להתבונן מבעד לעיניהם: לקראת הבנת פרספקטיבות של סיכון והגנה של ילדים בדואים צעירים בכפרים הלא-מוכרים בנגב

 Marey, I. (2020). 'Seeing through their eyes’: Towards understanding risk and protection perspectives of young Bedouin children in the unrecognized villages of the Naqab. Children & Society. 34(2):151-169  https://doi.org/10.1111/chso.12364

עיקרי הדברים:

  • ילדים בדואים הם בערך 60 אחוז מהאוכלוסייה בכפרים הלא-מוכרים. למרות הצורך הדוחק, רק בשליש מהכפרים הלא מוכרים יש גני ילדים ובתי ספר יסודיים
  • ברשימת גורמי הסיכון של ילדים, המתבססת על אמנת האו"ם לזכויות ילדים, נמנים עוני, משבר משפחתי, הגירה, השתייכות לקבוצות מיעוט, לקויות למידה ומגבלות
  • אמנת זכויות הילד של האו"ם מדגישה את זכותם של הילדים להתייעץ, להביע את השקפת עולמם ולהשפיע על חייהם ועל השירותים שמסופקים להם
  • מאמר זה בוחן פרספקטיבות של סיכון ושל הגנה בקרב ילדים בדואים צעירם בכפרים הבלתי מוכרים בנגב
  •  ילדים יכולים לספק תובנות רבות ערך על חייהם, ולכן כדאי לשלב תובנות כאלה בשיח הפוליטי, הפרקטי והאקדמי
  • הילדים שהשתתפו במחקר חשפו קשת רחבה של סיכונים שאיימו על בטיחותם ועל שלומותם, והציגו כמה גורמי הגנה ששימשו אותם בהתמודדות עם אותם סיכונים
  • גורמים הסיכון שמנו הילדים, בסדר יורד של תדירות הדיווח עליהם, הם: כלי רכב, אתרים מסוכנים, בעלי חיים, תופעות טבע, שדים ומפלצות, עצמים וצמחים

 

ילדים צעירים חשופים לגורמי סיכון רבים, אבל משאביהם להתמודד עם השלכות הסיכון ועם טראומה נותרים מוגבלים (Chu and Lieberman, [4]). ממצאים רבים מצביעים על כך שאירועים מלחיצים המתרחשים בילדות המוקדמת עלולים לגרום לתוצאות פיסיות ומנטליות קשות. עם זאת, בספרות המחקר, בפרקטיקה ובהחלטות מדיניות להגנת ילדים דנים רק לעתים נדירות בילדי גן ([Lieberman et al., [22).

 

למאמר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא בדואים

גורמי סיכון בקרב ילדים צריכים להילמד בהקשר תרבותי, חברתי והיסטורי, במיוחד במציאות של אלימות פוליטית ומחסור (Marey‐Sarwan and Roer‐Strier, [25]).

 

להביט בסיכון מתוך פרספקטיבה רוויית הקשר

ברשימת גורמי הסיכון של ילדים, המתבססת על אמנת האו"ם לזכויות ילדים, נמנים עוני, משבר משפחתי, הגירה, השתייכות לקבוצות מיעוט, לקויות למידה ומגבלות.

תפיסות מערביות של סיכון כוללות רק לעתים רחוקות גורמים תרבותיים, היסטוריים וחברתיים, אך מדובר בגורמים קריטיים כשמדובר בקהילות מיעוט הסובלות מהדרה. Nadan ואחרים [31] טוענים כי אנשי מקצוע צריכים לבחון מחדש גישות 'אוניברסליות' בשיח הסיכון, בבואם להעריך סיכון במשפחות ואצל ילדים בקבוצות מעוט ולהתחשב בהקשר שבו הם חיים.

הגישה המתחשבת-בהקשר יכולה לספק לנו פרספקטיבה אחרת, שתאפשר להעריך סיכון ולתכנן התערבות בצורה שונה.

