הכנה לשנת הלימודים במהלך הקיץ יכולה למנוע היעדרויות תלמידים
Shalders, M. (2025). Starting before summer can reduce school absences. Education Journal, 606, 18–21
נהוג להניח כי תלמידים המתקשים בבית הספר מחכים לחופשת הקיץ כדי להפיג מתחים וחרדות ולהתגבר על קשיים רגשיים. אולם, מחקר זה גורס כי דווקא המרחק מבית הספר בחופשת הקיץ הופך את השיבה ללימודים למבהילה ומאתגרת פי כמה. אובדן השגרה היומיומית וסדר היום ומחסור בתמיכת עמיתים וצוותי הוראה הופכים את ההסתגלות המחודשת לבית הספר ב-1.9 לחוויה קשה ומלחיצה. על רקע זה, המאמר מנחה מדוע וכיצד בתי הספר והורים, במאמץ משותף, נדרשים להתערבות קיץ שמטרתה לשמר שגרה לימודית, לטפח שייכות חברתית ולגבש חוסן מנטלי.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא תלמידים
שמירה על קשר
ההורים, המורים והמנהלים צריכים לשמור על קשר לאורך חופשת הקיץ, ולהבהיר כי הקשר בין התלמיד לבין בית הספר הינו איתן, משמעותי ואינו תלוי בדבר. לשם כך, מורים צריכים לנקוט בפעולות הבאות:
- שליחת אימיילים אישיים לתלמידים ולהורים, תוך התעדכנות לגבי התקדמות התלמיד, הענקת משוב על מטלות ותיאום ציפיות לשנת הלימודים הבאה;
- שיתוף תמונות המתארות את החוויות שצובר התלמיד בקיץ ואת המיזמים עליהם הוא עובד;
- לקראת אמצע אוגוסט, קביעת פגישות זום עם הורים לצורך הכרת התלמידים והכנת תוכנית למידה חברתית-רגשית מותאמת עבורם.
במקביל, על ההורים להשגיח מקרוב על הילדים, למנוע בטלה מוחלטת, להביע עניין בסדר היום של הלומד, להגביל זמני מסך, לוודא הכנת שיעורי בית ולעודד אינטראקציות עם חברים מהכיתה או השכבה.
ויסות החוויה הרגשית
ילדים יכולים להתפתח בצורה תקינה ובריאה כאשר המבוגרים מגיבים למצוקותיהם בצורה רגועה ועקבית, מתוך הבנה שאי אפשר לתקן הכול. על רקע זה, מומלץ לנקוט בפעולות הבאות:
- הורים ילמדו את ילדיהם דרכים באמצעותן אפשר להירגע ולווסת רגשות. לדוגמה, טכניקות נשימה, ספירה עד 10 לפני תגובה, צעצועי פידג'ט או כרטיסיות רגשות;
- בית הספר מחויב לשלוח במהלך הקיץ עלון ובו אסטרטגיות, הנחיות וטיפים לוויסות רגשי של ילדים או מתבגרים, ובכלל זה הרגלי שינה ואכילה, הקמת עמדת למידה שקטה בבית והזמנת הילדים לתוכניות העשרה או סיורים בקיץ. אפשר גם לשקול להזמין תלמידים חדשים לסיור בבית הספר, לבקש מהם לצלם סרטון 'יום בחיי', להמליץ על חונכים משכבות בוגרות, לפרסם מערכת שעות מבעוד מועד ולהציע להורים הרצאות מפי מומחים.
- בימים שלפני החזרה לבית הספר, חשוב להנהיג שגרה כמו-בית-ספרית, הכוללת השכמה, זמני ארוחות בוקר וצהרים, קריאת ספרים ותרגול מבדקים.
תכנון משותף
כאשר תלמידים מרגישים שהם חלק אינטגרלי ממנגנון מקבלי ההחלטות, וסדר היום אינו מונחת עליהם מלמעלה, מתפוגגות תחושות של חרדה ומתח. לכן, רצוי:
- לאפשר להם להביע רגשות ולשאול אותם שאלות פתוחות, כגון: מה בבית ספר הכי קשה לך? מה יעזור לך להרגיש יותר בנוח? ולאיזו תמיכה אתה זקוק? במקרה כזה, לא מספיק רק להקשיב, וחשוב לנסות למצוא, באמצעות חשיבה משותפת, פתרונות נוחים וישימים.
- בית הספר יכול לשקול שהיום הראשון יהיה קצר, יכלול מעט תכנים לימודיים, יתמקד בלמידה חברתית-רגשית ויכלול הסברים מנהליים, דוגמת הכרת צוות המורים ובעלי התפקידים.
- חשוב שהמחנכות יזהו תסמינים של פניקה, חרדה, הסתגרות או מופנמות-יתר בקרב תלמידים ויבדקו מול ההורים: האם אלו באים לידי ביטוי רק בסביבת בית הספר או גם בבית? במקרה הצורך, חשוב לערב בהקדם האפשרי בעלי מקצוע, דוגמת יועצת חינוכית, פסיכולוג בית ספרי, מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת.
