אקלים של צמיחה

אקלים של צמיחה
 
מאת: דוב דרום
 
ספרו של דוב דרום "אקלים של צמיחה"  נחשב בזמנו ספר פדגוגי-ערכי חשוב , אך במהלך השנים נדחק הצידה שלא בצדק . תודות למפעל הדיגיטאלי החשוב של מט"ח ,הספרייה הדיגיטאלית  "כותר" יש לו סיכוי להוות שוב משנה פדגוגית-ערכית  סדורה למורים ולמכשירי מורים.
בספרו של דב דרום מודגשות ארבע איכויות הומניסטיות מרכזיות:
1. הוליסטי – חינוך שמעמיד במרכז את האדם בשלמותו. הוא עוסק במגוון רחב של  מיומנויות – החל בקריאה, כתיבה וחשבון וכלה בפתרון בעיות תקשורת והבנה איש את עצמו ואת הזולת.
2. הומני – חינוך שמסייע ללומדים להגיע ליתר הערכה וכבוד לעצמם ולזולתם, מעודד שיתוף פעולה ויישוב קונפליקטים בדרך משא ומתן וההידברות.
3. רלוונטי- חינוך שקשור קשר הדוק לחייו  של הלומד, לשאיפתו לרכוש דעת, לצמוח, לאהוב ולמצוא משמעות לקיומו.
4. התנסותי – חינוך שיוצר   אקלים לימודי הספוג אתגר ותמיכה כאחד, מעודד מעורבות ויצירתיות, ומחשיב את הייחודיות של כל לומד, צרכיו ומטרותיו.
לדברי דוב דרום (1989) אנוזקוקים לעדכון המשמעות של פילוסופיה הומניסטית בחינוך. נחוצה לנו היום גישה מאוזנתיותר שבה חופש ומחויבות הם שני צדדים שווי ערך של אותה מטבע. אין זו דרך הרמונית, היא רצופה קונפליקטים, אך היא המעניקה לעבודה החינוכית את משמעותה. הוא מציע למז גשתי מגמות סותרות לכאורה: זו המדגישה את חירות הפרט ומימושו העצמי, וזו המבליטה אתאחריותו לזולת – לחברה, לקהילה, לעם.
 
 
דרום,  דב.  אקלים של צמיחה, ספריית הפועלים, הוצאת הקיבוץ הארצי, ת"א 1989
 
 
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya