הגן הסגור של פייסבוק
שרף, ר' (יולי, 2013). הגן הסגור של פייסבוק. שיעור חופשי, 104, 24.
הקריאה בעיתון המתוקשב של בית הספר שפרירים ב', אי שם במרכז הארץ, אינה מסגירה את הדרך הארוכה שעשו תלמידי בית הספר הזה לחינוך מיוחד כדי להוציא אותו לאור האינטרנט. בתחילת הדרך האתגר נראה כמעט בלתי אפשרי, שכן הוא דרש מילדים מכיתות ז' עד י"ב הסובלים משלל קשיי למידה לשתף פעולה, לנהל משא ומתן ולהגיע להחלטות משותפות.
באופן מפתיע, אחד הגורמים המרכזיים שסייעו לתהליך הזה היתה לא אחרת מהרשת החברתית פייסבוק. גם אם הרשתות החברתיות הפופולריות לא נועדו לשרת צרכים של הוראה או למידה, מחקרים מגלים כי יותר ויותר מורים משלבים אותן בתהליך הלימודי, וכי התלמידים מקדמים זאת בברכה.
ד"ר גילה קורץ, ראש מגמת התמחות לתואר שני בתקשוב ולמידה במרכז ללימודים אקדמיים, מדגישה כי בשימוש מושכל, הטכנולוגיה יכולה לסייע להעצמת תלמידים ככלי המסייע ומפצה על חסכים. עם זאת, פייסבוק כשלעצמה יכולה להיות סביבה פוגענית מעצם היותה פרוצה לכל, ולכן התפתח בתחום החינוך השימוש ב"קבוצה סגורה".
בספר "מתקוונים להוראה: ארגז כלים דיגיטלי לשירות המורה", אותו כתבה קורץ עם דוד חן (הוצאת המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה), היא מסבירה כי קבוצה סגורה (Closed Group) היא כלי שמציע פייסבוק ליצירת קבוצה שרק למשתתפים בה יש אפשרות לשתף, לצפות בתכנים ולהשתתף בתהליכי אינטראקציה. משתתפי הקבוצה לא חייבים להיות חברי פייסבוק האחד של השני.
במקרה של קבוצת התלמידים בחינוך המיוחד, הקבוצה הסגורה היתה הכרחית. המורה היא זו שהקימה את הקבוצה, ושלחה הזמנת הצטרפות לחבריה. לאורך כל הדרך היא תיווכה בתהליך. "זו פעם ראשונה שהתקיים בבית הספר פרויקט כזה, ונוצר צורך לפתח עם התלמידים מתכונת ברורה ומוגדרת", מסבירה קורץ. "הקבוצה הסגורה בפייסבוק איפשרה זאת".
"הרעיון היה להוציא אותם מהתחום המוכר והבטוח", מוסיפה קורץ, "עיתון מתוקשב הוא תחום לא מוכר עבורם. בעצם ההכשרה של תלמידים לקויי למידה בתחום כזה, הם עוברים תהליך של העצמה. הם חשים מעודכנים" 'כולם באינטרנט – וגם אני שם, ואני אומר את דעתי ומקבל הכרה באמצעות תגובות ולייקים'.
"זו הייתה הזדמנות לתלמיד להשמיע את קולו האישי להביע את דעתו בקבוצה, וזה מה שהטכנולוגיה עשתה. היא גם יצרה הרחבה של מסגרת הזמן לביצוע, נפרצו גבולות הזמן והמקום להפקת העיתון, וזה מה שמאפיין בכלל את התקשוב – אתה יכול להיות בקשר גם בבית, בחופשה או בכל מקום. זה איפשר לתלמידים, במיוחד לקויי הלמידה, להרחיב את זמן החשיבה ולהעמיק, בעוד שבהוראה כיתתית זה כאן ועכשיו. יש משמעות והעמקה לתהליכי הדיון והמשא ומתן שנעשים באמצעים מתוקשבים".
ראה גם : תובנות של מורים המלמדים בכיתה בסיוע קבוצה סגורה בפייסבוק