Shalders, M. (2025). Starting before summer can reduce school absences. Education Journal, 606, 18–21
נהוג להניח כי תלמידים המתקשים בבית הספר מחכים לחופשת הקיץ כדי להפיג מתחים וחרדות ולהתגבר על קשיים רגשיים. אולם, מחקר זה גורס כי דווקא המרחק מבית הספר בחופשת הקיץ הופך את השיבה ללימודים למבהילה ומאתגרת פי כמה. אובדן השגרה היומיומית וסדר היום ומחסור בתמיכת עמיתים וצוותי הוראה הופכים את ההסתגלות המחודשת לבית הספר ב-1.9 לחוויה קשה ומלחיצה. על רקע זה, המאמר מנחה מדוע וכיצד בתי הספר והורים, במאמץ משותף, נדרשים להתערבות קיץ שמטרתה לשמר שגרה לימודית, לטפח שייכות חברתית ולגבש חוסן מנטלי.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא תלמידים
שמירה על קשר
ההורים, המורים והמנהלים צריכים לשמור על קשר לאורך חופשת הקיץ, ולהבהיר כי הקשר בין התלמיד לבין בית הספר הינו איתן, משמעותי ואינו תלוי בדבר. לשם כך, מורים צריכים לנקוט בפעולות הבאות:
- שליחת אימיילים אישיים לתלמידים ולהורים, תוך התעדכנות לגבי התקדמות התלמיד, הענקת משוב על מטלות ותיאום ציפיות לשנת הלימודים הבאה;
- שיתוף תמונות המתארות את החוויות שצובר התלמיד בקיץ ואת המיזמים עליהם הוא עובד;
- לקראת אמצע אוגוסט, קביעת פגישות זום עם הורים לצורך הכרת התלמידים והכנת תוכנית למידה חברתית-רגשית מותאמת עבורם.
במקביל, על ההורים להשגיח מקרוב על הילדים, למנוע בטלה מוחלטת, להביע עניין בסדר היום של הלומד, להגביל זמני מסך, לוודא הכנת שיעורי בית ולעודד אינטראקציות עם חברים מהכיתה או השכבה.
ויסות החוויה הרגשית
ילדים יכולים להתפתח בצורה תקינה ובריאה כאשר המבוגרים מגיבים למצוקותיהם בצורה רגועה ועקבית, מתוך הבנה שאי אפשר לתקן הכול. על רקע זה, מומלץ לנקוט בפעולות הבאות:
- הורים ילמדו את ילדיהם דרכים באמצעותן אפשר להירגע ולווסת רגשות. לדוגמה, טכניקות נשימה, ספירה עד 10 לפני תגובה, צעצועי פידג'ט או כרטיסיות רגשות;
- בית הספר מחויב לשלוח במהלך הקיץ עלון ובו אסטרטגיות, הנחיות וטיפים לוויסות רגשי של ילדים או מתבגרים, ובכלל זה הרגלי שינה ואכילה, הקמת עמדת למידה שקטה בבית והזמנת הילדים לתוכניות העשרה או סיורים בקיץ. אפשר גם לשקול להזמין תלמידים חדשים לסיור בבית הספר, לבקש מהם לצלם סרטון 'יום בחיי', להמליץ על חונכים משכבות בוגרות, לפרסם מערכת שעות מבעוד מועד ולהציע להורים הרצאות מפי מומחים.
- בימים שלפני החזרה לבית הספר, חשוב להנהיג שגרה כמו-בית-ספרית, הכוללת השכמה, זמני ארוחות בוקר וצהרים, קריאת ספרים ותרגול מבדקים.
תכנון משותף
כאשר תלמידים מרגישים שהם חלק אינטגרלי ממנגנון מקבלי ההחלטות, וסדר היום אינו מונחת עליהם מלמעלה, מתפוגגות תחושות של חרדה ומתח. לכן, רצוי:
- לאפשר להם להביע רגשות ולשאול אותם שאלות פתוחות, כגון: מה בבית ספר הכי קשה לך? מה יעזור לך להרגיש יותר בנוח? ולאיזו תמיכה אתה זקוק? במקרה כזה, לא מספיק רק להקשיב, וחשוב לנסות למצוא, באמצעות חשיבה משותפת, פתרונות נוחים וישימים.
- בית הספר יכול לשקול שהיום הראשון יהיה קצר, יכלול מעט תכנים לימודיים, יתמקד בלמידה חברתית-רגשית ויכלול הסברים מנהליים, דוגמת הכרת צוות המורים ובעלי התפקידים.
- חשוב שהמחנכות יזהו תסמינים של פניקה, חרדה, הסתגרות או מופנמות-יתר בקרב תלמידים ויבדקו מול ההורים: האם אלו באים לידי ביטוי רק בסביבת בית הספר או גם בבית? במקרה הצורך, חשוב לערב בהקדם האפשרי בעלי מקצוע, דוגמת יועצת חינוכית, פסיכולוג בית ספרי, מרפא בעיסוק או קלינאי תקשורת.