 

השתתפות ומעורבות של ילדים בשיח הציבורי והאקדמי

אמנת זכויות הילד של האו"ם מדגישה את זכותם של הילדים להתייעץ, להביע את השקפת עולמם ולהשפיע על חייהם ועל השירותים שמסופקים להם (Richards‐Schuster and Pritzker, [36]; United Nations, [44]). חוקרים סבורים כי ילדים יכולים לספק תובנות רבות ערך על חייהם (Clark, [5]; Dayan and Ziv, [8]). לפיכך כדאי לשלב תובנות אלה בשיח הפוליטי, הפרקטי והאקדמי (Ben‐Arieh [2]).

 

הקשר המחקר

רבים מהבדואים בישראל נעקרו ממקומם עם הקמת המדינה, ועד היום סובלים מאלימות פוליטית, שבמסגרתה נאלצים ילדים רבים לחזות בהריסת מבנים על-ידי השלטונות. כ-100 אלף מתוך 230 אלף הבדואים בישראל גרים ב-35 "כפרים בלתי-מוכרים", המוגדרים על-ידי המדינה ככפרים "בלתי חוקיים" ואינם נהנים מתשתיות ומשירותים בסיסיים כמו מים זורמים, חשמל, ביוב וגישה לכבישים המובילים לתחבורה ציבורית. אוכלוסייה זו מתאפיינת במשפחות מורחבות, נישואין בגיל צעיר, פוליגמיה, שיעור אבטלה גבוה והכנסות נמוכות – כאשר בערך 80 אחוזים מבני האוכלוסייה חיים מתחת לקו העוני (Abu‐Bader and Gottlieb, [1]); and a high fertility rate Central Bureau of Statistics, [3]).

ילדים בדואים הם בערך 60 אחוז מהאוכלוסייה בכפרים הלא-מוכרים. אימהות הן המטפלות העיקריות בהם. למרות הצורך הדוחק, רק בשליש מהכפרים הלא מוכרים יש גני ילדים ובתי ספר יסודיים (Fargeon and Rotem, [11]). רבים מהילדים סובלים מבעיות בריאות ומתאונות ביתיות כתוצאה מגורמי סיכון כגון שריפות, תחבורה בלתי מפוקחת, בורות ביוב פתוחים, גזים רעילים הנפלטים משריפת אשפה, כלבים משוטטים ועוד (Marey‐Sarwan and Roer‐Strier, [25]).

מטרת המחקר

מטרת המחקר היתה לחקור את נקודות המבט של ילדים בדואים על נושא הסיכון ועל נושא ההגנה בכפרים הבלתי מוכרים. שתי שאלות המחקר היו:

  1. מהן נקודות המבט של אותם ילדים צעירים בהתייחס לסיכון ולהגנה בחיי היומיום?
  2. כיצד הם מציגים, תופשים ומנהלים סיכונים כאלה?

המשתתפים במחקר היו שלושים ילדים בגילאי ארבע עד חמש בכפרים לא מוכרים בנגב.

 

ממצאים

הילדים חשפו קשת רחבה של סיכונים שאיימו על בטיחותם ועל שלומותם, והציגו כמה גורמי הגנה ששימשו אותם בהתמודדות עם אותם סיכונים. כל הגורמים שהציגו הילדים – כלי רכב, אנשים וכו' – יכלו לשמש גם גורמי סיכון וגם אמצעי הגנה, פרט לגורם אחד – שדים ומפלצות – שנחשבו אך ורק כגורמי סיכון. בנוסף לכך, כמה ילדים דיווחו על משאבים שסייעו להם להתמודד עם סיכונים ולנהל אותם, וכן על צעדים פרקטיים ודמיוניים להשגת ביטחון כגון:

  1. הימנעות מסיכון
  2. התרחקות ממקור הסכנה
  3. בקשת עזרה ממבוגר.

