הויכוח הפדגוגי על תועלתם של שיעורי הבית בארה"ב ובקנדה

מקור: אתר New Jewish Education
בשנתיים האחרונות מתעוררת בארה"ב ובקנדה תנועה של מומחי חינוך ומחנכים נגד התופעה של שיעורי הבית כפי שקיימת בבתי ספר כיום. יש כיום ויכוח נוקב בארה"ב על היתרונות של מתן שיעורי בית במתכונת הנוכחית לתלמידי בתי ספר. לויכוח תרם, בין היתר גם ספרם החשוב של ננסי קאליש ושרה באנט הנקרא The Case Against Homework. הספר סוקר את מרבית המחקרים שנכתבו ב50 השנה האחרונות אודות תרומת שיעורי הבית ללמידה ומגיע למסקנה כי אין קשר בין הישגי למידה ומתן שיעורי בית במתכונת הקיימת.
מחקר של אוניברסיטת מרילנד מצא כי בעשור האחרון העומס על התלמידים מבחינת שיעורי הבית גדל ב-64% בעוד השינוי בתוכניות הלימוד לא הצדיק עומס כזה. יכול להיות שהוראה פחות מאתגרת ופחות התלהבות של המורים ממלאכת ההוראה מתבטאים בהעמסת שיעורי הבית על הילדים. עוד נמצא כי מרבית המורים לא הוכשרו כלל לתכנן היטב את מטלות שיעורי הבית וליצור אתגרים אצל התלמידים. חוסר ההכשרה של מורים להכנת מטלות מלהיבות ומעניינות הוא רק הגורמים ליחס השלילי של התלמידים לשיעורי הבית. גורמים נוספים הם חוסר מודעות לעולמם של הילדים כיום והעדר שימוש בסביבות למידה מתוקשבות היוצרות אינטראקציה. התנועה המתפתחת לשינוי רדיקלי של מתכונת שיעורי הבית גורסת כי אחת הדרכים לקרב ילדים כיום לתהליכי למידה חיוביים ומוטיבציה עוברת דרך חשיבה אחרת לחלוטין של שיעורי הבית ותרומתם ללמידה בביה"ס. ספרו האחרון של אלפי קון, הנקרא The Homework Mythמנתץ את האמיתיות של מורים לגבי שיעורי הבית ומגיע למסקנה כי כל רפורמה חינוכית תלויה גם בחשיבה אחרת לחלוטין על שילוב שיעורי הבית בבתי הספר. לדעתו של ד"ר אלפי קון, העומס הקיים והתרגול המשעמם אינם תורמים להתפתחותו האינטלקטואלית ואפילו מעכבים את ההעברה בלמידה אותה מנסים המורים להשיג בכיתה. הילד מגיע לכיתה מותש משיעורי בית החוזרים פחות או יותר באותה מתכונת והתלהבותו לשמוע ולקלוט דברים חדשים בכיתה נפגמת. קון קורא לביטול כל מערכת שיעורי הבית ומציאת חלופות אחרות של למידה מאתגרת בכיתה או בלמידה מבוססת פרויקטים.יחד עם זאת, מבדיקה של צוות פורטל מס"ע במאגר המידע ERIC נמצא כי המחקרים האחרונים שהתפרסמו בשנת 2007 אינם שוללים את חשיבות שיעורי הבית, אך טוענים כי משך הזמן של הכנת שיעורי הבית אינו בהכרח תורם להישגים חיוביים. כלומר, לא נמצאו הוכחות כי יותר שיעורי בית מגבירים את ההישגים של התלמידים. מחקר זה התפרסם בכתב העת החינוכי

    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    שעורי הבית הפכ היות "מטרד" גם בארץ. חלקם ניתן ללא מטרה אלא משום ה"צורך" חלקם חסר משמעות והתלמיד נדרש ללעוס שוב חומר לעוסשעורי בית אלה (ענה על השאלות מעמוד…עד עמוד…) משעממים, שנואים על הלומד ועל כל אדם איטלגנטיאותם עדיף לבטל לחלוטין .אולם, יש וניתנים שעורי בית המפעילים חשיבה עצמאית, הערכה, שיפוט שעורים שאינם "מטלה"לשמה " אלא רלבנטים לנושא ולשטחי ההתענינות של הלומד. אותם עושה הלומד ברצון והוא מוסיף דעת. אותם יש לשמר ולפתחאמא

    פורסמה ב 29/07/2007 ע״י שרית לוי
    מה דעתך?
yyya