שלטון החוק, תפקיד עורך הדין כאזרח ציבורי, וזהות מקצועית: כיצד טיפוח התפתחות הזהות המקצועית יכול לעזור לבתי הספר למשפטים להתמודד עם המשבר המאיים על הדמוקרטיה האמריקנית
Kerew, K. (2024). The rule of raw, the lawyer’s role as a public citizen, and professional identity: how fostering the development of professional identity can help law schools address the crisis facing American democracy. Mercer Law Review, 5, 1449-1482
עיקרי הדברים:
- על המחנכים לטעת אומץ בבוגרים ובמנהיגים העתידיים שאותם הם מכשירים
- על המחנכים ללמד את התלמידים כיצד לנהוג בנימוס גם כאשר הם חולקים על זולתם בחריפות
- יש ללמד את הסטודנטים כיצד למצוא קרקע משותפת עם מי שהם מתנגדים להם
- יש לעודד סטודנטים שמוצאים את האומץ להגן על הדמוקרטיה כאשר האינטרס האישי או האדישות היו מעדיפים את אי-הפעולה
מבוא
מאמר זה עוסק בשאלה כיצד מורים בבתי ספר למשפטים יכולים לסייע לתלמידיהם להגן על שלטון החוק כבסיס לדמוקרטיה, אך אבחנותיו תקפות לגבי מורים ותלמידים במקצועות אחרים. לטענת המחברת, הדמוקרטיה האמריקנית נמצאת במשבר. היא סבורה כי ההתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 חייבת לשמש כקריאת השכמה מחודשת למקצוע המשפטי; העוסקים במקצוע זה אינם יכולים עוד להרכין את ראשיהם, מבלי להיות מודעים לכך שכל מה שהם עושים מדי יום כעורכי דין מתחיל ומסתיים בחובתנו לשמר את שלטון החוק ואת מערכת הצדק. עליהם להכיר בכך שעורכי הדין הם אלו שהעמידו את הדמוקרטיה בסכנה. עורכי הדין הם אלו שניסו, בתפקידם כסנגורים נלהבים, להפוך את תוצאות בחירות 2020 ללא בסיס משפטי לכך.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך דמוקרטי
הגנה על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק היא אינה ניתנת למשא ומתן: "אנחנו, כעורכי דין וכמחנכים משפטיים, חייבים להעניק לתלמידינו השכלה המבוססת על תפקיד עורך הדין כ'אזרח ציבורי הנושא באחריות מיוחדת לאיכות הצדק' כפי שמוגדר במבוא לכללי האתיקה המקצועית של לשכת עורכי הדין האמריקנית. מכיוון שעורכי הדין הם "יסוד הכרחי לשגשוג הדמוקרטיה האמריקנית", המקצוע הוא קריטי להישרדותה. בהתאם לכך, מוטלת על המקצוע, על מחנכים משפטיים, ועל עורכי הדין עצמם החובה לנצל את ההזדמנות להגן על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק לעתיד לבוא על ידי אימוץ תפקיד האזרח הציבורי.
הדרכים השונות שבהן דמוקרטיות נופלות
החוק עצמו והשימוש לרעה במערכת המשפט יכולים לאיים על הדמוקרטיה ולסלול את הדרך לאוטוקרטיה. פרופ' Kim Lane Scheppele מכנה תופעה זו "אוטוקרטיה חוקתית" ומתארת את התהליך שבו, לאחר הבחירות, משתמשים אוטוקרטים במנדט הדמוקרטי שלהם כדי להשיק רפורמות משפטיות המבטלות את האיזונים והבלמים על כוח הרשות המבצעת, מגבילות את האפשרות לאתגר את שלטונם, ומערערות את מוסדות האחריות הקריטיים של מדינה דמוקרטית. מכיוון שאותם אוטוקרטים דוחפים את אמצעיהם הלא-ליברליים בגיבוי בחירות ומשתמשים באמצעים חוקתיים או משפטיים כדי להשיג את מטרותיהם, הם יכולים להסתיר את תוכניותיהם האוטוקרטיות בכסות של צורות משפטיות לגיטימיות.
לדברי Scheppele, הדבר מתרחש לראשונה באמצעות רפורמות משפטיות הממוקדות בהענקת עוד סמכויות לרשות המבצעת על ידי הגבלת או ביטול הפיקוח החוקתי על כוחה של הרשות המבצעת. זהו לעיתים משהו שלא שמים לב אליו עד שמאוחר מדי, משום שהרפורמות המשפטיות משתמשות ב"רטוריקה של דמוקרטיה ובשיטות החוק". עלינו לשים לב לשינויים שמבוצעים במערכת החוק שלנו, גם אם הם במסגרת החוק, משום שהחוק יכול לשמש לערעור הדמוקרטיה החוקתית. כאזרחים, ניתנות לנו שלוש אפשרויות להתמודדות עם איום מסוג זה על הדמוקרטיה שלנו: לשתף פעולה, לא לעשות דבר, או לעשות משהו. כעורכי דין ואזרחים ציבוריים, עלינו לעשות משהו כדי להבטיח את המשך קיומה של הדמוקרטיה. אנו אחראים לשאוף לצדק שווה בפני החוק עבור כל בני האדם.
לשכת עורכי הדין האמריקנית
בתגובה למשבר המאיים על הדמוקרטיה בארצות הברית, נשיאת לשכת עורכי הדין האמריקנית לשנים 2023–2024, Mary L. Smith, ייסדה את כוח המשימה של ה-ABA לדמוקרטיה האמריקנית. משימתו של כוח המשימה הלא-מפלגתי הזה היא:
- להעניק השראה ולגייס את המקצוע המשפטי, המחויב מתוקף תפקידו, לתמוך באופן פעיל ולהגן על הדמוקרטיה האמריקנית, על החוקה ועל שלטון החוק;
- להבטיח שעורכי דין יתחנכו ויוחזקו באחריות כלפי חובותיהם המקצועיות לתמוך ולהגן על הדמוקרטיה שלנו, על החוקה ועל שלטון החוק;
- לרתום את המקצוע המשפטי לחינוך הציבור על הסיבות לקיומה ולחשיבותה של הדמוקרטיה ושל שלטון החוק.
בפברואר 2024, ערך כוח המשימה מפגש בג'ורג'יה. כחלק מהמפגש הזה, הוא הציג נתונים מטלטלים על מצב הדמוקרטיה האמריקנית:
- רק 28% מהמבוגרים בארצות הברית מרוצים מהאופן שבו הדמוקרטיה מתפקדת במדינה.
- כ-38% מהאמריקנים תומכים באוטוריטריות כתגובה לכיוון שאליו נעה הדמוקרטיה בארצות הברית.
- פחות משליש מהדור המילניאלי רואה בחשיבות עליונה את החיים תחת דמוקרטיה.
- 51% מהאמריקנים סבורים שהדמוקרטיה אינה עובדת.
- 62% מהמבוגרים בארצות הברית סבורים שהדמוקרטיה בארצות הברית עלולה להיות בסיכון.
- ל-63% מהאמריקנים יש מעט מאוד או אפס ביטחון במערכת הפוליטית של ארצות הברית בעתיד.
- כמעט רבע מהאמריקנים אומרים שהם מוכנים לפנות לאלימות אם המועמד המועדף עליהם יפסיד בבחירות.
האגודה האמריקנית לבתי הספר למשפטים (AALS)
במאמץ למקד את תשומת הלב במה שבתי ספר למשפטים יכולים לעשות כדי להיאבק באיום על הדמוקרטיה האמריקנית, בחר נשיא ה-AALS לשנת 2023, Mark Alexander, את הנושא "הגנה על הדמוקרטיה" כנושא תקופת כהונתו. הוא הסביר את הרציונל שמאחורי בחירה זו כך:
"אנחנו חיים במדינה נהדרת. אך קיימים איומים אמיתיים עליה. שלושה רבעים מהמצביעים —משמאל, מימין וממרכז — מאמינים שהדמוקרטיה שלנו נמצאת בסכנה... לבתי הספר למשפטים יכולה להיות תפקיד קריטי בעתיד המדינה והדמוקרטיה שלנו. למקצוע המשפטי לא היה מעולם פרופיל גבוה יותר וחשיפה רבה יותר מאשר בשנים האחרונות. עורכי דין נמצאים בכל מקום בעמדות בולטות, בעלות השפעה ובמדיניות. עורכי הדין עיצבו וממשיכים לעצב את הדמוקרטיה שלנו".
בהמשך לרעיון זה, בחרה נשיאת ה-AALS לשנת 2024, Melanie Wilson, את הנושא "אומץ בפעולה" כנושא כהונתה. לדבריה, "בעידן הנוכחי, כמו בעבר, אנו זקוקים לטעת אומץ באקדמיה המשפטית ובעורכי הדין והמנהיגים שאותם אנו מכשירים ומסיימים את לימודיהם. אנו זקוקים לאומץ ללמד את תלמידינו כיצד לנהוג בנימוס גם כאשר הם חולקים על זולתם בחריפות, ואנו צריכים ללמד את הסטודנטים כיצד למצוא קרקע משותפת עם מי שהם מתנגדים להם. כמו כן, עלינו להמשיך ולעודד סטודנטים שמוצאים את האומץ להגן על הדמוקרטיה כאשר האינטרס האישי או האדישות היו מעדיפים את אי-הפעולה".
דיקני בתי הספר למשפטים
בתגובה לאירועים של ה-6 בינואר 2021, חתמו 171 דיקנים מבתי ספר למשפטים על הצהרה משותפת המתייחסת לאירועים שהתרחשו באותו היום ולתפקידם של עורכי הדין בהם:
"אנחנו דיקנים ממגוון רחב של בתי ספר למשפטים ברחבי המדינה. איננו נוהגים להשתמש במשרותינו כדי לקדם את דעותינו האישיות. אך יש לנו חובה לתמוך בשלטון החוק ולשמר את יושרתו של המקצוע המשפטי. לעיתים נדירות, למרות הבדלים בין מצבים ודעות, חובה זו מחייבת אותנו לדבר בקול אחד להגנה על המחויבויות היסודיות של מקצוענו. זהו אחד מאותם רגעים.
"כדיקני בתי ספר למשפטים, משימתנו היא להכשיר את דור המנהיגים הבא לשמר את ערכי הליבה של המקצוע שלנו ולשמר את שלטון החוק. זהו צריך להיות רגע של התבוננות עבור מחנכים משפטיים ועבור חברי המקצוע המשפטי. יידרש מאמץ מתמשך כדי לתקן ולשמר את המוסדות הדמוקרטיים היקרים לנו. כמי שמחנכים את דור עורכי הדין הבא, וכעורכי דין בעצמנו, עלינו להכפיל את מאמצינו לשקם את האמונה בשלטון החוק ובאידיאלים של המקצוע המשפטי. יש לנו אמון רב בערכיו המתמשכים של החוק ובתלמידינו, שיהיו בקרוב מנהיגי המקצוע הזה. אנו קוראים לכל חברי המקצוע המשפטי להצטרף אלינו בעבודה החיונית שלפנינו. עם הצטרפותו של עורך דין חדש ללשכת עורכי הדין, הוא נושא שבועה. השבועות הללו משתנות לפי תחום השיפוט, אך כולן מחייבות את הנושאים אותן לתמוך בחוקת ארצות הברית. הן אומרות משהו על מי שאנחנו כעורכי דין ועל חובותינו כלפי החברה. כדיקנים, אנו גאים להיות עורכי דין ולהכשיר עורכי דין, בין השאר בשל השבועות שנשבענו והאחריות הנלווית להן. כעורכי דין וכמחנכים משפטיים, הלגיטימיות המתמשכת של הרפובליקה שלנו מחייבת את כולנו להיות מעורבים. כאשר אנו מכשירים את הדור הבא של מנהיגי עורכי הדין, רבים מהם אנו מבקשים לשאת את אותן השבועות כשהם מתחילים את לימודיהם בבית הספר למשפטים".
יישום בתכניות להכשרה משפטית
היישום של עקרונות זהות מקצועית בבתי הספר למשפטים מחייב מעבר מהוראה מסורתית של דוקטרינות משפטיות בלבד להוראה הכוללת רכיבים של רפלקציה עצמית, בירור ערכי ואימון על מצבים אתיים מורכבים. זה יכול להתבטא במודלים של קליניקות משפטיות, פרויקטים של שירות קהילתי, או סדנאות ייעודיות המתמקדות בזיהוי ובחקר תפקידם החברתי של עורכי דין.
לדוגמה, קליניקות משפטיות שבהן סטודנטים מעניקים סיוע משפטי לאוכלוסיות מוחלשות מאפשרות להם לחוות ממקור ראשון את האתגרים הכרוכים בהבטחת צדק שוויוני. פעילות כזו לא רק מחזקת את כישוריהם המקצועיים אלא גם מעמיקה את תחושת האחריות שלהם לשמור על שלטון החוק ולפעול לתיקון עוולות. סדנאות רפלקציה, שבהן הסטודנטים מתבקשים לשקול את המשמעות של עבודתם כעורכי דין בהקשרים חברתיים ופוליטיים, יכולות אף הן להוות נדבך חשוב בעיצוב זהותם המקצועית.
Kerew, K. (2024). The rule of raw, the lawyer’s role as a public citizen, and professional identity: how fostering the development of professional identity can help law schools address the crisis facing American democracy. Mercer Law Review, 5, 1449-1482
עיקרי הדברים:
- על המחנכים לטעת אומץ בבוגרים ובמנהיגים העתידיים שאותם הם מכשירים
- על המחנכים ללמד את התלמידים כיצד לנהוג בנימוס גם כאשר הם חולקים על זולתם בחריפות
- יש ללמד את הסטודנטים כיצד למצוא קרקע משותפת עם מי שהם מתנגדים להם
- יש לעודד סטודנטים שמוצאים את האומץ להגן על הדמוקרטיה כאשר האינטרס האישי או האדישות היו מעדיפים את אי-הפעולה
מבוא
מאמר זה עוסק בשאלה כיצד מורים בבתי ספר למשפטים יכולים לסייע לתלמידיהם להגן על שלטון החוק כבסיס לדמוקרטיה, אך אבחנותיו תקפות לגבי מורים ותלמידים במקצועות אחרים. לטענת המחברת, הדמוקרטיה האמריקנית נמצאת במשבר. היא סבורה כי ההתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021 חייבת לשמש כקריאת השכמה מחודשת למקצוע המשפטי; העוסקים במקצוע זה אינם יכולים עוד להרכין את ראשיהם, מבלי להיות מודעים לכך שכל מה שהם עושים מדי יום כעורכי דין מתחיל ומסתיים בחובתנו לשמר את שלטון החוק ואת מערכת הצדק. עליהם להכיר בכך שעורכי הדין הם אלו שהעמידו את הדמוקרטיה בסכנה. עורכי הדין הם אלו שניסו, בתפקידם כסנגורים נלהבים, להפוך את תוצאות בחירות 2020 ללא בסיס משפטי לכך.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך דמוקרטי
הגנה על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק היא אינה ניתנת למשא ומתן: "אנחנו, כעורכי דין וכמחנכים משפטיים, חייבים להעניק לתלמידינו השכלה המבוססת על תפקיד עורך הדין כ'אזרח ציבורי הנושא באחריות מיוחדת לאיכות הצדק' כפי שמוגדר במבוא לכללי האתיקה המקצועית של לשכת עורכי הדין האמריקנית. מכיוון שעורכי הדין הם "יסוד הכרחי לשגשוג הדמוקרטיה האמריקנית", המקצוע הוא קריטי להישרדותה. בהתאם לכך, מוטלת על המקצוע, על מחנכים משפטיים, ועל עורכי הדין עצמם החובה לנצל את ההזדמנות להגן על הדמוקרטיה ועל שלטון החוק לעתיד לבוא על ידי אימוץ תפקיד האזרח הציבורי.
הדרכים השונות שבהן דמוקרטיות נופלות
החוק עצמו והשימוש לרעה במערכת המשפט יכולים לאיים על הדמוקרטיה ולסלול את הדרך לאוטוקרטיה. פרופ' Kim Lane Scheppele מכנה תופעה זו "אוטוקרטיה חוקתית" ומתארת את התהליך שבו, לאחר הבחירות, משתמשים אוטוקרטים במנדט הדמוקרטי שלהם כדי להשיק רפורמות משפטיות המבטלות את האיזונים והבלמים על כוח הרשות המבצעת, מגבילות את האפשרות לאתגר את שלטונם, ומערערות את מוסדות האחריות הקריטיים של מדינה דמוקרטית. מכיוון שאותם אוטוקרטים דוחפים את אמצעיהם הלא-ליברליים בגיבוי בחירות ומשתמשים באמצעים חוקתיים או משפטיים כדי להשיג את מטרותיהם, הם יכולים להסתיר את תוכניותיהם האוטוקרטיות בכסות של צורות משפטיות לגיטימיות.
