ההשפעה של טכנולוגיה מקוונת על הבריאות הפיזית, המנטלית, הרגשית והחברתית של תלמידים
Halupa, C. (2016). Risks: The impact of online learning and technology on student physical, mental, and social health. International Technology, Education and Development Conference
עיקרי הדברים:
- למרות שלטכנולוגיה המקוונת היבטים חיוביים רבים, האוכלוסייה ברובה אינה מודעת להשלכות השליליות שיש לשימוש לא הולם בה, במיוחד בקרב בני נוער.
- לעיתים קרובות בני נוער מפרסמים ברשת מידע אישי ותמונות שאינם הולמים והם חשופים לשידול מיני ולבריונות.
- שימוש מוגזם בטכנולוגיה עלול להשפיע לרעה על ההתפתחות הגופנית, הנפשית, הרגשית והחברתית של בני הנוער.
- שימוש יתר בטכנולוגיה נחשב להתמכרות אם קיימת הפרעה לפעילות היומיומית בבית הספר וביחסים עם המשפחה ועם החברים.
- חשוב לאזן את השימוש בטכנולוגיה עם פעילויות אחרות המקדמות מערכות יחסים, יצירתיות והתפתחות.
- יש צורך בהתערבויות נוספות בחינוך לבריאות כדי להגביר את המודעות לסוגייה חשובה זו.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא סכנות באינטרנט
מבוא
כיום משולבת הטכנולוגיה המקוונת בכל היבט של החיים המודרניים. היא מאפשרת לנו להיות בקשר ללא מגבלות של מרחק גאוגרפי והיא מייעלת תהליכים. למרות שלטכנולוגיה המקוונת היבטים חיוביים רבים, האוכלוסייה ברובה אינה מודעת להשלכות השליליות שיש לשימוש לא הולם בה, במיוחד בקרב בני נוער.
טכנולוגיה: עובדות ומספרים
בסקר שנערך בשנת 2015 בארה"ב על ידי מרכז פיו למחקר (Pew Research Center) דיווחו 92% מבני הנוער (בגילאים 17-13) על גלישה ברשת מדי יום. בנים נוטים לגלוש ברשת לעיתים קרובות יותר מבנות. בממוצע, מבלים בני נוער אמריקאים 7.5 שעות בכל יום בטכנולוגיות בידור, כמו טלוויזיה, משחקים, מכשירים ניידים ואינטרנט (Lenhart, 2015). סקר אחר מאותה שנה דיווח על ממוצע של 9 שעות ביום (Common Sense Media, 2015).
אינטראקציות טכנולוגיות ואינטרנטיות שליליות
אינטראקציות מיניות. לעיתים קרובות בני נוער מפרסמים ברשת מידע אישי ותמונות שאינם הולמים. על פי משרד המשפטים האמריקאי, במהלך שנת 2014 אחד מכל 7 צעירים קיבל ברשת הצעות מיניות לא רצויות, ולאחד מכל 25 בני נוער הוצע שידול מיני שלווה בלחץ למפגש. רובם פגשו את המשדל ברצון ו-93% קיימו עימו יחסי מין. שידול מיני מהווה סיכון משמעותי עבור בני נוער המשתמשים בטכנולוגיה. שידול מיני כולל גם בקשות לתמונות עירום, מתן מידע מיני מפורש, בקשות למידע מיני ספציפי ועברות אחרות, והוא מתמקד בעיקר בבני 17-16 (Mitchell et al., 2010). שידול מיני ברשת נעשה לרוב על ידי גברים, שהם חברים, מכרים או זרים שבני הנוער הכירו ברשת. בסקר שנערך על ידי Mitchell et al. (2012) נמצא כי 9.6% מבני הנוער (בני 17-10) דיווחו על פרסום תמונות עירום מלא או חלקי של עצמם. למעלה ממחצית מהמפרסמים ברשת (61%) היו נשים ורובן פרסמו תמונות של עצמן ("סלפי"). בנוסף, 7% דיווחו על כך שמישהו אחר פרסם תמונת עירום או עירום חלקי שלהם, 56% מהם היו נערות, רובן בנות 17-16.
