האם מורים יכולים לנהל ביה"ס כקואופרטיב?
מילות מפתח:
בתי ספר
בתי ספר בזיכיון
דגמים פדגוגיים
מורים
ניהול עצמי
שותפות
שותפות פדגוגית
שיטות הוראה
בעשור האחרון אנו עדים לתחייה מסוימת של התנועה הקאופרטיבית בארה"ב ובמידה מסוימת גם בישראל . קואופרטיבים מוקמים ע"י חברים בתחומי המסחר, המזון והחקלאות ומנוהלים היטב בשיתוף פעולה מלא . נשאלת השאלה מדוע לא יכולים להתפתח בתי ספר כאגודות קאופרטיביות , כלומר כארגונים המנוהלים ע"י המורים עצמם ללא תיווך של סמכות מרכזית של מנהל ? התשובה לשאלה זו אינה פשוטה , אך מתברר כי יש כמה ניסיונות בארה"ב להקים ולהפעיל בתי ספר כקואופרטיבים המנוהלים ע"י המורים ומרביתם זוכים להצלחה פדגוגית במקומות בהם הוקמו ברחבי ארה"ב.
כך לדוגמא, בעיר מילווקי בארה"ב הוקמו כמה בתי ספר כאגודות קאופרטיביות. המורים יזמו והקימו בתי ספר אלו במסגרת חוק בתי הספר בזיכיון בארה"ב והם נחשבים כמורי המועסקים ע"י המחוז החינוכי. במבט רטרוספקטיבי , מעריך הפרופסור לחינוך Charles Taylor Kerchner מדובר בבתי ספר מגובשים עם תודעה להבדלים בין לומדים ולחשיבות שיטות הוראה חלופיות. אלו הם בתי ספר המתנהלים בצורה דמוקרטית ע"י החלטות משותפות של המורים. בתי ספר אלו הם בעלי גישות פדגוגיות מתקדמות, כגון למידה באמצעות פרויקטים (PBL ) ופדגוגיה קונסטרוקטיביסטית המושפעת מהלהט של המורים שהקימו את בתי הספר וחשים אחריות מלאה לנעשה בהם.
פרופסור Charles Kerchner הוא פרופסור לחינוך בארה"ב- למידע נוסף עליו עדיין אין תגובות לפריט זה
yyya