לדברי Scheppele, הדבר מתרחש לראשונה באמצעות רפורמות משפטיות הממוקדות בהענקת עוד סמכויות לרשות המבצעת על ידי הגבלת או ביטול הפיקוח החוקתי על כוחה של הרשות המבצעת. זהו לעיתים משהו שלא שמים לב אליו עד שמאוחר מדי, משום שהרפורמות המשפטיות משתמשות ב"רטוריקה של דמוקרטיה ובשיטות החוק". עלינו לשים לב לשינויים שמבוצעים במערכת החוק שלנו, גם אם הם במסגרת החוק, משום שהחוק יכול לשמש לערעור הדמוקרטיה החוקתית. כאזרחים, ניתנות לנו שלוש אפשרויות להתמודדות עם איום מסוג זה על הדמוקרטיה שלנו: לשתף פעולה, לא לעשות דבר, או לעשות משהו. כעורכי דין ואזרחים ציבוריים, עלינו לעשות משהו כדי להבטיח את המשך קיומה של הדמוקרטיה. אנו אחראים לשאוף לצדק שווה בפני החוק עבור כל בני האדם.
לשכת עורכי הדין האמריקנית
בתגובה למשבר המאיים על הדמוקרטיה בארצות הברית, נשיאת לשכת עורכי הדין האמריקנית לשנים 2023–2024, Mary L. Smith, ייסדה את כוח המשימה של ה-ABA לדמוקרטיה האמריקנית. משימתו של כוח המשימה הלא-מפלגתי הזה היא:
- להעניק השראה ולגייס את המקצוע המשפטי, המחויב מתוקף תפקידו, לתמוך באופן פעיל ולהגן על הדמוקרטיה האמריקנית, על החוקה ועל שלטון החוק;
- להבטיח שעורכי דין יתחנכו ויוחזקו באחריות כלפי חובותיהם המקצועיות לתמוך ולהגן על הדמוקרטיה שלנו, על החוקה ועל שלטון החוק;
- לרתום את המקצוע המשפטי לחינוך הציבור על הסיבות לקיומה ולחשיבותה של הדמוקרטיה ושל שלטון החוק.
בפברואר 2024, ערך כוח המשימה מפגש בג'ורג'יה. כחלק מהמפגש הזה, הוא הציג נתונים מטלטלים על מצב הדמוקרטיה האמריקנית:
- רק 28% מהמבוגרים בארצות הברית מרוצים מהאופן שבו הדמוקרטיה מתפקדת במדינה.
- כ-38% מהאמריקנים תומכים באוטוריטריות כתגובה לכיוון שאליו נעה הדמוקרטיה בארצות הברית.
- פחות משליש מהדור המילניאלי רואה בחשיבות עליונה את החיים תחת דמוקרטיה.
- 51% מהאמריקנים סבורים שהדמוקרטיה אינה עובדת.
- 62% מהמבוגרים בארצות הברית סבורים שהדמוקרטיה בארצות הברית עלולה להיות בסיכון.
- ל-63% מהאמריקנים יש מעט מאוד או אפס ביטחון במערכת הפוליטית של ארצות הברית בעתיד.
- כמעט רבע מהאמריקנים אומרים שהם מוכנים לפנות לאלימות אם המועמד המועדף עליהם יפסיד בבחירות.
האגודה האמריקנית לבתי הספר למשפטים (AALS)
במאמץ למקד את תשומת הלב במה שבתי ספר למשפטים יכולים לעשות כדי להיאבק באיום על הדמוקרטיה האמריקנית, בחר נשיא ה-AALS לשנת 2023, Mark Alexander, את הנושא "הגנה על הדמוקרטיה" כנושא תקופת כהונתו. הוא הסביר את הרציונל שמאחורי בחירה זו כך:
"אנחנו חיים במדינה נהדרת. אך קיימים איומים אמיתיים עליה. שלושה רבעים מהמצביעים —משמאל, מימין וממרכז — מאמינים שהדמוקרטיה שלנו נמצאת בסכנה... לבתי הספר למשפטים יכולה להיות תפקיד קריטי בעתיד המדינה והדמוקרטיה שלנו. למקצוע המשפטי לא היה מעולם פרופיל גבוה יותר וחשיפה רבה יותר מאשר בשנים האחרונות. עורכי דין נמצאים בכל מקום בעמדות בולטות, בעלות השפעה ובמדיניות. עורכי הדין עיצבו וממשיכים לעצב את הדמוקרטיה שלנו".
בהמשך לרעיון זה, בחרה נשיאת ה-AALS לשנת 2024, Melanie Wilson, את הנושא "אומץ בפעולה" כנושא כהונתה. לדבריה, "בעידן הנוכחי, כמו בעבר, אנו זקוקים לטעת אומץ באקדמיה המשפטית ובעורכי הדין והמנהיגים שאותם אנו מכשירים ומסיימים את לימודיהם. אנו זקוקים לאומץ ללמד את תלמידינו כיצד לנהוג בנימוס גם כאשר הם חולקים על זולתם בחריפות, ואנו צריכים ללמד את הסטודנטים כיצד למצוא קרקע משותפת עם מי שהם מתנגדים להם. כמו כן, עלינו להמשיך ולעודד סטודנטים שמוצאים את האומץ להגן על הדמוקרטיה כאשר האינטרס האישי או האדישות היו מעדיפים את אי-הפעולה".
דיקני בתי הספר למשפטים
בתגובה לאירועים של ה-6 בינואר 2021, חתמו 171 דיקנים מבתי ספר למשפטים על הצהרה משותפת המתייחסת לאירועים שהתרחשו באותו היום ולתפקידם של עורכי הדין בהם:
"אנחנו דיקנים ממגוון רחב של בתי ספר למשפטים ברחבי המדינה. איננו נוהגים להשתמש במשרותינו כדי לקדם את דעותינו האישיות. אך יש לנו חובה לתמוך בשלטון החוק ולשמר את יושרתו של המקצוע המשפטי. לעיתים נדירות, למרות הבדלים בין מצבים ודעות, חובה זו מחייבת אותנו לדבר בקול אחד להגנה על המחויבויות היסודיות של מקצוענו. זהו אחד מאותם רגעים.
"כדיקני בתי ספר למשפטים, משימתנו היא להכשיר את דור המנהיגים הבא לשמר את ערכי הליבה של המקצוע שלנו ולשמר את שלטון החוק. זהו צריך להיות רגע של התבוננות עבור מחנכים משפטיים ועבור חברי המקצוע המשפטי. יידרש מאמץ מתמשך כדי לתקן ולשמר את המוסדות הדמוקרטיים היקרים לנו. כמי שמחנכים את דור עורכי הדין הבא, וכעורכי דין בעצמנו, עלינו להכפיל את מאמצינו לשקם את האמונה בשלטון החוק ובאידיאלים של המקצוע המשפטי. יש לנו אמון רב בערכיו המתמשכים של החוק ובתלמידינו, שיהיו בקרוב מנהיגי המקצוע הזה. אנו קוראים לכל חברי המקצוע המשפטי להצטרף אלינו בעבודה החיונית שלפנינו. עם הצטרפותו של עורך דין חדש ללשכת עורכי הדין, הוא נושא שבועה. השבועות הללו משתנות לפי תחום השיפוט, אך כולן מחייבות את הנושאים אותן לתמוך בחוקת ארצות הברית. הן אומרות משהו על מי שאנחנו כעורכי דין ועל חובותינו כלפי החברה. כדיקנים, אנו גאים להיות עורכי דין ולהכשיר עורכי דין, בין השאר בשל השבועות שנשבענו והאחריות הנלווית להן. כעורכי דין וכמחנכים משפטיים, הלגיטימיות המתמשכת של הרפובליקה שלנו מחייבת את כולנו להיות מעורבים. כאשר אנו מכשירים את הדור הבא של מנהיגי עורכי הדין, רבים מהם אנו מבקשים לשאת את אותן השבועות כשהם מתחילים את לימודיהם בבית הספר למשפטים".
יישום בתכניות להכשרה משפטית
היישום של עקרונות זהות מקצועית בבתי הספר למשפטים מחייב מעבר מהוראה מסורתית של דוקטרינות משפטיות בלבד להוראה הכוללת רכיבים של רפלקציה עצמית, בירור ערכי ואימון על מצבים אתיים מורכבים. זה יכול להתבטא במודלים של קליניקות משפטיות, פרויקטים של שירות קהילתי, או סדנאות ייעודיות המתמקדות בזיהוי ובחקר תפקידם החברתי של עורכי דין.
לדוגמה, קליניקות משפטיות שבהן סטודנטים מעניקים סיוע משפטי לאוכלוסיות מוחלשות מאפשרות להם לחוות ממקור ראשון את האתגרים הכרוכים בהבטחת צדק שוויוני. פעילות כזו לא רק מחזקת את כישוריהם המקצועיים אלא גם מעמיקה את תחושת האחריות שלהם לשמור על שלטון החוק ולפעול לתיקון עוולות. סדנאות רפלקציה, שבהן הסטודנטים מתבקשים לשקול את המשמעות של עבודתם כעורכי דין בהקשרים חברתיים ופוליטיים, יכולות אף הן להוות נדבך חשוב בעיצוב זהותם המקצועית.