 

גורמים הסיכון שמנו הילדים, בסדר יורד של תדירות הדיווח עליהם, הם:

כלי רכב: במיוחד כשהילדים הוסעו בהם במהירות.

מבוגרים: במיוחד זרים, גנבים, חיילים ודודים שעלולים להכות אותם. מבוגרים בני משפחה קרובה נתפסו כגורמים מגוננים.

אתרים מסוכנים: כגון מצבורי פסולת ברזל, בארות חשופות, מדורות אשפה ובורות ביוב פתוחים. הבית נחשב כגורם מגונן.

בעלי חיים: כלבים משוטטים, גמלים נושכים, סוסים דוהרים ונחשים הנמצאים במדבר שסובב את הכפר. אבל חיות מוזכרות גם כמקור לבשר, ביצים וחלב, וכן כמקור הגנה מפני בני אדם מאיימים מחוץ לכפר.

תופעות טבע: קור, חושך, רעם, רוח וגשם. הירח והכוכבים נחשבים כתופעות מגוננות מפני החשיכה.

שדים ומפלצות: מתחבאים בבארות או מאחורי עצים, בלילות חסרי ירח (הירח הוא גורם הגנה). לפי הילדים, השדים והמפלצות אוחזים בכוחות קסם, גורמים פציעה ומוות ואף יכולים לתפוס ילדים ולאוכלם. לכן אסור להסתובב בחוץ כשחשוך.

עצים וצמחים: העצים יכולים לשמש מקור לשריפה מסכנת, או לשריטה. אבל יכולים גם להגן, כגון לשמש מקור לתרופות עממיות, צל ותזונה (למשל זיתים).

 

ביבליוגרפיה

1Abu‐Bader S, Gottlieb D. 2009. Poverty, Education and Employment in the Arab‐Bedouin Society: A Comparative View. Working Papers 98. The Van Leer Jerusalem Institute and the National Insurance Institute : Jerusalem.

2 Ben‐Arieh A. 2005. Where are the children? Children's role in measuring and monitoring their well‐being. Social Indicators Research 74 : 573 – 596.

3 Central Bureau of Statistics. 2017. Statistical Yearbook of Israel: The Moslem Population in Israel. Available at: https://www.cbs.gov.il/he/pages/default.aspx [Accessed 27 September 2019].

4 Chu AT, Lieberman AF. 2010. Clinical implications of traumatic stress from birth to age five. Annual Review of Clinical Psychology 6 : 469 – 494.

5Clark A. 2011. Breaking methodological boundaries? Exploring visual, participatory methods with adults and youngchildren. European Early Childhood Education Research Journal 19 : 321 – 330.

6Daoud N, O'Campo P, Anderson K, Agbaria AK, Shoham‐Vardi I. 2012. The social ecology of maternal infant care in socially and economically marginalized community in southern Israel. Health Education Research 27 : 1018 – 1030.

7 Darian‐Smith K, Henningham N. 2014. Social research and the privacy and participation of children: Reflections on researching Australian children's playlore. Children & Society 28 : 327 – 338.

8Dayan Y, Ziv M. 2012. Children's perspective research in pre‐service early childhood student education. International Journal of Early Years Education 20 : 280 – 289.

9 Denzin NK, Lincoln YS (eds.). 2011. The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage : London.

Eldén S. 2013. Inviting the messy: drawing methods and 'children's voices'. Childhood 20 : 66 – 81.

Fargeon B, Rotem M. 2016. Enforcing Distress: House Demolition Policy in the Bedouin Community in the Negev. Coexistence Forum for Civil Equality : Negev, Israel.

Fleer M, Li L. 2016. A child‐centred evaluation model: gaining the children's perspective in evaluation studies in China. European Early Childhood Education Research Journal 24 : 342 – 356.

Franks M. 2011. Pockets of participation: revisiting child‐centred participation research. Children & Society 25 : 15 – 25.

Gläser J, Laudel G. 2013. Life with and without coding: Two methods for early‐stage data analysis in qualitative research aiming at causal explanations. Forum: Qualitative Social Research 14, 5. Available at: https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1886/3528.

Harcourt D, Perry B, Waller T (eds.). 2011. Researching Young Children's Perspectives: Debating the Ethics and Dilemmas of Educational Research with Children. Routledge : New York, NY.

Human Rights Watch. 2017. World report. Available at: https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/israel/palestine [Accessed 6 November 2019].

Huss E, Kaufman R, Sibony A. 2013. Children's drawings and social change: food insecurity and hunger among Israeli Bedouinchildren. British Journal of Social Work 44 : 1857 – 1878.

Jupp V (ed.). 2006. Sage Dictionary of Social Research Methods. Sage : London.

Karmiloff‐Smith A. 1992. Learning, Development, and Conceptual Change. Beyond Modularity: A Developmental Perspective on Cognitive Science. The MIT Press : Cambridge, MA.

Korbin J. 2008. Child neglect and abuse across cultures. In Contexts of Child Development Culture, Policy and Intervention. Robinson G, Eickelkamp U, Goodnow J, Katz I (eds.). Asbury Seminary : Wilmore, KY ; 122 – 130.

Lieberman AF, Van Horn P. 2011. Psychotherapy with Infants and Young Children: Repairing the Effects of Stress and Trauma on Early Attachment. Guilford Press : New York, NY.

Lieberman AF, Chu A, Van Horn P, Harris WW. 2011. Trauma in early childhood: empirical evidence and clinical implications. Development and Psychopathology 23 : 397 – 410.

Literat I. 2013. 'A pencil for your thoughts': participatory drawing as a visual research method with children and youth. International Journal of Qualitative Methods 12 : 84 – 98.

Lykes MB, Mersky M. 2006. Reparations and mental health: psychosocial interventions towards healing, human agency, and rethreading social realities. In The Handbook of Reparations. de Greiff P (ed.). Oxford University Press : Oxford ; 589 – 622.

Marey‐Sarwan I, Roer‐Strier D. 2017. Parent's perceptions of risk for children: case study of Bedouin parents from unrecognized villages in Israel. Social Service Review 91 : 171 – 202.

Marey‐Sarwan I, Otto H, Roer‐Strier D, Keller H. 2015. Parenting among the Arab Bedouins in the Naqab desert in Israel: children are a gift from god. In Contemporary Parenting: A Global Perspective. Nicolas G, Bejarano A Lee DL (eds.). Routledge : New York and London ; 105 – 123.

Marey‐Sarwan I, Roer‐Strier D, Otto H. 2018. Contextualizing risk and protection: Perceptions of Bedouin mothers from unrecognized villages in the Naqab. American Journal of Orthopsychiatry 88 : 306 – 317.

Massad S, Khammash U, Shute R. 2017. Political violence and mental health of Bedouin children in the West Bank, Palestine: a cross‐sectional study. Medicine, Conflict and Survival 33 : 188 – 206.

Mayall B. 2015. The sociology of childhood and children's rights. In The Routledge International Handbook of Children's Rights Studies. Vandenhole W, Desmet E, Reynaert D, Lembrechts S (eds.). Routledge : Oxford ; 93 – 109.

Moore T, McArthur M, Noble‐Carr D. 2008. Little voices and big ideas: Lessons learned from children about research. International Journal of Qualitative Methods 7 : 77 – 91.

Nadan Y, Roer‐Strier D, Gemara N, Engdau‐Vanda S, Tener D. 2018. In the eyes of the beholder: Parental and professional value mismatch in child risk and protection in two communities in Israel. International Journal of Psychology 53 : 23 – 33.

Nasasra M, Richter‐Devroe S, Abu‐Rabia‐Queder S, Ratcliffe R (eds.). 2014. The Naqab Bedouin and Colonialism: New Perspectives. Routledge : London.

Nasie M, Diesendruck G. 2019. What children want to know about in‐ and out‐groups, and how knowledge affects intergroup attitudes? Social Development, 1 - 18. https://doi.org/10.1111/sode.12408.

Patton MQ. 2015. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice, 4th edn. Sage : Thousand Oaks, CA.

Podesta J. 2017. Children's agency: 'getting by, getting back, getting out and getting organised' under welfare‐to‐work in Australia. Children & Society 31 : 353 – 364.

Richards‐Schuster K, Pritzker S. 2015. Strengthening youth participation in civic engagement: applying the convention on the rights of the child to social work practice. Children and Youth Services Review 57 : 90 – 97.

Rolbiecki AJ. 2015. Waiting for the cold to end: a qualitative exploration of PhotoVoice as a therapeutic intervention with survivors of sexual assault. Doctoral dissertation, University of Missouri, Columbia.

Schmid H. 2006. Report of a national committee to examine the status of children and youth at‐risk and distress. Israeli Government : Jerusalem, Israel.

Shalhoub‐Kevorkian N. 2019. Incarcerated Childhood and the Politics of Unchilding. Cambridge University Press : Cambridge.

Shalhoub‐Kevorkian N, Roer‐Strier D. 2016. Context‐informed, counter‐hegemonic qualitative research: Insights from an Israeli/Palestinian research team studying loss. Qualitative Social Work 15 : 552 – 569.

Shimoni S. 2010. Discourse analysis and grounded theory. In Researching Text and Discourse: A Rashomon of Research Methods. Kupferberg I (ed.). Ben‐Gurion University of the Negev Press : Beer Sheba, Israel ; 25 – 46.

Smith AB. 2011. Respecting children's rights and agency: theoretical insights into ethical research procedures. In Young Children's Perspectives: Ethics, Theory and Research. Perry B, Harcourt D Waller T (eds.). Routledge : London ; 11 – 26.

Tisdall EKM. 2017. Conceptualising children and young people's participation: Examining vulnerability, social accountability and co‐production. The International Journal of Human Rights 21 : 59 – 75.

United Nations. 1989. Convention on the Rights of the Child. United Nations : New York, NY.

Vandenbroeck M, Bie MBD. 2006. Children's agency and educational norms: a tensed negotiation. Childhood 13 : 127 – 143.

Wahle N, Ponizovsky‐Bergelson Y, Dayan Y, Erlichman O, Roer‐Strier D. 2017. On the margins of racism, immigration and war: perspectives on risk and protection of youngchildren of Ethiopian origin in Israel. European Early Childhood Education Research Journal 25 : 305 – 320.

Yiftachel O, Roded B, Kedar A. 2016. Between rights and denials: Bedouin indigeneity in the Negev/Naqab. Environment and Planning A: Economy and Space 48 : 2129 – 2161

 

 

    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?

1Abu‐Bader S, Gottlieb D. 2009. Poverty, Education and Employment in the Arab‐Bedouin Society: A Comparative View. Working Papers 98. The Van Leer Jerusalem Institute and the National Insurance Institute : Jerusalem.

2 Ben‐Arieh A. 2005. Where are the children? Children's role in measuring and monitoring their well‐being. Social Indicators Research 74 : 573 – 596.

3 Central Bureau of Statistics. 2017. Statistical Yearbook of Israel: The Moslem Population in Israel. Available at: https://www.cbs.gov.il/he/pages/default.aspx [Accessed 27 September 2019].

4 Chu AT, Lieberman AF. 2010. Clinical implications of traumatic stress from birth to age five. Annual Review of Clinical Psychology 6 : 469 – 494.

5Clark A. 2011. Breaking methodological boundaries? Exploring visual, participatory methods with adults and youngchildren. European Early Childhood Education Research Journal 19 : 321 – 330.

6Daoud N, O'Campo P, Anderson K, Agbaria AK, Shoham‐Vardi I. 2012. The social ecology of maternal infant care in socially and economically marginalized community in southern Israel. Health Education Research 27 : 1018 – 1030.

7 Darian‐Smith K, Henningham N. 2014. Social research and the privacy and participation of children: Reflections on researching Australian children's playlore. Children & Society 28 : 327 – 338.

8Dayan Y, Ziv M. 2012. Children's perspective research in pre‐service early childhood student education. International Journal of Early Years Education 20 : 280 – 289.

9 Denzin NK, Lincoln YS (eds.). 2011. The Sage Handbook of Qualitative Research. Sage : London.

Eldén S. 2013. Inviting the messy: drawing methods and 'children's voices'. Childhood 20 : 66 – 81.

Fargeon B, Rotem M. 2016. Enforcing Distress: House Demolition Policy in the Bedouin Community in the Negev. Coexistence Forum for Civil Equality : Negev, Israel.

Fleer M, Li L. 2016. A child‐centred evaluation model: gaining the children's perspective in evaluation studies in China. European Early Childhood Education Research Journal 24 : 342 – 356.

Franks M. 2011. Pockets of participation: revisiting child‐centred participation research. Children & Society 25 : 15 – 25.

Gläser J, Laudel G. 2013. Life with and without coding: Two methods for early‐stage data analysis in qualitative research aiming at causal explanations. Forum: Qualitative Social Research 14, 5. Available at: https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1886/3528.

Harcourt D, Perry B, Waller T (eds.). 2011. Researching Young Children's Perspectives: Debating the Ethics and Dilemmas of Educational Research with Children. Routledge : New York, NY.

Human Rights Watch. 2017. World report. Available at: https://www.hrw.org/world-report/2017/country-chapters/israel/palestine [Accessed 6 November 2019].

Huss E, Kaufman R, Sibony A. 2013. Children's drawings and social change: food insecurity and hunger among Israeli Bedouinchildren. British Journal of Social Work 44 : 1857 – 1878.

Jupp V (ed.). 2006. Sage Dictionary of Social Research Methods. Sage : London.

Karmiloff‐Smith A. 1992. Learning, Development, and Conceptual Change. Beyond Modularity: A Developmental Perspective on Cognitive Science. The MIT Press : Cambridge, MA.

Korbin J. 2008. Child neglect and abuse across cultures. In Contexts of Child Development Culture, Policy and Intervention. Robinson G, Eickelkamp U, Goodnow J, Katz I (eds.). Asbury Seminary : Wilmore, KY ; 122 – 130.

Lieberman AF, Van Horn P. 2011. Psychotherapy with Infants and Young Children: Repairing the Effects of Stress and Trauma on Early Attachment. Guilford Press : New York, NY.

Lieberman AF, Chu A, Van Horn P, Harris WW. 2011. Trauma in early childhood: empirical evidence and clinical implications. Development and Psychopathology 23 : 397 – 410.

Literat I. 2013. 'A pencil for your thoughts': participatory drawing as a visual research method with children and youth. International Journal of Qualitative Methods 12 : 84 – 98.

Lykes MB, Mersky M. 2006. Reparations and mental health: psychosocial interventions towards healing, human agency, and rethreading social realities. In The Handbook of Reparations. de Greiff P (ed.). Oxford University Press : Oxford ; 589 – 622.

Marey‐Sarwan I, Roer‐Strier D. 2017. Parent's perceptions of risk for children: case study of Bedouin parents from unrecognized villages in Israel. Social Service Review 91 : 171 – 202.

Marey‐Sarwan I, Otto H, Roer‐Strier D, Keller H. 2015. Parenting among the Arab Bedouins in the Naqab desert in Israel: children are a gift from god. In Contemporary Parenting: A Global Perspective. Nicolas G, Bejarano A Lee DL (eds.). Routledge : New York and London ; 105 – 123.

