תקשורת בין הורים לבין מורים וגננות עם ד"ר אלונה פלג בשיתוף מרכז מהות
הרשתות החברתיות שינו לאין-ערוך את התקשורת בין ההורים לבין הגננות או המורות, מהן מצופה להיות זמינות בכל עת. אמנם, מערכות היחסים בין מוסדות החינוך לבין ההורים נחשבות לרגישות, מורכבות וטעונות. אך, יש דרך לנהל אותן באופן מודע, שקול ואמפטי. ד"ר אלונה פלג, ראש התוכנית לתואר ראשון בחינוך לגיל הרך במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, הוזמנה להתארח בפודקאסט תו חינוך כדי לשוחח על הדברים ולהסביר: מדוע חשוב לטפח תקשורת בין מורים לבין הורים? כיצד נכון להתנהל מול הורים זועמים? ומהם הקשיים העיקריים שעולים בתקשורת בין הורים לבין מורים? מראיין: ד"ר ברק בר-זוהר.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא יחסי מורים-הורים
ראשית, מה היית ממליצה לגננות ומורות בנושא של תקשורת עם הורים?
- הקדישו זמן להיכרות עם ההורים – בררו מי יושב מולכם ומהם ערכיו
- צרו במפגש אווירה נינוחה ופתוחה, ולא תוקפנית או מאשימה
- העניקו להורים תחושה של שותפות מלאה בקביעת ההחלטות הנלקחות בפגישה
- אל תכפו על ההורים פתרון שהם לא מאמינים או לא מעוניינים בו
- נהלו מעקב אחר הפגישה וההחלטות שהתקבלו בו וקבעו מראש לוח זמנים לפגישה חוזרת
- הימנעו מלהתייחס לאימהות כמטפלות העיקריות, ותנו מקום לאבות כדמויות מטפלות
מהם הקשיים העיקריים בתקשורת בין גננות ומורים לבין הורים?
הקושי העיקרי הוא בנייה של אמון, קרבה ואכפתיות בין שני הצדדים. אנו חיים בעידן שבו אין דרך חינוכית אחידה ומוסכמת והסמכות ההורית, כמו גם הבית ספרית, שחוקה. כך, שני הצדדים מגיעים ממקום של חולשה והעמדה המתגוננת הזו פוגמת בפיתוח יחסי האמון. מעבר לכך, חשוב להבהיר שציבור ההורים מאוד הטרוגני וישנו מגוון רחב של תאים משפחתיים מבחינה מבנית, מגדרית, דתית, תרבותית, חינוכית ולאומית. השונות הזו מצריכה גננות ומורים לחזק הן מיומנויות תקשורתיות והן רגישויות וכשירויות תרבותית.
האם הרשתות החברתיות משנות את האינטראקציות בין מורים וגננות לבין הורים?
בהחלט כן. התקשורת הדיגיטלית שינתה את כללי המשחק לחלוטין. פעם, הגננת שלטה במידע ובשיח ביד רמה והפגישות האישיות היו שכיחות ומהותיות יותר. היום, גבולות השיח נפרצו ומצופה ממורות וגננות להיות זמינות בכל עת. לכן, מומלץ לגננות ומורות לקבוע גבולות של שעות בהן מותר ליצור עמן קשר בוואטסאפ או בטלפון. עם זאת, חשוב, דווקא בעידן הנוכחי בו המסרים עוברים בקלות, במהירות וביעילות, להמשיך לייחד זמן לשיחות פנים-מול-פנים מול הורים ולהשקיע בהן, בעיקר כאשר מדובר בנושאים פדגוגיים, חברתיים ורגשיים.
האם התקשורת של הורי החינוך המיוחד שונה מהתקשורת של הורי החינוך הכללי?
כן. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זו אוכלוסייה ייחודית בפני עצמה. תארו לעצמכם מה חווה הורה לילדים מיוחדים, וכמה הפער גדול. גננות, מורות ויועצות חינוכיות צריכות להבין שהורים לילדים עם צרכים מיוחדים נמצאים בתהליך מתמשך, מורכב וקשה. אלו הם הורים המוצפים בדאגות ואתגרים, עוד לפני שנידונים נושאים כמו התנהגות וציונים. לכן, יש לגלות כלפיהם אמפתיה ורגישות. במקרה זה, הגם שיש לדרבן את הילד להישגיות, יש להעריכו לפי שאלון חברתי-רגשי נבדל. למשל: עד כמה הילד מאושר? עד כמה הוא מבטא עצמו? עד כמה הוא עצמאי? אלו הם דברים שאינם טריוויאליים עבור הורי החינוך המיוחד. חשוב גם, במידת הצורך, לדעת לערב צוותים פרא-רפואיים, פסיכולוגיים, עובדים סוציאליים או יועצות חינוכיות.