כיצד לנטוע חוסן במנהיגי בית ספר?

Aguilar, E. (2022). The resilient educator: How to coach resilience in leaders? Educational Leadership, 79, 6, 9-16

פיתוח של חוסן בקרב מנהיגי בית ספר צריך להיות מטרה מרכזית במסלולי הכשרה להוראה ובסדנאות פיתוח מקצועי. הקניית חוסן יכולה להתבצע במגוון דרכים אישיות-רגשיות-חברתיות משום שמדובר במושג מופשט וייחודי ובסגולה פנימית. על רקע זה, המאמר פונה למנהלי בית ספר, סגני מנהלים ורכזים ומציג שלוש אסטרטגיות פשוטות לטיפוח חוסן.

הפגת בדידות

חוסן אישי בנוי מרגשות ותלוי באופן בו האדם קולט ומפרש מידע, מתקשר עם סובביו ומעבד חוויות. למרבה הצער, מנהיגי בית ספר רבים חשים בדידות בתפקידם. שכן, הם נחשפים למידע אישי, רגשי, משפחתי וגורלי שאין ברשותם לשתף – בעודם מנסים לפתור בעיות וליישב ויכוחים. לכן, הם זקוקים נואשות לאדם, רע או עוזר (מחוץ או מתוך קהילת בית הספר) עמו יחושו ביטחון מלא להיחשף, לדבר על הדברים ולשתף. גם אם הצד שמנגד רק מאזין, הרי שמדובר באינטראקציה מועילה מאין כמוה שבכוחה לחזק את הביטחון העצמי, השקט הנפשי והצלילות התודעתית. למעשה, אדם שנמצא בעקה או במתח נפשי חמור אינו זקוק לתיקון, הצעה או המלצה. אלא, רק להשמיע את קולו ולהביע מילולית את מצוקתו בפני שומע אמפתי.

הבהרת שליטה

תחושת חוסר-אונים מזיקה קשות לחוסן, מזניקה את מפלס החרדה ומציפה הרגשה של חוסר שליטה. זאת, על אחת כמה וכמה בקרב מנהיגי בית ספר מכיוון שהם נתפסים, על ידי אחרים ועל ידי עצמם, כדמויות דומיננטיות שנמצאות בשליטה מלאה.

בהקשר זה, חשוב להבדיל בין שני מושגים: שליטה והשפעה. מנהיגים אינם יכולים לשלוט בסביבתם באופן אבסולוטי, אך בכוחם להשפיע. כלומר, חשוב להבין כי מנהיג בית ספרי יכול לשלוט במידת ההשקעה שלו בפגישות, בנכונותו לסייע במגוון דרכים או באופן בו הוא מדבר עם מורים ותלמידים, אך לא בסביבתו הקרובה ובטח לא בגורמים חיצוניים, כגון לחץ קהילתי, מתח חברתי-פוליטי, מגיפה או מלחמה. מבחינת ההשפעה, יכול וצריך המנהל להזכיר לעצמו, לאורך הדרך, את ערכיו ומטרותיו, לפעול לפיהם ולנסות להשפיע לחיוב על סביבתו – ככל האפשר.

הימנעות מקפיצה למסקנות

גם אם מתרחש אירוע שנראה חמור תחילה, יתכן כי מבט שני או שלישי ילמד כי "מעז יצא מתוק". לכן, חשוב לפתח מנגנון רגשי לפיו אין לחרוץ דין ולשפוט אירועים באופן אינסטינקטיבי וחד-משמעי. ברגעים הקשים ביותר אנו נוטים להגיע למסקנות נחרצות ואף קטסטרופליות. אבל, חשוב לקחת נשימה ולבחון את החששות והפחדים שלנו באותם רגעים. אם מנהיג בית ספרי ייתן לעצמו זמן ומרחב לחקור ולהבין את פחדיו, הוא יוכל לזהות אותם, להתמודד עמם ולהפיג אותם. למעשה, צריך להתמיד ולנסות להסתכל על התמונה הגדולה, לשמור על ראש פתוח ולהזכיר לעצמנו שתמיד אפשר לתקן ובאמצעות כך לחוש חזקים, חסינים ומועצמים.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חוסן

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    איך אני יכולה להשיג המאמר ולהוריד אותו

    פורסמה ב 04/02/2024 ע״י סיהאם חמדאן
    מה דעתך?
yyya