נתוני שטח: מודל חדשני לשוויון, פדגוגיה ושינוי בבתי הספר
Safir, S. and Dugan, J. (2021). Street data: A next-generation model for equity, pedagogy and school transformation, Chapter 4, pp. 82-100, Corwin, California
עיקרי הדברים:
- נתוני שטח עשויים להעלות רגשות עזים
- כאשר אנו קולטים את ההשפעה של אי-שוויון על התלמידים שלנו ומתחילים לבחון את ההטיות והפרקטיקות שלנו, אנו עלולים ליפול לדפוס תגובת לחץ: לחימה, בריחה, או קיפאון
- דיאדות הקשבה הן כלי רב עוצמה לרפלקציה רגשית ו-ויסות עצמי שיכול לשבש את תגובות ברירת המחדל שלנו
- דיאדה היא מבנה של שני אנשים, במטרה מוצהרת להועיל לדובר (לא למאזין) בעת שהוא מהרהר ובונה משמעות
"לחפש מתחת לאדמה": הקשבה עמוקה היא גישה חיונית לשינוי בתי ספר
כדי להביא לשינויים חיוביים ועמוקים בבתי הספר, יש לטפח פרקטיקה של הקשבה עמוקה באמצעות יישום ההמלצות הבאות:
אתרו את השוליים של הקהילה שלכם. קולותיהם של מי הכי פחות נשמעים ועדיין עשויים להיות משמעותיים לפתרון אתגרי השוויון שאתם מתמודדים עמם? לדוגמה, מי הם הזקנים בקהילה שחוכמתם אינה מנוצלת? חשבו על הצוות התומך: עובדי קפיטריה, אבות בית ואנשי אבטחה המתקשרים עם ילדים מדי יום ולעתים קרובות מגיעים מאותן קהילות כמו התלמידים. מתי בפעם האחרונה הזמנתם איש צוות תומך לשבת ולשתף באופן אותנטי את התובנות שלו לגבי סוגיות השוויון בבית הספר שלכם?
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הקשבה
טפחו מודעות להטיות האישיות שלכם. לקולות של מי אתם נוטים להימשך ומדוע? אילו תסריטים פנימיים רצים אצלכם לגבי תלמידים מסוימים, קבוצות של תלמידים, משפחות או עמיתים? אתגרו אותם על ידי הצהרת כוונות מפורשת לעצמכם: "אני מתחייב/ת להקשיב בעומק לתלמידים והורים שלגביהם אני עשוי לשאת שיפוטיות מסוימת. אני מתחייב להישאר פתוח ללמידה ותובנות חדשות".
מצאו דרך מתאימה מבחינה תרבותית לתיעוד נתוני ההקשבה. עבור חלק מהאנשים, רישום הערות במחשב בזמן ההקשבה עשוי להרגיש בסדר גמור. עבור אחרים, המחשב עצמו מעלה ניחוח של בירוקרטיה וכוח. הכירו את קהל היעד שלכם. אם אינכם בטוחים, שאלו את האדם, "האם אכפת לך אם ארשום הערות מדי פעם? האם מחשב יהיה הסחת דעת?" אם הערות בזמן אמת אינן מתאימות, תרגלו הקשבה קשובה והקדישו עשר דקות אחרי המפגש לרישום נקודות מידע מרכזיות. כדאי במיוחד להקשיב לשיאים רגשיים, שעשויים להתגלות דרך עליות בעוצמת הקול או שינויים בטון ובשפת הגוף.
שימו לב היטב לרמזים לא מילוליים. באינטראקציה הכוללת רגש, 38 אחוזים מהמשמעות מועברים דרך טון הדיבור, 55 אחוזים דרך שפת הגוף, ורק 7 אחוזים דרך מילים. בעת איסוף נתוני שטח דרך הקשבה, פתחו מודעות לטון ולרמזים הלא מילוליים שלכם ושל אחרים כחלונות לחוויה הרגשית. שימו לב, לדוגמה: האם הזרועות או הרגליים של הדובר משולבות? האם פניו מתוחות ומצחו מקומט? או שמא הבעתו נראית פתוחה ורגועה? איך אתם יושבים ביחס לדובר, והאם גופכם משדר פתיחות והזמנה לשיתוף אותנטי?
זכרו את מטרתכם: ריפוי בתוספת הבנה. נתוני שטח שונים מצורות אחרות של איסוף נתונים בכך שהתהליך עצמו יכול להיות מרפא. זוהי הזדמנות לבנות אמון והון יחסים עם אנשים בשולי הקהילה. נתוני שטח אינם גישה טכנית; במקום זאת, שאפו לאינטראקציות אכפתיות, מכלילות ותומכות תרבותית.
שאלות לדוגמה: מפגש הקשבה לתלמידים
- מה הולך לך טוב בבית הספר כרגע?
- מהו דבר שאת/ה מרגיש/ה גאה בו?
- מהו האתגר או התסכול הגדול ביותר שלך?
- (אם התרחש אירוע קשה): כיצד האירוע השפיע עליך?
- אילו רגשות עלו בך?
- מה את/ה רוצה או צריך/ה כדי להחלים?
- אילו שינויים היית רוצה לראות (בכיתה או בבית הספר שלנו), ומדוע הם חשובים לך?
- איזה משוב יש לך עבורי כדי להפוך את בית הספר או הכיתה שלנו ליותר שוויוניים ומכילים?
שאלות לדוגמה: מפגש הקשבה להורים
- מה הולך טוב לילדכם כרגע?
- מהו דבר שאתם מרגישים גאה בו?
- מהו האתגר או התסכול הגדול ביותר שלכם לגבי חווית בית הספר שלהם?
- מה עלינו לדעת על האמונות, הערכים ו/או התרבות שלכם כדי לתמוך בצורה הטובה ביותר במשפחה ובילד שלכם?
- אילו שינויים הייתם רוצים לראות בכיתה או בבית הספר שלנו, ומדוע?
- איזה משוב יש לכם עבורי לשיפור החוויה של ילדך או של בית הספר באופן כללי?
שאלות לדוגמה: מפגש הקשבה למבוגרים
- מהו דבר בעבודתך שאת/ה מרגיש/ה טוב לגביו/גאה בו כרגע?
- מה מתסכל אותך/שומר אותך ער בלילה?
- (אם התרחש אירוע קשה) כיצד האירוע השפיע עליך?
- אילו רגשות עלו בך?
- מה את/ה רוצה או צריך/ה כדי להחלים?
- מה לדעתך הקהילה שלנו צריכה כדי להחלים?
- מהו שינוי קריטי אחד שהיית רוצה לראות בתרבות, במערכות או במבנים של בית הספר שלנו?
- איזה משוב יש לך עבורי כמנהיג/עמית כדי לתמוך בשוויון והכלה?
דיאדות (צמדי) הקשבה: יסוד בסיסי בנתוני שטח
נתוני שטח עשויים להעלות רגשות עזים. כאשר אנו קולטים את ההשפעה של אי-שוויון על התלמידים שלנו ומתחילים לבחון את ההטיות והפרקטיקות שלנו, אנו עלולים ליפול לדפוס תגובת לחץ: לחימה, בריחה, או קיפאון. דיאדות הקשבה הן כלי רב עוצמה לרפלקציה רגשית ו-ויסות עצמי שיכול לשבש את תגובות ברירת המחדל שלנו. דיאדה היא מבנה של שני אנשים, שפותח במקור על ידי ג'וליאן וייסגלס בקואליציה הלאומית לשוויון בחינוך, במטרה מוצהרת להועיל לדובר (לא למאזין) בעת שהוא מהרהר ובונה משמעות. דיאדות פועלות לפי ארבעה קווים מנחים:
- זמן שווה לכל דובר (כי כולם ראויים לכך שיקשיבו להם).
- אין הפרעות או התפרצות עם סיפורים אישיים (כי לאנשים יש את היכולת לפתור את הבעיות שלהם בעצמם, כשניתנים להם זמן ומרחב).
- סודיות כפולה (אין לשתף את מה ששומעים או לחזור לשותף מאוחר יותר כדי לחקור את מה ששיתף, כי אנשים צריכים לדעת שהם יכולים להיות אותנטיים לחלוטין).
- אין להתלונן על עמיתים משותפים (כי זו הזדמנות לרפלקציה עצמית, ונזיפות עלולות לגרום למאזין להיות מגננתי).
דיאלוג דיאדי נועד ליצור מרחב לשחרור רגשי, התבוננות וריפוי. דוגמאות לשאלות יכולות להיות: אילו מחשבות ורגשות עולים בך בעקבות הנתונים מהשטח? איך הייתה עבורך החוויה של הקשבה עמוקה לתלמידים שלך? שתף/י רגע שבו קיבלת משוב על העבודה שלך שהיה קשה לשמוע. איך עיבדת ועברת דרך אותו רגע?
שאלות מנחות לרפלקציה ושיתוף פעולה
להקשיב: גישת ההכללה הרדיקלית
- מה בולט מנתוני ההאזנה?
- מהם הדפוסים והנושאים המרכזיים?
- מה הכי כואב לשמוע?
- אילו שאלות חדשות עולות מהנתונים?
- למי עוד עלינו להקשיב?
לחשוף: מנטליות של סקרנות
- מהן ההנחות שהיו לנו בהתחלה, וכיצד נתוני השטח מאתגרים אותן?
- מה הכי מפתיע בנתוני השטח?
- אילו גורמי שורש נחשפים כשאנחנו מנתחים את מערך נתוני השטח?
- אילו מודלים מנטליים בלתי נראים עשויים לעצב את התוצאות שיש לנו כרגע?
- אילו נקודות כניסה מתגלות להפרעת שגרת העסקים הרגילה ולניסיון משהו שונה באמת?
לנוע: מנטליות של תעוזה
- מהי קריאת הפעולה של הצוות כעת, העולה מהנתונים?
- מה תנסו לעשות יחד בארבעת עד ששת השבועות הבאים?
- כיצד תדעו אם זה הצליח או נכשל כניסוי?
- אילו נתונים נוספים תאספו?
- מה יעזור לכם להיות אמיצים יחד ולהישאר במסלול?
להתקרב ולהיות אישי: שאלות לרפלקציה
- שתפו את תגובותיכם למעגל השינוי השוויוני (להקשיב, לחשוף, לדמיין מחדש, לנוע).
- איזה שלב היה הכי אינטואיטיבי עבורכם?
- איזה שלב היה הכי פחות אינטואיטיבי ומדוע?
- מה לדעתכם ההבדלים העיקריים בין מדע השיפור (תכנן-עשה-למד-פעל) למודל נתוני השטח?
- חשבו על פעם שניסיתם לתכנן-לעשות-ללמוד-לפעול.
- מה יכול היה להיות שונה אם היית משתמש במעגל השינוי השוויוני במקום זאת?
- כיצד תפתחו ותארגנו את הפרקטיקה שלכם סביב העמדה הבסיסית של הקשבה עמוקה?
- מתי קשה לכם להקשיב בעמקות?
- כיצד תוכלו להישאר מעוגנים ויציבים גם בסיטואציות קשות כאלה?
- קבעו את הצעד הבא (אחד בלבד) הבא במסע שלכם כאנשי חינוך המשתמשים בנתוני שטח.