לטפס על ההר: עצות פרקטיות בנוגע להוראת חינוך טכנולוגי-מקצועי
Davis, T. O. (2024). Climbing the mountain: Practical advice about teaching CTE. Techniques: Connecting Education & Careers, 99(4), 14–19
מרצי חינוך טכנולוגי-מקצועי? פתחו את הסמסטר עם הסיפור הבא: "אתם, הסטודנטים, נמצאים כרגע בתחתית ההר. מסביבכם יש נהרות, מפלים, נקיקים, חרקים, שמש קופחת ואפילו חיות טרף. בקצה ההר שוכנת בקתה קטנה ובה תיבה סודית עם אוצר של ידע, ואני יכול להוביל אתכם לשם. ההתחלה תהיה קשה, ונצטרך לעבור דרך חתחתים ולהיעזר אחד בשני, אבל ביחד נעפיל ונצליח".
טימותי דייויס בכלל עסק בכתיבה בצעירותו, ולא חשב שיהפוך למרצה מבוקש להוראת חינוך טכנולוגי באוניברסיטת איידהו. כעת, עם 25 שנות ניסיון, הוא מציג חמש דרכים לייעל ולשפר את דרכי ההוראה.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך מקצועי
בנו יחסי אמון: שתפו את הסטודנטים בסיפורים אישיים על דרככם האקדמית
בשדה החינוך הטכנולוגי-מקצועי, היחסים עם הלומדים חשובים ביותר, ואתם חייבים ליצור אמון ביניכם. החל מהיום הראשון, הרשו לעצמכם לנהל עם הסטודנטים שיחות חולין לפני ואחרי השיעור, בשעות הקבלה, במייל או בשיחות הזום. אפשר, למשל, לשתף בסיפורים אישיים על דרככם האקדמית, קשיים שחוויתם ואתגרים שצלחתם. השיתוף הזה הופך אתכם לאנושיים וקרובים יותר ויוצר הזדהות וכך מאפשר לסטודנטים להרגיש בנוח, להיחשף, לשבור מחסומים רגשיים ולהתגבר על חרדת מתמטיקה או מדעים.
הכינו קורס רלוונטי, שרלוונטי לחיים האמיתיים ולעתידם המקצועי של הסטודנטים
לסטודנטים חשוב מאוד לדעת האם ואיך הקורס קשור לחיים האמיתיים ולעתידם המקצועי. לפעמים, הדברים אינם ברורים, והדרך לפסגת ההר אינה משולטת. לכן, אתם, המדריכים והמרצים, צריכים להבהיר זאת. לשם כך, אפשר, למשל לתת לסטודנטים לפתור בעיות טכניות בזמן אמת, ליזום פרויקטים קהילתיים, לתקן מכוניות אמיתיות, לפתוח מוסך או בית מלאכה יצרני ואפילו למכור תוצרים לשוק.
הראו אכפתיות: הדביקו את הסטודנטים בהתלהבות שלכם
אם תפגינו כנות, מעורבות ועניין בתוצרי הסטודנטים, הם יקשיבו, ילמדו וירצו להיות מעורבים. הסטודנטים חשים אם המרצה נותן את כל-כולו ומפיק הנאה בזמן ההרצאה או עושה זאת בלית-ברירה, משתעמם ומזייף. לפעמים, היחס האותנטי של המרצה חשוב בהרבה מיחידות הלימוד או מערכי השיעור, והוא זה המסוגל לסחוף אותם ולהוביל אותם למצוינות, או, לחילופין, להדביק אותם באדישותו.
תכננו, תכננו ותכננו: הגיעו מוכנים ושדרו אכפתיות
התכנון אינו רק עוזר למרצים לנהל את השיעור בצורה מיטבית, הוא חשוב גם לסטודנטים. מרצה שמגיע מוכן משדר שאכפת לו מהלומדים. לכן, מומלץ לתכנן את מהלכי השיעור, ובנוסף להתכונן לבלתי-צפוי. כבר בקיץ, חשוב להיות ערוך לסמסטר כולו, שיעור אחר שיעור, ובנוסף להכין תכני העשרה שמאפשרים להאריך את השיעור, להרחיב יחידת הלימוד, לאתגר את הסטודנטים המצטיינים או לשמש קרקע בטוחה במקרי חרום (דוגמת איחור המרצה או הפסקת חשמל).
האמינו בתהליך והקרינו ביטחון
עליכם לבטוח בעצמכם ולהאמין בתהליך. כל סמסטר הוא הר בפני עצמו, אבל מדובר בהר עליו הצלחנו לטפס בעבר. אם מדובר בקורס הראשון שלכם, אל תחששו לבקש עזרה מראש ולקבל טיפים ממרצים מנוסים והימנעו מלחשוב יותר מדי על טעויות שעשיתם או להתבוסס במשקעי העבר. בכל מקרה, חשוב להקרין ביטחון, להסתמך על החוזקות שלכם, להתמקד בהצלחת הסטודנטים ולהאמין ביכולתם.
Davis, T. O. (2024). Climbing the mountain: Practical advice about teaching CTE. Techniques: Connecting Education & Careers, 99(4), 14–19
מרצי חינוך טכנולוגי-מקצועי? פתחו את הסמסטר עם הסיפור הבא: "אתם, הסטודנטים, נמצאים כרגע בתחתית ההר. מסביבכם יש נהרות, מפלים, נקיקים, חרקים, שמש קופחת ואפילו חיות טרף. בקצה ההר שוכנת בקתה קטנה ובה תיבה סודית עם אוצר של ידע, ואני יכול להוביל אתכם לשם. ההתחלה תהיה קשה, ונצטרך לעבור דרך חתחתים ולהיעזר אחד בשני, אבל ביחד נעפיל ונצליח".
טימותי דייויס בכלל עסק בכתיבה בצעירותו, ולא חשב שיהפוך למרצה מבוקש להוראת חינוך טכנולוגי באוניברסיטת איידהו. כעת, עם 25 שנות ניסיון, הוא מציג חמש דרכים לייעל ולשפר את דרכי ההוראה.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך מקצועי
בנו יחסי אמון: שתפו את הסטודנטים בסיפורים אישיים על דרככם האקדמית
בשדה החינוך הטכנולוגי-מקצועי, היחסים עם הלומדים חשובים ביותר, ואתם חייבים ליצור אמון ביניכם. החל מהיום הראשון, הרשו לעצמכם לנהל עם הסטודנטים שיחות חולין לפני ואחרי השיעור, בשעות הקבלה, במייל או בשיחות הזום. אפשר, למשל, לשתף בסיפורים אישיים על דרככם האקדמית, קשיים שחוויתם ואתגרים שצלחתם. השיתוף הזה הופך אתכם לאנושיים וקרובים יותר ויוצר הזדהות וכך מאפשר לסטודנטים להרגיש בנוח, להיחשף, לשבור מחסומים רגשיים ולהתגבר על חרדת מתמטיקה או מדעים.
הכינו קורס רלוונטי, שרלוונטי לחיים האמיתיים ולעתידם המקצועי של הסטודנטים
לסטודנטים חשוב מאוד לדעת האם ואיך הקורס קשור לחיים האמיתיים ולעתידם המקצועי. לפעמים, הדברים אינם ברורים, והדרך לפסגת ההר אינה משולטת. לכן, אתם, המדריכים והמרצים, צריכים להבהיר זאת. לשם כך, אפשר, למשל לתת לסטודנטים לפתור בעיות טכניות בזמן אמת, ליזום פרויקטים קהילתיים, לתקן מכוניות אמיתיות, לפתוח מוסך או בית מלאכה יצרני ואפילו למכור תוצרים לשוק.
הראו אכפתיות: הדביקו את הסטודנטים בהתלהבות שלכם
אם תפגינו כנות, מעורבות ועניין בתוצרי הסטודנטים, הם יקשיבו, ילמדו וירצו להיות מעורבים. הסטודנטים חשים אם המרצה נותן את כל-כולו ומפיק הנאה בזמן ההרצאה או עושה זאת בלית-ברירה, משתעמם ומזייף. לפעמים, היחס האותנטי של המרצה חשוב בהרבה מיחידות הלימוד או מערכי השיעור, והוא זה המסוגל לסחוף אותם ולהוביל אותם למצוינות, או, לחילופין, להדביק אותם באדישותו.
תכננו, תכננו ותכננו: הגיעו מוכנים ושדרו אכפתיות
התכנון אינו רק עוזר למרצים לנהל את השיעור בצורה מיטבית, הוא חשוב גם לסטודנטים. מרצה שמגיע מוכן משדר שאכפת לו מהלומדים. לכן, מומלץ לתכנן את מהלכי השיעור, ובנוסף להתכונן לבלתי-צפוי. כבר בקיץ, חשוב להיות ערוך לסמסטר כולו, שיעור אחר שיעור, ובנוסף להכין תכני העשרה שמאפשרים להאריך את השיעור, להרחיב יחידת הלימוד, לאתגר את הסטודנטים המצטיינים או לשמש קרקע בטוחה במקרי חרום (דוגמת איחור המרצה או הפסקת חשמל).
האמינו בתהליך והקרינו ביטחון
עליכם לבטוח בעצמכם ולהאמין בתהליך. כל סמסטר הוא הר בפני עצמו, אבל מדובר בהר עליו הצלחנו לטפס בעבר. אם מדובר בקורס הראשון שלכם, אל תחששו לבקש עזרה מראש ולקבל טיפים ממרצים מנוסים והימנעו מלחשוב יותר מדי על טעויות שעשיתם או להתבוסס במשקעי העבר. בכל מקרה, חשוב להקרין ביטחון, להסתמך על החוזקות שלכם, להתמקד בהצלחת הסטודנטים ולהאמין ביכולתם.