דף עבודה לכיתת ה': משה כמנהיג חינוכי
קרדיט ומקור: בי"ס מורדי הגטאות / כיתות ג-ד
מנהיג הוא משהו אשר מוביל קבוצה מסוימת למטרה מסוימת לטובת הצבור או הקבוצה ולא לעצמו. מנהיג נבחר או מתמנה להוביל את הקבוצה ליעד, אחרת לא ימשיך בתפקידו. כל הפעולות שלו מכוונות להתקדמות לקראת המטרה (היעד) והוא בודק את עצמו בהתאם לכך. מנהיג הוא אדם אשר הצבור מאמין שהוא יוכל להוביל אותו אל המטרות. הוא מישהו שיודע להחליט החלטות נכונות, בזמן הנכון כדי שהצבור, אותו הוא מנהיג, יגיע למטרות שלו
עבודה
1. סמן בקו את נושא השיעור (בתוך ההגדרה שלמעלה)
2. השלם את הטבלה והוסף מנהיגים וקבוצות משלך. מותר וכדאי להיעזר בהורים, לא בחברים לכתה, על מנת שתיווצר לנו רשימה של מנהיגים מכובדת.
מנהיג | הקבוצה אותה הוא מנהיג |
אב, אם |
|
מורה | כתה |
ראש עיר |
|
ראש קבוצה |
|
משכוכית |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. מה ההבדל בין "נהג" לבין "מנהיג"?
במה המילים שונות זו מזו ובמה הן דומות?
נבדוק את ההגדרה בספר שמות:
1. "מנהיג הוא אדם המוביל קבוצה למטרה מסוימת"
השלם:
הקבוצה היא: __________________________
המטרה היא (פרק ג, פסוק ח, י) ______________
2. "המטרה היא לטובת הצבור"
קרא בפרק ג, פסוק ז' ט' והוכח במילים שלך שהמטרה היא
לטובת הצבור.
___________________________________________
3. האם משה סבל מעל המצרים? הוכח תשובתך בעזרת פרק ב' פסוקים כא -כב
למנהיג יתכנו קשיים רבים: (קרא והוסף משלך)
א. האם המונהגים ישמעו בקולו?
ב. האם החלטותיו הן הנכונות והטובות ביותר?
ג. לבדוק את עצמו, האם הוא באמת הוא מתאים לתפקיד?
ד. _________________________________________
ה. _________________________________________
למונהגים יתכנו קשיים גם כן: (קרא והוסף משלך)
א. לקבל את החלטותיו של המנהיג גם אם לא תמיד מסכימים איתו.
ב. לבצע את הוראות המנהיג כלשונן ללא ערעור.
ג. ____________________________________________
ד. ____________________________________________
בני ישראל יצאו ממצרים בדרכם לארץ כנען. הם נתקלו בבעיות רבות (עד כה) ויתקלו בבעיות נוספות בעתיד.
לפניך משפטים קטועים בטור א' והמשכם בטור ב'.
העתק למחברתך משפט והמשכו.
טור א' | טור ב' |
המדבר הוא שטח | עמוד האש |
ה, עוזר לבני ישראל | שקשה להתמצא בו |
ביום יראה להם את הדרך | להתמצא במדבר |
בלילה יראה להם את הדרך | עמוד הענן |
ה' החליט שבני ישראל | דרך ארץ פלישתים |
הדרך הארוכה היא | ילכו בדרך הארוכה |
הדרך הקצרה היא | דרך המדבר ים סוף |
הפלישתים היו | לא מסוגלים להלחם |
בני ישראל עדיין | לוחמים טובים ומאורגנים |
הערות והארות
הרעיון הוא לבנות עם הילדים הגדרה רחבה למושג מנהיג, אחר כך לתת להם את הדך הראשון עם ההגדרה הרחבה, לקרוא אותה ולהתחיל לפרק אותה למשפטים וחלקי משפטים ולעמוד על ההסבר והכוונה של כל חלק.
כדאי ורצוי לבקש את עזרת ההורים בהרחבת אופקיהם של הילדים
(כאן תמיד הייתי אומרת לילדים שאלו בעצם שיעורים להורים והם רק רושמים את מה שההורים אומרים – זה תמיד עובד)
בדף העבודה הראשון בשאלה הראשונה הכוונה לטפל בחלק מהמשפט הראשון "מנהיג הוא משהו המוביל קבוצה מסויימת" ורק את המילים האלה על התלמיד לסמן בתשובה לשאלה 1.