המקצועי? מיהם הגורמים המפקחים ואילו תקציבים מושקעים במדינות אלה בהכשרת מורים לחינוך טכנולוגי-מקצועי?

סקירת מידע זו משיבה על שאלות אלה ומשרטטת את דמותו המצויה והרצויה של המורה בחינוך הטכנולוגי-המקצועי תוך שימת דגש על תחומי הניסיון של מורים אלה, הידע שלהם, המיומנויות והערכים הנדרשים להם בזמן ההכשרה להוראה ובמהלך ההוראה בבית הספר בפועל.

מטרות החינוך הטכנולוגי

מטרות החינוך הטכנולוגי הן לפתח אוריינות דיגיטלית, יכולת פתרון בעיות, יצירתיות, עבודת צוות, הכרת טכנולוגיות חדשניות וחיבה אליהן. על בוגר החינוך הטכנולוגי לקחת סיכונים, להמציא ולחדש באמצעות דרכי חשיבה יצירתית לפתרון בעיות.

המלצות

עם ההמלצות המובאות בסקירה ניתן למנות את ההמלצות הבאות:

  1. לבנות מתקנים חדשים במוסדות החינוך וההכשרה ולדאוג לאחזקתם.
  2. להעצים את הפיקוח הפדגוגי.
  3. לעודד חשיבה יצירתית.
  4. להגדיל את האוטונומיה של מוסדות ההכשרה.
  5. לפתח תוכניות לימודים.
  6. להרחיב את האופקים של תוכניות ההכשרה.
  7. לגייס חברי סגל הן מהתחום החינוכי והן מהתעשייה.
  8. לפתח ולהציג מדיניות ברורה ומסלולי הכשרה להוראה יעילים, שיוודאו כי מורי החינוך הטכנולוגי-מדעי הם צוות איכותי הכולל מורים, מדריכים מקצועיים, מתרגלים, יועצים, מנהלים, סוכנים ועוד.
  9. לדאוג שהמורים ישתתפו בקורסי פיתוח מקצועי ולהציע להם מסלולי קידום, שכר מתגמל, זכויות סוציאליות מלאות ומתקני הוראה ראויים.
  10. להציב סטנדרטים, תקנים וכללים ברורים להכשרת מורים.

לסקירה המלאה

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הכשרת מורים למדע וטכנולוגיה 

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya