למידה חברתית רגשית היא מיומנות קריטית: גישות אינטגרטיביות ללמידה חברתית רגשית בשיעורי ספרות והבעה
McNally, A. (2024). Social emotional learning is a critical literacy skill: Integrative approaches to SEL in literacy and literature classrooms. Literacy Today (2411-7862), 42(2), 52–55
מורי חטיבה ותיכון נוטים לחשוב שלמידה חברתית רגשית היא בגדר תוספת לשיעור או תפיסה פדגוגית שולית. אלא שבפועל, בכוחה של למידה חברתית רגשית לסייע בטיפוח מיומנויות חשיבה, הבנת הסאב-טקסט, העמקת כושר הניתוח המילולי והחזותי ואפילו טיפוח האינטליגנציה הרגשית וההתפתחות החברתית. הטמעה ויישום של למידה חברתית רגשית אינם מתרחשים מאליהם וזו מצריכה השקעה, נכונות ויצירתיות. אבל, בכוחה לייצר לומדים רגישים, מווסתים, מודעים ומכילים. על רקע זה, מציג המאמר ארבע אסטרטגיות להטמעה ויישום של למידה חברתית רגשית בכיתה.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה חברתית רגשית
גלגל רגשות לטיפוח מודעות עצמית
הם אמנם כבר לא בגיל הרך, אבל מתבגרים מתקשים לפתח מודעות עצמית ולשלוט בסערת הרגשות האוחזת בהם. לכן, גלגל רגשות כיתתי יכול לשמש כמצפן רגשי ולעזור לתלמידים להבין את עצמם, להתבטא במילים, להשקיט מתחים או כעסים ולהרחיב את מנעד הרגשות. על הגלגל לכלול ספקטרום רחב של רגשות חיוביים, ניטרליים ושליליים. לדוגמה, שמח, נרגש, גאה, אופטימי, מבולבל, מופתע, אדיש, מהורהר, עצוב, כועס, מתוסכל, פגוע ומקנא.
פיתוח אישיות וקבלת החלטות אחראית
מתבגרים נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת להטיות קוגניטיביות, לקפיצה למסקנות ולחשיבה מדכדכת או קטסטרופלית בסגנון הכול-או-כלום. לכן, כאשר מלמדים יצירה ספרותית בחטיבת הביניים, דוגמת "רומיאו ויוליה" או "אנטיגונה", חשוב שהתלמידים יבינו את הסטייה הקוגניטיבית או את דפוס החשיבה המעוות שמוביל את הדמויות לאבדון. לא זו בלבד, אפשר שהתלמידים ינסו לתת דוגמאות נוספות להתנהגויות כאלו, ינתחו אותן לעומק וינסו לקשור אותם לאירועים אקטואליים. את תלמידי התיכון, אפשר לבקש לנתח את מבנה האישיות של הדמות הספרותית או את מנגנון ההגנה הפסיכולוגי המנחה אותו.
נימות אישיות ורגשיות ומתן פרשנות
דיאלוגים סוקרטיים, דיונים כיתתים ותרגילי חשיבה גלויה צריכים להוות כ-75% משיעורי ומבחני ספרות. בד בבד, 25% הנותרים צריכים להיות מופשטים אף יותר ולהיות מוקדשים לנימות אישיות ורגשיות ומתן פרשנות מאת התלמידים. אלו הן תשובות מנומקות ונתונות לפרשנות, שאין בהן נכון או לא נכון, ובכוחן לחדד את כושר הניסוח, ההבעה והשכנוע. אפשר, למשל, לנתח סצנה, להציע פיתוח אלטרנטיבי לסצנות קיימות, להשוות בין האופי של הגיבור לבין העצמי, חבר מהשכבה או מהחוג או דמות מפורסמת או לספר מה היית עושה אם היית בנעליו של הגיבור. שאלות אישיות פתוחות מחזקות את הרפלקציה החברתית רגשית, מצריכות הפגנה של ידע כללי, מקשרות בין חומר הלימוד לחיים האמיתיים ומעודדות חשיבה ביקורתית.
כתיבה ויכולות מטא-קוגניטיביות
קשה לחשוב על מיומנויות בינאישיות חשובות יותר מהתנסחות, התדיינות וכתיבה. בקשו מהתלמידים להכין חיבור בנושאים האישיים, המופשטים והחשובים ביותר, כאלו שבכוחם לשמש כמפת דרכים או כמצפן עתידי עבור הלומדים. לדוגמה, האתגרים הגדולים בדרך להצלחה, הדרכים המיטביות לצמיחה אישית ודברים שאני צריך לשפר בעצמי. כמו כן, נצלו את הדיונים הכיתתיים להנחיל ללומדים כישורי ניהול שיח בוגר, הקשבה לאחר, פענוח נימה, טון ושפת גוף וקליטת רמזים.