בריונות ברשת (cyberbully). בריונות ברשת היא בריונות הנעשית באמצעים אלקטרוניים, כולל משלוח טקסט, דואר אלקטרוני, אתרי אינטרנט ורשתות חברתיות. צורות של בריונות ברשת כוללות דיבור משולהב, הודעות זועמות, הטרדה, איומים והפחדות, התחזות לאדם אחר, חשיפה ברבים של מידע אישי על הזולת והדרה (הוצאה מכוונת של מישהו אל מחוץ לקבוצה).
25% מבני הנוער בארה"ב דיווחו על כך שהיו קורבנות לבריונות ברשת ו-95% מאלה שהיו עדים לה בחרו להתעלם ממנה. בין 10% ל- 20% מבני הנוער חווים בריונות ברשת באופן קבוע לפי אתר No Bullying.com. על פי המידע שפורסם באתר stopbullying.gov, בריונות, לרבות בריונות ברשת, עלולה לפגוע בבריאות הגופנית והנפשית של הקורבנות. בני נוער החשופים לבריונות ברשת עלולים לפתח דיכאון, תחושת בדידות, חרדה, בעיות שינה, שינויים בדפוסי אכילה וסימפטומים גופניים. לעיתים קרובות, ההישגים הלימודיים נפגעים באופן משמעותי. השפעות שליליות נוספות כוללות ירידה בדימוי העצמי, שכיחות מוגברת של שימוש באלכוהול ובסמים, כאבי ראש, חרדות ופרנויה (Cowie, 2013).
אינטראקציות טכנולוגיות ואינטרנטיות חיוביות
לאינטרנט יש גם איכויות חיוביות, אחת מהן היא למידה מקוונת. האפשרות ללמוד באופן מקוון מביאה לפתחם של בני הנוער הזדמנויות רבות, כולל האפשרות להשתתף בקורסים מקוונים מתוך עניין או לצורך קבלת נקודות זכות בביה"ס או בקולג'. למידה מקוונת מאפשרת ללומדים המתגוררים בפריפריה להתנסות בחוויות חינוכיות מגוונות. בנוסף, עם כניסתו של האינטרנט, המידע הפך זמין הרבה יותר עבור בני הנוער. למידה מקוונת יכולה לתרום לפיתוח יכולות חשובות כמו קביעת יעדים ומשמעת עצמית, שכן אלו היכולות הדרושות על מנת להצליח בסביבה זו. השפעות חיוביות נוספות של הטכנולוגיה והאינטרנט כוללות שיפור בהישגים אקדמיים ותחושה של חיבור חברתי, אשר תורמת לרווחה רגשית, בתנאי שהטכנולוגיה משמשת למפגש עם חברים ומשפחה (Strasberger et al., 2010).
השפעת הטכנולוגיה על הבריאות המנטלית, החברתית והרגשית
השפעה על הקוגניציה. לצפייה בטלוויזיה בגיל הגן השפעה שלילית על כישורי היוזמה (Lilliard & Peterson, 2011). כישורי יוזמה (enterprise skills) הם מיומנויות חיוניות, כמו מוטיבציה, יצירתיות, חברתיות וחשיבה אסטרטגית. תשע דקות בלבד של צפייה בטלוויזיה הביאו לירידה בכישורים אלה בקרב ילדים בגיל הגן, כמו גם ליכולתם לדחות סיפוקים. תינוקות שהיו חשופים לטכנולוגיה מרובה הראו עיכובים בהתפתחות השפה (Strasberger et al., 2010).
