חמש דרכים לתמוך בהטמעה טכנולוגית
Weaver, D., & Hayes, K.S. (2024). Five ways to support technology integration. The Learning Professional, 21(4), 17-23
יישומים טכנולוגיים-חינוכיים עלולים להיתפס כעזרים פדגוגיים מסובכים ומאיימים. אולם, כאשר הם מתווכים ומוצגים על ידי אדם בשר ודם, חוויית הלמידה והתפיסה עשויה להשתנות לחלוטין. על רקע זה, תוכנית לאומית בשם Verizon Innovative Learning Schools מכשירה ומציבה בבתי ספר בארה"ב מנחים טכנולוגיים, שהם, בעצמם, מורים, רכזי מקצוע, רכזי שכבה, רכזי טכנולוגיה, סגני מנהל או מנהלים. הם מסיירים בבתי הספר, מובילים קהילות מקצועיות-טכנולוגיות לומדות, מסייעים למורים לשלב טכנולוגיה בשיעור, מטפחים אוריינות דיגיטלית בקרבם ומסייעים בהפגת טכנופוביה. לפי ה"אני מאמין" של התוכנית, המנחה אינו צריך להגיד למורה מה לעשות. אלא, לשמש כספק אינפורמציה וכיועץ דיגיטלי בלבד. לאחר כ-12 שנים של ניסיון ועבודת שטח, גובשו חמש דרכים מרכזיות לסייע למורים להטמיע טכנולוגיה בהוראה בצורה מוצלחת ונינוחה:
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא טכנולוגיה
תמיכה מותאמת-אישית
בטרם יוצעו למורה רעיונות מבוססי-טכנולוגיה, חשוב להבין: איזה מקצוע הוא מלמד? איזו שכבת גיל? מהן שיטות ההוראה המועדפות עליו? מהי פילוסופיית ההוראה שלו? מה היה מעוניין לשפר? מה מעיק עליו בתחום ההוראה? לאילו כלים טכנולוגיים הוא חשוף ביומיום? מהי רמת האוריינות הטכנולוגית שלו? ומהי גישתו כלפי הבינה המלאכותית?
מכאן, רצוי לגבש יחדיו מטרות טכנולוגיות-פדגוגיות, אשר תואמות לחזון בית הספר ולמטרות השיעור. אם המורה לא יודע כיצד להתחיל לגשת לכיוון של הטמעה טכנולוגית, רצוי להציע לו דרך פעולה ראשונית או לפצוח בסיעור מוחין משותף. חשוב לזכור, אין די בהטמעת שינוי התחלתי. למידה אמיתית היא תהליך המתרחש לאורך זמן ולכן רצוי לכתוב תוכנית פעולה שנתית, להעניק למורה משוב בונה ומתמשך, לעודד ניסוי וטעיה ולשבח על הצלחות.
למידת מבוגרים, טכנופוביה והזדמנות לצמיחה
מורים הם בעצמם לומדים, ולומדים מבוגרים, בעיקר הם, זקוקים לסביבה בטוחה ונוחה ללמידה. בשונה מתלמידים צעירים, למבוגרים קשה יותר לצאת מאזור הנוחות, לטעות, לקחת סיכונים ולשנות הרגלים. לכן, בראש ובראשונה, חשוב להסביר להם מדוע חשוב להתמקצע בתחום חדש, דוגמת ChatGPT. יש להבהיר את חשיבותו ההולכת וגוברת של הכלי היוצר, את השפעתו הצפויה על חיי דור הלומדים הנוכחי ואת חדירתו לשלל תחומי החיים. כדאי לעורר סקרנות במורה, לעורר את המוטיבציה הפנימית שלו ללמידה ולהסביר לו שהוא עשוי רק להרוויח.
כאשר מורים מזהים רווח מיידי וממשי, הם צפויים לזרום עם התהליך למידתי. הדגימו למורה, בו במקום, את הפוטנציאל, המהירות והנפח הכביר של ה-ChatGPT והציגו את כישורי האוטומטיזציה הנדירים של הכלי, שרלוונטיים לשדה החינוך, ובכוחם לחסוך זמן ולשחרר את המורה ממטלות אדמיניסטרציה. בקשו ממנו, לדוגמה, להכין מערך שיעור מסוים, לסכם יחידת לימוד שלמה, לנסח טיוטות של מיילים, להפיק נתונים ולתעדם או ליצור תמונות נושא.
הדגמה, הנחיה ועבודה משותפת
למרות שעדיף שמורים ילמדו באופן אוטונומי ויפתחו סגנון משל עצמם, הדגמה בפועל נחשבת לדרך בסיסית ויעילה להראות למורים את הדרך הנכונה ולהמחיש בפניהם שאין לחשוש מהטכנולוגיה. לאחר ההדגמה, חשוב לשוחח בפתיחות עם המורה ולברר עמו האם זה יכול להתאים בכיתתו. לפעמים, שיעור הדגמה עלול לעורר תחושת אי-נוחות בקרב המנחה הטכנולוגי עצמו. במקרה כזה, אפשר להציע שהמורה יבצע את ההדגמה והמנחה יעניק הכוונה ומשוב. לחילופין, ניתן לנקוט בהוראה-משותפת של המורה והמנחה, תכנון משותף של מערך שיעור או הערכה משותפת של תוצרי תלמידים.
שיתופי פעולה בין מורים
רבים הם המורים החשים בודדים במערכה. אבל, הטכנולוגיה מהווה פלטפורמה בה ניתן ליצור שיתופי פעולה, לחלוק מידע, להיחשף לרעיונות חדשים, להתחבר לרשתות עבודה חדשות ולהתייעץ עם עמיתים באופן אנונימי. הרי, מורים רבים חווים את אותם קשיים והרשת גדושה בטיפים והצעות ייעול. האינטרנט, למשל, מאפשר להסתייע במשאבים, לתקשר עם הורים, להציג ולקבל רעיונות למערכי שיעור, להיפגש ולהתדיין בקבוצות, לצפות במשותף בשיעורים מוקלטים, לבצע עבודת ניירת ביעילות ומהירות (לדוגמה, באמצעות Google Forms) ואפילו לקחת קורסי פיתוח מקצועי מקוונים.
שמירה על קווי המדיניות
בחלק מזרמי החינוך, יתכנו כלים דיגיטליים שאינם מותרים ובמקרים כאלו אין להציגם. במקביל, בזרמי החינוך בהם מותרים לשימוש הכלים הדיגיטליים, חשוב להציג את מדיניות הפרטיות או אמצעי האבטחה המומלצים של הכלים הדיגיטליים. לבסוף, חשוב לזכור כי המנחים הטכנולוגיים אינם קוסמים כל-יכולים ואין בכוחם לפתור אתגרים טכנולוגיים מהותיים או להזניק את האוריינות הדיגיטלית של המורים בין-יום. עם זאת, אותם מנחים, שבמקרים רבים הם אנשי חינוך מן השורה, יכולים לתווך את עולם הטכנולוגיה בחינוך עבור מורים בעלי אוריינות טכנולוגית נמוכה, לקשרם לקהילות עבודה רלוונטיות, לעודד למידה לאורך החיים, לעורר אותם לחשיבה ולהגדיל את ארגז הכלים הדיגיטלי שלהם, ולו במעט.