McNally, A. (2024). Social emotional learning is a critical literacy skill: Integrative approaches to SEL in literacy and literature classrooms. Literacy Today (2411-7862), 42(2), 52–55
מורי חטיבה ותיכון נוטים לחשוב שלמידה חברתית רגשית היא בגדר תוספת לשיעור או תפיסה פדגוגית שולית. אלא שבפועל, בכוחה של למידה חברתית רגשית לסייע בטיפוח מיומנויות חשיבה, הבנת הסאב-טקסט, העמקת כושר הניתוח המילולי והחזותי ואפילו טיפוח האינטליגנציה הרגשית וההתפתחות החברתית. הטמעה ויישום של למידה חברתית רגשית אינם מתרחשים מאליהם וזו מצריכה השקעה, נכונות ויצירתיות. אבל, בכוחה לייצר לומדים רגישים, מווסתים, מודעים ומכילים. על רקע זה, מציג המאמר ארבע אסטרטגיות להטמעה ויישום של למידה חברתית רגשית בכיתה.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה חברתית רגשית
גלגל רגשות לטיפוח מודעות עצמית
הם אמנם כבר לא בגיל הרך, אבל מתבגרים מתקשים לפתח מודעות עצמית ולשלוט בסערת הרגשות האוחזת בהם. לכן, גלגל רגשות כיתתי יכול לשמש כמצפן רגשי ולעזור לתלמידים להבין את עצמם, להתבטא במילים, להשקיט מתחים או כעסים ולהרחיב את מנעד הרגשות. על הגלגל לכלול ספקטרום רחב של רגשות חיוביים, ניטרליים ושליליים. לדוגמה, שמח, נרגש, גאה, אופטימי, מבולבל, מופתע, אדיש, מהורהר, עצוב, כועס, מתוסכל, פגוע ומקנא.
פיתוח אישיות וקבלת החלטות אחראית
מתבגרים נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת להטיות קוגניטיביות, לקפיצה למסקנות ולחשיבה מדכדכת או קטסטרופלית בסגנון הכול-או-כלום. לכן, כאשר מלמדים יצירה ספרותית בחטיבת הביניים, דוגמת "רומיאו ויוליה" או "אנטיגונה", חשוב שהתלמידים יבינו את הסטייה הקוגניטיבית או את דפוס החשיבה המעוות שמוביל את הדמויות לאבדון. לא זו בלבד, אפשר שהתלמידים ינסו לתת דוגמאות נוספות להתנהגויות כאלו, ינתחו אותן לעומק וינסו לקשור אותם לאירועים אקטואליים. את תלמידי התיכון, אפשר לבקש לנתח את מבנה האישיות של הדמות הספרותית או את מנגנון ההגנה הפסיכולוגי המנחה אותו.
נימות אישיות ורגשיות ומתן פרשנות
דיאלוגים סוקרטיים, דיונים כיתתים ותרגילי חשיבה גלויה צריכים להוות כ-75% משיעורי ומבחני ספרות. בד בבד, 25% הנותרים צריכים להיות מופשטים אף יותר ולהיות מוקדשים לנימות אישיות ורגשיות ומתן פרשנות מאת התלמידים. אלו הן תשובות מנומקות ונתונות לפרשנות, שאין בהן נכון או לא נכון, ובכוחן לחדד את כושר הניסוח, ההבעה והשכנוע. אפשר, למשל, לנתח סצנה, להציע פיתוח אלטרנטיבי לסצנות קיימות, להשוות בין האופי של הגיבור לבין העצמי, חבר מהשכבה או מהחוג או דמות מפורסמת או לספר מה היית עושה אם היית בנעליו של הגיבור. שאלות אישיות פתוחות מחזקות את הרפלקציה החברתית רגשית, מצריכות הפגנה של ידע כללי, מקשרות בין חומר הלימוד לחיים האמיתיים ומעודדות חשיבה ביקורתית.
כתיבה ויכולות מטא-קוגניטיביות
קשה לחשוב על מיומנויות בינאישיות חשובות יותר מהתנסחות, התדיינות וכתיבה. בקשו מהתלמידים להכין חיבור בנושאים האישיים, המופשטים והחשובים ביותר, כאלו שבכוחם לשמש כמפת דרכים או כמצפן עתידי עבור הלומדים. לדוגמה, האתגרים הגדולים בדרך להצלחה, הדרכים המיטביות לצמיחה אישית ודברים שאני צריך לשפר בעצמי. כמו כן, נצלו את הדיונים הכיתתיים להנחיל ללומדים כישורי ניהול שיח בוגר, הקשבה לאחר, פענוח נימה, טון ושפת גוף וקליטת רמזים.