שש דרכים ליצוק משמעות ותחושת ערך ללומדים חסרי מוטיבציה

מתודיקה - למידה ארגונית (2023). שש דרכים ליצוק משמעות ותחושת ערך ללומדים חסרי מוטיבציה

 

מנסים לחזור לשגרה וללמד כרגיל?

 

הלומדות והלומדים שלנו עשויים לגלות סימנים של שפיפות וחוסר מוטיבציה, קושי להתרכז, שעמום מהיר ובעיקר תחושה ש"הכל תפל".

 

לפריט המלא באתר מתודיקה

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מוטיבציה

 

ניסיון לחזרה לשגרה הוא מבורך, ולמידה שמאתגרת אותנו וגורמת לנו לחשוב היא מתנה ותרפיה, אבל לא כל למידה מלהיבה ומרתקת ולכן יש חשש גדול יותר בימים כאלו, שלומדים בכל גיל יהדפו הזדמנויות למידה חדשות.

 

לא חשוב מה התוכן שאנחנו מלמדים, אם ניצוק בו משמעות וערך בעיני הלומדות והלומדים, נוכל לעורר בהם תחושות של התפתחות ואפילו של ריפוי.

 

כל מה שצריך זה להפוך את התוכן או התהליך למשהו ששייך גם ללומדים ולא רק לנו, ואז ייווצר החיבור שיחולל תחושת ערך.

 

הנה שש פעולות שאפשר לשלב עם כל עולם תוכן, גם כזה שלא נתפס כמעניין או מרגש במיוחד, כדי להפוך אותו למשמעותי ובעל ערך:

  1. לחבר את התוכן לחוויות אישיות

 

נבקש מהלומדים לספר איך התוכן מתקשר אליהם, או נספר להם איך הוא מתקשר אלינו.

אם הלומדים יזהו כיצד התוכן משפיע עליהם, הם ירגישו שייכים אליו.

שימוש בסיפורים ומקרים מהחיים הופך את התוכן לאמיתי ורלבנטי יותר ממה שנדמה בתחילה.

  1. להפגיש בין התוכן לצרכים רגשיים וחברתיים

 

לפעמים התוכן הוא רק תירוץ, שיכול לגרום לאנשים לבלות זמן זה עם זה, להחליף דעות או להחליט על התשובות הנכונות בסוגייה מסוימת.

 

הלומדים יחושו קשר מפני שהם יבלו זמן חברתי עם עמיתים, וכמעט בלי לשים לב, ייצרו לעצמם חיבור גם עם התוכן ולא רק עם החברים.

 

גם ביטויי רגש על התוכן (כולל לדבר בקול רם על מה לא אוהבים בו) יגרמו לחיבור וקרבה שמאפשרים למידה של משהו חדש.

  1. מתודות אינטראקטיביות שמעוררות הזדהות

 

הלומדים יהיו מעורבים יותר אם ייקחו תפקיד פעיל בהעברה ובקליטה של החומר.

 

שימוש בסימולציות, משחקי תפקידים, בקשה להביע השערות או ניחושים על תוכן שעוד לא נלמד- כל אלו גורמים ללומדים להיות באינטראקציה עם התוכן וכך לפתח הזדהות שמחוללת משמעות.

  1. לעורר שיח ודיון

 

חשוב לזמן רגעים שבהם נוצרת משמעות. דרך טובה לעשות זאת היא לגרום ללומדים לדבר על התוכן בקול רם ולאתר קונפליקט או ניגודיות בתוכן, לאפשר להם לדון, לשוחח, להביע דעה בעד או נגד.

 

כשללומדים יש מה להגיד על התוכן, הוא כבר הופך להיות קצת שלהם.

  1. לקדם פעילות יצירתית על התוכן

 

יצירתיות היא דרך נהדרת לצקת משמעות בתוכן, והיא מתאימה לכל גיל.

לעיתים יש נטייה לחשוב שפעולות יצירתיות (הפקה דיגיטלית, פעולה אמנותית) מתאימות רק לילדים, או רק לתכנים "לא רציניים".

 

אך כשזה מגיע לעשייה יצירתית, כולנו הופכים להיות ילדים ומתעוררת בנו חדווה של עשייה ויצירה.

התוכן שאליו לא התחברנו לפני כן, נדבק לתוך העשייה היצירתית ומקבל משמעות חדשה.

  1. להקשיב

 

למידה בימים כאלו היא הזדמנות מצוינת להקשיב יותר ולדבר פחות.

ככל שנאפשר ללומדות וללומדים לבטא את עצמם נבטיח "העברת בעלות" של התוכן ללומדים שלנו.

זה יקרה גם אם זה ייקח יותר זמן מאשר אם אנחנו היינו הדוברים וגם אם זה יהיה פחות מדויק מאיך שאנחנו היינו מסבירים את הדברים.

 

הקישורים למאמרים המלאים – למידת מבוגרים כאן וכאן, למידת סטודנטים באקדמיה כאן וכאן וכאן למידת ילדים כאן וכאן

 


    לפריט זה התפרסמו 1 תגובות

    מאוד ישוב.

    פורסמה ב 24/12/2023 ע״י ורה לסובוי
    מה דעתך?
yyya