שדרוג ההוראה: מורים ומחנכים סוללים דרכים חדשניות
Kriegler, L.A. (2024). Transforming teaching: Educators pioneering entrepreneurial paths. Teachers Matter, 64, 56–59
בעבר, מורים ומחנכים נאלצו להסתמך על ערוצים מסורתיים כדי ללמוד, להתייעץ, להתמקצע, להחליף רשמים ולקבל השראה. אולם, כיום, בזכות הגישה האינטרנטית הנרחבת והבינה המלאכותית, מורים ומחנכים חשופים לאוקיינוסים של מידע המאפשרים להם לפתח כישורים חדשים, לפלס דרכים ותתי-דרכים חדשות, להיות יזמים בכוחות עצמם ולבטא את עצמם. זאת, בעזרת פתיחת בלוג, כתיבת תסריט, הוצאת ספר, הקלטת פודקאסט או צילום סרט תעודה.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מורים
גישה מסורתית וקריאה לשינוי
בשגרת עבודתם האינטנסיבית והסיזיפית, צוברים מורים ומחנכים ידע נרחב ועוברים חוויות עוצמתיות. אם לא ימצאו את הדרך הנכונה להכיל, לשתף, לפרוק ולספר על כל אלו, המתח רק יגבר, כמו גם סיכויי הנשירה מהמקצוע. בעוד ששיטות מסורתיות כגון פרסום מאמר במגזין חינוכי, הרצאה בכנסים או הובלת פורום נחשבים יוקרתיים וחשובים, קשה מאוד להתקבל אליהם, הם גוזלים זמן ומאמץ רב, מוגבלים בזמן ועלולים לסרס רעיונות חדשניים.
כיצד יכולים מורים ומחנכים לתת דרור לקולם?
כל מורה ומחנך מפתח לאורך הקריירה מומחיות ספציפית, מיומנות מיוחדת או תובנות חשובות שחייבות להישמע, להיחשף ולתרום. לפעמים, הבמה הנכונה לכך היא דווקא מחוץ לכותלי בית הספר ותלויה בנכונותו, עצמאותו, יזמותו ונחישותו של המורה. בהקשר זה, הנה כמה צעדים שיכול כל מורה או מחנך לקחת או לשקול בבואו להשמיע את קולו, לתרום מניסיונו ולפרוק את שעל לבו:
- זהו את קולכם ומטרתכם – הבינו מהם התובנות הייחודיות או הניסיון המקצועי שצברתם לאורך השנים, בדקו מה יכול לסייע למורים העומדים במצבים דומים והדגישו את התרומה האפשרית לקהילות או תתי-קהילות של מורים. בהקשר זה, גם את קולם של מורים לשעבר חשוב לשמוע, ויש לו פוטנציאל לתרום למערכת ולייעלה.
- גבשו קהילה או השתייכו לאחת – קחו חלק או הצטרפו לסדנאות, סמינרים וקהילות מקוונות של מורים ועמיתים. הידע והתמיכה שמועברים בפגישות וברשתות העבודה האלו הינו יקר ערך.
- נצלו פלטפורמות מקוונות – שקלו ליצור או לתחזק נוכחות מקוונת מורגשת, הדהדו את המסרים שלכם ברשתות חברתיות, בלוגים, הסכתים או אתרים והשיבו למגיבים באדיבות ובאריכות.
- פעלו לפי תוכנית – חשבו על פרויקט היזמות הצדדי שלכם כמשימה מחושבת. הגדירו מטרות וציפיות, בנו לוח זמנים, הקציבו לו זמן והפגינו נחישות והתמדה.
- גלו גמישות וסתגלנות – בכל מאמץ כרוך קושי, ולא כל פרויקט ממריא מיידית. לכן, חשוב לשמור על ראש פתוח, להיות קשוב לפידבק, לתור אחרי דרכי התייעלות, להגיב לשינויים בזמן ולהנות מהתהליך.
Kriegler, L.A. (2024). Transforming teaching: Educators pioneering entrepreneurial paths. Teachers Matter, 64, 56–59
בעבר, מורים ומחנכים נאלצו להסתמך על ערוצים מסורתיים כדי ללמוד, להתייעץ, להתמקצע, להחליף רשמים ולקבל השראה. אולם, כיום, בזכות הגישה האינטרנטית הנרחבת והבינה המלאכותית, מורים ומחנכים חשופים לאוקיינוסים של מידע המאפשרים להם לפתח כישורים חדשים, לפלס דרכים ותתי-דרכים חדשות, להיות יזמים בכוחות עצמם ולבטא את עצמם. זאת, בעזרת פתיחת בלוג, כתיבת תסריט, הוצאת ספר, הקלטת פודקאסט או צילום סרט תעודה.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מורים
גישה מסורתית וקריאה לשינוי
בשגרת עבודתם האינטנסיבית והסיזיפית, צוברים מורים ומחנכים ידע נרחב ועוברים חוויות עוצמתיות. אם לא ימצאו את הדרך הנכונה להכיל, לשתף, לפרוק ולספר על כל אלו, המתח רק יגבר, כמו גם סיכויי הנשירה מהמקצוע. בעוד ששיטות מסורתיות כגון פרסום מאמר במגזין חינוכי, הרצאה בכנסים או הובלת פורום נחשבים יוקרתיים וחשובים, קשה מאוד להתקבל אליהם, הם גוזלים זמן ומאמץ רב, מוגבלים בזמן ועלולים לסרס רעיונות חדשניים.
כיצד יכולים מורים ומחנכים לתת דרור לקולם?
כל מורה ומחנך מפתח לאורך הקריירה מומחיות ספציפית, מיומנות מיוחדת או תובנות חשובות שחייבות להישמע, להיחשף ולתרום. לפעמים, הבמה הנכונה לכך היא דווקא מחוץ לכותלי בית הספר ותלויה בנכונותו, עצמאותו, יזמותו ונחישותו של המורה. בהקשר זה, הנה כמה צעדים שיכול כל מורה או מחנך לקחת או לשקול בבואו להשמיע את קולו, לתרום מניסיונו ולפרוק את שעל לבו:
- זהו את קולכם ומטרתכם – הבינו מהם התובנות הייחודיות או הניסיון המקצועי שצברתם לאורך השנים, בדקו מה יכול לסייע למורים העומדים במצבים דומים והדגישו את התרומה האפשרית לקהילות או תתי-קהילות של מורים. בהקשר זה, גם את קולם של מורים לשעבר חשוב לשמוע, ויש לו פוטנציאל לתרום למערכת ולייעלה.
- גבשו קהילה או השתייכו לאחת – קחו חלק או הצטרפו לסדנאות, סמינרים וקהילות מקוונות של מורים ועמיתים. הידע והתמיכה שמועברים בפגישות וברשתות העבודה האלו הינו יקר ערך.
- נצלו פלטפורמות מקוונות – שקלו ליצור או לתחזק נוכחות מקוונת מורגשת, הדהדו את המסרים שלכם ברשתות חברתיות, בלוגים, הסכתים או אתרים והשיבו למגיבים באדיבות ובאריכות.
- פעלו לפי תוכנית – חשבו על פרויקט היזמות הצדדי שלכם כמשימה מחושבת. הגדירו מטרות וציפיות, בנו לוח זמנים, הקציבו לו זמן והפגינו נחישות והתמדה.
- גלו גמישות וסתגלנות – בכל מאמץ כרוך קושי, ולא כל פרויקט ממריא מיידית. לכן, חשוב לשמור על ראש פתוח, להיות קשוב לפידבק, לתור אחרי דרכי התייעלות, להגיב לשינויים בזמן ולהנות מהתהליך.