ההשפעות השליליות של שימוש מרובה בטכנולוגיה על הקוגניציה תלויות בסוג הטכנולוגיה, אך כל סוגי הטכנולוגיה מביאים לשינויים במצבי הרוח כמו גם לשינויים ארוכי טווח בתפקודי המוח ובהתנהגות. אנשים שעושים שימוש יתר בטכנולוגיה הם בעלי תחושת זמן פחותה וקשיים בריכוז עקב עיסוק במספר משימות בו זמנית. בנוסף, התנהגותם נוטה להיות אימפולסיבית וניכרת ירידה בביצועים האקדמיים. כמו כן, שימוש מוגזם באינטרנט ובמשחקי וידאו עלול להפוך לפתולוגי (Bavelier et al., 2010).
השפעה על התנהגות חברתית. שימוש מרובה בטכנולוגיה עלול להוביל לעומס מנטלי, לניתוק אנשים מהטבע, ממשחק ומאנשים. לילד המבלה זמן רב בעולמות וירטואליים יש פחות הזדמנויות לתרגל כישורים חברתיים בעולם האמיתי, דבר שעלול לפגוע בהתפתחות כישורים אלה.
שימוש מוגזם במדיה קשור לבעיות שינה, התנהגות תוקפנית ובעיות קשב בקרב ילדים בגיל הרך ובגיל בית ספר (Council on Communications in Media, 2011). משחק מרובה במחשב קשור להתנהגות תוקפנית (Grusser et al., 2006), וכן עלול להשפיע לרעה על תחושת הזהות של בני נוער בשל קושי להפריד בין העולם האמיתי לבין העולם הווירטואלי (Rowan, n.d).
השפעה על הבריאות הפיזית. שימוש בטכנולוגיה (כולל משחקי וידאו ומחשבים) הוא אחד מגורמי הסיכון להשמנה ולמשקל יתר (Kautianen et al., 2005).
בקרב ילדים שימוש מופרז בטכנולוגיה עלול להוביל לעיכוב בהתפתחות המוטורית ובתחושתיות (Rowan, n.d), שכן מערכות החישה והמערכות המוטוריות שלהם עדיין אינן בשלות לישיבה ממושכת כמו גם לעוצמה ולדינאמיות של הגירויים.
חשיפה מוגזמת לטכנולוגיה ולאינטרנט קשורה למחסור בשינה, לסיכון מוגבר לעישון, שימוש בסמים וצריכת אלכוהול ולפעילות מינית מוקדמת. סיכונים פיזיים מיידיים עבור בני נוער בוגרים כוללים מעורבות בתאונות דרכים בעת שליחת הודעות טקסט בעת הנהיגה ברכב (Technology and Teenager’s Blogspot, n.d).
התמכרות לטכנולוגיה
התמכרות לאינטרנט ולטכנולוגיה היא רבת פנים, ובשל הסוגים השונים של הטכנולוגיות אין הגדרה אחידה לתופעה זו. עם זאת, בצורתה הפשוטה ביותר, התמכרות לטכנולוגיה היא שימוש יתר בטכנולוגיה אשר מפריע לפעילות היומיומית בבית הספר וביחסים עם המשפחה ועם החברים.
השכיחות של התמכרות לאינטרנט נעה בין 1.5% לבין 38%. במדינות אסיה, אשר בהן השכיחות הגבוהה ביותר של התמכרות לטכנולוגיה, נפתחו מרפאות בריאות במיוחד לטיפול בהפרעה זו (Cash et al., 2012). שכיחות התופעה בארה"ב נעה בין 1.5 ל- 8.2% ובאירופה בין 6% ל- 18.5%.
פעילויות באינטרנט מפעילות את מערכת התגמול המוחי הגורם לשחרור של דופמין. לאורך זמן, יש צורך בגירוי נוסף בכדי לספק את מערכת התגמול. מדיה חברתית כמו גם משחקים באינטרנט מתוכננים ומעוצבים באופן המספק למשתמשים תגמולים המעודדים התנהגויות ממכרות. התמכרות לאינטרנט קשורה לסימפטומים גופניים ולבעיות נפשיות, כמו דיכאון, והיא מהווה סיכון בריאותי הולך וגדל בקרב אוכלוסיית הילדים והמתבגרים.
סיכום
יש לנקוט זהירות בשימוש בטכנולוגיה בקרב ילדים ומתבגרים. חשוב לאזן את השימוש בטכנולוגיה עם פעילויות אחרות התומכות בפיתוח מערכות יחסים, יצירתיות והתפתחות. שימוש מוגזם בטכנולוגיה יכול להשפיע לרעה על ההתפתחות הגופנית, הנפשית, הרגשית והחברתית של בני נוער. יש צורך בהתערבויות נוספות בחינוך לבריאות כדי להגביר את המודעות לסוגייה חשובה זו.
ביבליוגרפיה
Bavelier, D., Green, C.S. & Dye, M.W. (2010). Children, wired: for better and for worse. Neuron, 67(5), 692-701
Cash, H., Rae, C.D., Steel, A.H. & Winkler, A. (2012). Internet addiction: A brief summary of research and practice. Current Psychiatry Review, 8(4), 292-298
Common Sense Media (2015). Landmark report: U.S. teens use an average of nine hours of media per day: Tween use six hours
Council on Communications and Media (2011). Media use by children younger than 2 years, Pediatrics, 128, 1040-1045
(Cowie, H. (2013). Cyberbullying and its impact on your people’s emotional health and well-being. The Psychiatrist, 35(5
Grüsser, S. M., Thalemann, R. & Griffiths, M.D. (2006). Excessive computer game playing: evidence for addiction and aggression? CyberPsychology & Behavior, 10(2), 290-292
Kautiainen, S., Koivusilta, L., Virtanen, S. M. & Rimpela, A. (2005). Use of information and communication technology and prevalence of overweight and obesity among adolescents, International Journal of Obesity, 29, 925-933
Lenhart, A. (2015). Teens, social media and technology overview 2015, Pew Research Center, 2015, April 9. Retrieved from http://www.pewinternet.org/ 2015/04/09/teens-social-media-technology-2015/
Lilliard, A. & Peterson, J. (2011). The immediate impact of different types of televisions on young children’s executive function, Pediatrics, 128(4), 644-649
Mitchell, K. J. , Jones, I., Finklehor, D. & Wolak, J. (2014). Trends in unwanted sexual solicitation: Findings from the Youth Internet Safety Studies. Crimes Against Children Research Center Bulletin
No Bullying.com, Cyber bullying statistics 2014, September 18. Retrieved from http://nobullying.com/cyber-bullying-statistics-2014
Rowan, C. (not dated). The impact of technology on child sensory and motor development, Sensomotorishe-Integratie. Translation retrieved from http://www.sensomotorische-integratie.nl/CrisRowan.pdf
Strasburger, V., Jordan, A. B. & Donnerstein, D. (2010). Health effects of media on children and adolescents, Pediatrics, 125(4), 756-767
Technology and Teenagers Blogspot (not dated). Impacts of media technology on teenagers. Retrieved from http://technologyandteenagers.blogspot.com
ראשית אני מאד מתחברת למאמר זה בתור אשת חינוך אשר כל הזמן אומרת להורים להפחית שעות מסך ולצאת עם הילדים החוצה. גם מהפן הנפשי ריגשי וכמובן גם מהפן הבריאותי פיזיולוגי. דבר שני העולם משתנה לנגד עיינינו ואנו אנשי החינוך צריכים להישאר מעודכנים בתוך חווית הלמידה המקוונת שבזמנים אלה היא היחידה שמתאפשרת.
אני מוצאת את הדברים מעניינים ביותר וגם מטלטלים. זמן רב אני חושבת שיש השפעות קשות של טכנולוגיה דוגמת אינטרנט ומסך בכלל על ילדים ופה מצאתי כי הדברים נחקרו ונמצאו נכונים. עלה בי רצון לפרסם את הדברים לכלל הורי בית הספר בו אני עובדת. להבנתי הורים צריכים לקבל הסברה בתחום כאשר ילדיהם קטנים עדיין כ שיצליחו להחזיק גבולות ברורים עבורם. עיקר הבעיה נעוץ, להבנתי, בחוסר הבנה של ההורים ומתוך כך ההזנחה