ההשפעה של מיפוי מושגי על ההישגים האקדמיים של התלמידים

מאת: A. Cheema

Cheema, A., & Mirza, M. S. (2013). Effect of Concept Mapping On Students' Academic Achievement. Journal Of Research & Reflections In Education (JRRE), 7(2), 125-133.

המחקר התכוון לנתח את ההשפעה של מיפוי מושגי, אסטרטגיית למידה המבוססת על קונסטרוקטיביזם, על הביצוע האקדמי של תלמידים בכיתה ז' בנושא של מדע כללי.

מחקר דמוי-ניסויי זה בחן 167 תלמידים הלומדים בשני בתי ספר שבהם יש הפרדה בין בנים לבנות.


היעדים העיקריים של המחקר היו:
(1) לגלות את ההשפעה של המיפוי המושגי כאסטרטגיית למידה על ההישגים האקדמיים של התלמידים.
(2) לחקור את ההשפעה הדיפרנציאלית של המיפוי המושגי על ההישגים האקדמיים של התלמידות ושל התלמידים,
(3) לגלות את השפעת האינטראקציה בין המיפוי המושגי כאסטרטגיית למידה לבין המגדר על ההישגים האקדמיים של התלמידים.


מבחן ההישגיות שפותח על ידי החוקרים שימש כמבחן מקדים וכמבחן שאחרי כן.

במהלך הטיפול בן חמשת החודשים, קבוצת הניסוי הוכשרה לפתח מפות מושגים במשך שלושה שבועות.
כתוצאה מכך, התלמידים פיתחו מפות מושגים לגבי התוכן של מדע כללי באופן אינדיבידואלי, שיתפו אותן בקבוצות והמורה השווה אותן עם מפות מושגים שהתקבלו באופן מדעי לצורך שיפור ותיקון אפשריים.

התוצאות הראו שהביצוע של התלמידים ושל התלמידות שלמדו באמצעות מיפוי מושגי היה טוב יותר מהביצוע של התלמידים ושל התלמידות שלמדו באמצעות שיטת ההוראה המסורתית.

אולם, הביצוע של התלמידים שלמדו באמצעות המיפוי המושגי היה באופן ניכר טוב יותר מאשר הביצוע של התלמידות.

על כן, מומלץ שיש להשתמש בבית הספר היסודי במיפוי המושגי להוראה של מדע כללי.

ניתן גם לשלב את מפות המושגים בספרי לימוד בנושאי מדע ברמת בית הספר.


קישור למאמר באנגלית

ראה גם:
אסוציאציות עם וורדל

שילוב מיפוי מושגי ממוחשב בלמידה מבוססת פרוייקט

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya