Wiki כאמצעי להפקת מידע בחינוך

 ויקי (מבוטא "ווי-קי" או Wiki באנגלית) היא כלי ושיטה לבנייה וניהול של מאגרי מידע ואתרי אינטרנט, בהם התוכן נכתב ונערך על ידי ציבור של גולשים. מקור המילה היא בשפה של ילידי הוואי שם פירושה "מהיר". בשם ויקי מכונים גם אתרים שנוצרו בגישה זו וכן תוכנות שבאמצעותן מפעילים אתרים כאלו. המטרה של אתרי ויקי היא עריכה שיתופית של טקסט.

התרומה המשותפת מעשירה את כולם. אתרים אלו מכונים גם Wiki Wiki Web (כפרפרזה על WWW - World Wide Web). כלי הויקי זוכה לשימוש המפורסם ביותר בהיותו התשתית לויקיפדיה באנגלית וגם בעברית

להבדיל מאנציקלופדיות מסורתיות, שנכתבו בידי פרופסורים ומומחים בתחומיהם, ויקי - שם החיבה של אנציקלופדיית האינטרנט החופשית ויקיפדיה (he.wikipedia.org) - נכתבת על ידי מומחים בעיני עצמם, בעיקר. חסרונה, כפי שיוצריה מודים בעצמם, הוא גם יתרונה: כל כותב יכול להוסיף נופך אישי,  ידע מגוון ובלתי פורמאלי ולשים דגשים על נושאים שונים.

ויקיפדיה היא אנציקלופדית תוכן חופשי מבוססת-ויקי שכוללת גם מידע עכשווי ועדכני. "חופשי" פירושו חופשי לשימוש, עריכה, העתקה והפצה. ויקיפדיה היא יצירה שפותחה ומפותחת באופן שיתופי במספר רב של לשונות. היא מנוהלת ומתופעלת בידי מוסד ללא כוונות רווח, קרן ויקימדיה.

האם הערכים באנציקלופדיה ויקיפדיה מדויקים מבחינה מדעית וניתן לסמוך עליהם?

בשנה האחרונה נערכו ברחבי העולם כמה בדיקות שיטתיות, כגון בדיקה ע"י עורכי כתב העת  Nature, שמצאו כי רמת הדיוק ואמינות של הערכים באנציקלופדיה ויקיפדיה באנגלית לא נופלת מרמת הערכים באנציקלופדיית בריטניקה. הבדיקה נערכה ע"י מומחים התייחסה לתחומי מדעי הטבע, אך ניתן להסיק ממנה שגם תחומי ידע נוספים מקבלים ביטוי אמין ומדויק בהדרגה. בכל מקרה, בשנה האחרונה הוחלט באנציקלופדית ויקיפדיה להגביר מעט את הבקרה על כותבי הערכים:

"האינציקלופדיה המקוונת והשיתופית, וויקיפדיה, מגבירה את האכיפה על הכנסת התכנים לאחר שעיתונאי התלונן כי מאמר שהועלה האשים אותו ברצח קנדי. מעתה יידרשו מעלי הערכים לאתר להירשם אך גולשים שיבקשו לשנות תכנים קיימים יוכלו לעשות זאת ללא הרשמה". המשבר בוויקיפדיה פרץ בעקבות תלונתו של ג'ון סייגנתלר, לשעבר יועצו של רוברט קנדי המנוח, על כך שבמאמר בעיתון יו.אס.איי טודיי פורסם כי באינציקלופדיה נכתב כי הוא נחשד במעורבות ברצח שני האחים ממשפחת קנדי. כזכור, מי שרצח בפועל את רוברט קנדי היה הפלסטיני סירחן סירחן ולגבי המניע קיימות סברות רבות, חלקן קונספירטיביות."

נגזרות של ויקיפדיה לניהול מידע

ויקיטקסט הוא מיזם רב־לשוני ליצירת מאגר טקסטים חופשי. כולם יכולים לתרום להקלדתם, הגהתם, עריכתם, וההדרתם של הטקסטים במאגר זה. ויקיטקסט העברי נועד להכיל טקסטים שיצאו לאור בעברית, וכן תרגומים לעברית משפות זרות. הויקיטקסט מבוסס על תוכנת מדיה-ויקי. ויקיטקסט הוא מיזם של קרן ויקימדיה ומיזם-אחות לויקיפדיה. הפרויקט מיועד להיות ספרייה הכוללת מאגר חופשי של טקסטים. כעת המיזם ממשיך לגדול כל הזמן, ובכל השפות יש לו בערך 20000 מאמרים.

רשימת פרויקטי תיעוד ומידע המבוססים על תוכנת מדיה-ויקי לניהול ערכים ומאגרי מידע שיתופיים (לדוגמא, פרויקט ההנצחה של אירועי הטרור של ה-11 בספטמבר 2005 בארה"ב http://sep11.wikipedia.org/wiki/In_Memoriam).

http://meta.wikimedia.org/wiki/Sites_using_MediaWiki

ניהול מאגר מידע באמצעות Wiki

לא רק אנציקלופדית הויקיפדיה מנוהלת באמצעות אפליקציה של הויקיטקסט, אלא גם שורה של פרויקטי תיעוד נוספים כגון:

 א. ספר החוקים של מדינת ישראל (פרויקט אקדמי). אוסף מאמרים העוסקים בחוקי מדינת ישראל. ניתן להוסיף מאמרים למאגר, לערוך אותם ולהציע נושאי משנה נוספים.

ב. מאגר תרגנום

מטרתו של פרוייקט תרגנום היא: תרגום מסמכי GNU לעברית. צוות הלוקליזציה העברית של דפדפן Mozilla פתח מערכת ויקי (wiki), מתוך כוונה ליצור במשך הזמן מאגר גדול של מאמרים בהם יוכלו להיעזר הן המשתמשים בדפדפני Mozilla ו-Firefox, ותוכנות אחרות מבית קרן Mozilla, והן מפתחי אתרים המעוניינים להתאים את אתריהם לתקנים. בנוסף, מיועדת המערכת לכלול מאמרים שיסייעו לכתוב הרחבות לדפדפנים,  ערכות נושא, ואף לתקן בעיות בתוכנה ולשפר אותה.

מערכת ויקי  זו מאפשרת לכל גולש לערוך כל דף, להוסיף מן הידע האישי שלו, או לתקן מאמרים קיימים. באופן זה, לאורך זמן מצטבר מאגר גדול של מאמרים שאיכותם משתפרת באופן אבולוציוני.

"נוצר אצלנו מחסור במאגר מידע טכני שיוכל לשמש את הגולשים הרבים שבחרו להשתמש בדפדפנים שאנו מספקים", אומר צחי אשר, מרכז הפרוייקט, "לכן בחרנו בשיטה הזו, שתאפשר לנו ליצור מאגר של מאמרים, ובסופו של דבר, להעלות את הטובים מהם לאתר הראשי שלנו".

המערכת הוקמה על ידי אסף רומנו, מתנדב בפרוייקט מגבעתיים,  על בסיס מדיהויקי, מערכת הויקי שפותחה עבור ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית, שהיא הוויקי הגדול ביותר באינטרנט. "המערכת הזו נבחרה משום שהיא תורגמה לעברית, ומסיבות טכניות", ניתן להיכנס למערכת בכתובת http://wiki.mozilla.org.il. הגולשים מוזמנים לתרום למאגר מן הידע האישי שלהם.

לא רק סטודנטים למשפטים משתמשים בויקי

בשנים האחרונות פותחה בחו"ל מערכת תוכנה מבוססת wiki המאפשרת גם לארגונים ולחברות להקים יישומים של מאגרי מידע מובנים (Structured Wiki).
פלטפורמה ממוחשבת מתקדמת זו הידועה בשם Twiki מאפשרת לארגונים בכלל ולארגונים חינוכיים בפרט להקים פרויקט תיעוד שיתופי, ניהול מסמכים שיתופי ומאגר ידע. ניתן ליצור בקלות תכנים במאגר הידע באמצעות דפדפנים מקובלים. מדובר במערכת ניהול ידע מאד פונקציונאלית וקלה לשימוש אשר אפשרה למאות ארגונים בעולם להיערך בעצמם למשימה של הקמת מאגר מידע פנים-ארגוני.

כך לדוגמא, צוות פיתוחי התוכנה של יאהו (Yahoo)  משתמש בפלטפורמת ה- Twiki כדי להקים ולנהל את כל מאגר הידע העצום שלו באינטרנט וכדי לאפשר למאות מנהלי הפרויקטים וחברי הצוותים ביאהו להפיק תועלת מהידע המשותף שתועד במערכת. בפלטפורמה זו משתמשות גם חברות טכנולוגיות גדולות כגון מוטורולה, סאן מיקרוסיסטמס ואחרות.


מאגרי התנסויות מועילות (Best practice databases)

השימוש בפלטפורמה כזו או אחרת של  WIKI  נעשה שכיח במיוחד כאשר מדובר על הקמת סוגי מאגר ידע הנקראים מאגרי התנסויות מועילות ( Best practice databases). מדובר על סוגי מאגרי מידע מסוג חקר מקרים המתעדים סיפורי הצלחות (ולעתים גם כישלונות!) בארגון, כגון יוזמות טכנולוגיות שננקטו בהצלחה, היערכות יעילה של צוות פרויקט כלשהו. צוות מידענים או אנשי מקצוע ממיין את כל המקרים, מסנן את המקרים החשובים לדעתו, מארגן אותם בצורה שיטתית וקולט אותם במאגר המידע הממוחשב על פי קטגוריות קבועות.

התנסויות מועילות ומוצלחות של ספריות

כך לדוגמא, הוקם לאחרונה (2005) בעולם מאגר ידע שיתופי של הספריות האקדמאיות.
בכל רחבי העולם ספרנים מפתחים תוכניות ופרויקטים חדשניים אבל מרבית האנשים מחוץ לספריה שלהם לא יודעים על כך. מטרת האתר היא לשמש מרכז מידע מתועד של כל ההתנסויות המועילות האלו. האתר מתועד ומאורגן בצורת WIKI.

יש גם ספרים משותפים מבוססי עקרון ה-WIKI

יש כמה התארגנויות בארץ ובעולם לפיתוח ספרים (בעיקר ספרי לימוד) המבוססים על כתיבה ועריכה משותפת. בחינוך הדבר אפשרי כי מרבית ספרי הלימוד נכתבים ע"י קבוצת אנשים או צוות ומעוברים לביקורת בונה ומתקנת של מומחים או אנשי מקצוע נוספים. פרויקט הWikibooks מבוסס על התובנה כי ניתן לפתח ספרים מקצועיים לסטודנטים בגישה שיתופית ופתוחה.

From Wikibooks, the open-content textbooks collection. Welcome to Wikibooks, a collection of open-content textbooks that anyone can edit. http://en.wikibooks.org/wiki/Main_Page

ספרי חינוך בישראל באמצעות Wiki     

בתחומי החינוך הגבוה בישראל מתחילה להיקלט ההכרה ביתרונות של הWIKI לניהול פרויקטים חינוכיים. כך לדוגמא, הקימו בשנה האחרונה האוניברסיטה הפתוחה ואוניברסיטת חיפה מאגר מידע שיתופי של ספר לימוד באינטרנט באמצעות הWIKI. מדובר על ספר הוויקי במבוא למערכות מידע הראשון בעברית. ספר זה נכתב באמצעות מערכת וויקי (wiki) ומזמין כל משתמש רשום (להרשמה) לתרום לפיתוחו ועדכונו של הספר. אחד הרעיונות של ספר שיתופי הוא האפשרות ליצירת סידורים שונים של הספר בהתאם לסילבוס הנלמד באוניברסיטאות השונות. דוגמה לפרקי ספר הלימוד בה הם משתמשים בקורסים אותם הם מלמדים. הנחיות כתיבה למעדכנים ולתורמים יאפשרו לשמור על סגנון אחיד ורצף קריאה.

היזומה היא של ד"ר גלעד רביד, שהם, האוניברסיטה הפתוחה
פרופ' שיזף רפאלי, המרכז לחקר חברת המידע, אוניברסיטת חיפה

ההפניות הללו מחזקות את ההבנה שהידע המועלה באתרי ה"ויקי" למינהם (אתרים המבוססים על ידע עממי מתעדכן, במקום ידע פורמלי איטי וכבד), הינו ידע דינאמי, מתפתח, עדכני ומדוייק.

ספר הלימוד בקורס זה מוצג בפורמאט של ויקי, ומחבריו מזמינים את המשתמשים בו לעשות בחומר שימוש אקטיבי, כלומר להוסיף ולתקן ולשפר את החומר

כתובת מאגר המידע השיתופי באוניברסיטה הפתוחה :
http://wiki-openu.openu.ac.il/wiki/index.php/Main_Page


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    אנא מידע או רשימה פרטנית של אנשים,עמותות או קרנות בישראל,ארה"ב או אירופה המוכנות לתרום לשיקום אתרים היסטוריים חשובים

    פורסמה ב 07/07/2010 ע״י יחיאל נוימן
    מה דעתך?
yyya