Marey‐Sarwan I, Roer‐Strier D, Otto H. 2018. Contextualizing risk and protection: Perceptions of Bedouin mothers from unrecognized villages in the Naqab. American Journal of Orthopsychiatry 88 : 306 – 317.

Massad S, Khammash U, Shute R. 2017. Political violence and mental health of Bedouin children in the West Bank, Palestine: a cross‐sectional study. Medicine, Conflict and Survival 33 : 188 – 206.

Mayall B. 2015. The sociology of childhood and children's rights. In The Routledge International Handbook of Children's Rights Studies. Vandenhole W, Desmet E, Reynaert D, Lembrechts S (eds.). Routledge : Oxford ; 93 – 109.

Moore T, McArthur M, Noble‐Carr D. 2008. Little voices and big ideas: Lessons learned from children about research. International Journal of Qualitative Methods 7 : 77 – 91.

Nadan Y, Roer‐Strier D, Gemara N, Engdau‐Vanda S, Tener D. 2018. In the eyes of the beholder: Parental and professional value mismatch in child risk and protection in two communities in Israel. International Journal of Psychology 53 : 23 – 33.

Nasasra M, Richter‐Devroe S, Abu‐Rabia‐Queder S, Ratcliffe R (eds.). 2014. The Naqab Bedouin and Colonialism: New Perspectives. Routledge : London.

Nasie M, Diesendruck G. 2019. What children want to know about in‐ and out‐groups, and how knowledge affects intergroup attitudes? Social Development, 1 – 18. https://doi.org/10.1111/sode.12408.

Patton MQ. 2015. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice, 4th edn. Sage : Thousand Oaks, CA.

Podesta J. 2017. Children's agency: 'getting by, getting back, getting out and getting organised' under welfare‐to‐work in Australia. Children & Society 31 : 353 – 364.

Richards‐Schuster K, Pritzker S. 2015. Strengthening youth participation in civic engagement: applying the convention on the rights of the child to social work practice. Children and Youth Services Review 57 : 90 – 97.

Rolbiecki AJ. 2015. Waiting for the cold to end: a qualitative exploration of PhotoVoice as a therapeutic intervention with survivors of sexual assault. Doctoral dissertation, University of Missouri, Columbia.

Schmid H. 2006. Report of a national committee to examine the status of children and youth at‐risk and distress. Israeli Government : Jerusalem, Israel.

Shalhoub‐Kevorkian N. 2019. Incarcerated Childhood and the Politics of Unchilding. Cambridge University Press : Cambridge.

Shalhoub‐Kevorkian N, Roer‐Strier D. 2016. Context‐informed, counter‐hegemonic qualitative research: Insights from an Israeli/Palestinian research team studying loss. Qualitative Social Work 15 : 552 – 569.

Shimoni S. 2010. Discourse analysis and grounded theory. In Researching Text and Discourse: A Rashomon of Research Methods. Kupferberg I (ed.). Ben‐Gurion University of the Negev Press : Beer Sheba, Israel ; 25 – 46.

Smith AB. 2011. Respecting children's rights and agency: theoretical insights into ethical research procedures. In Young Children's Perspectives: Ethics, Theory and Research. Perry B, Harcourt D Waller T (eds.). Routledge : London ; 11 – 26.

Tisdall EKM. 2017. Conceptualising children and young people's participation: Examining vulnerability, social accountability and co‐production. The International Journal of Human Rights 21 : 59 – 75.

United Nations. 1989. Convention on the Rights of the Child. United Nations : New York, NY.

Vandenbroeck M, Bie MBD. 2006. Children's agency and educational norms: a tensed negotiation. Childhood 13 : 127 – 143.

Wahle N, Ponizovsky‐Bergelson Y, Dayan Y, Erlichman O, Roer‐Strier D. 2017. On the margins of racism, immigration and war: perspectives on risk and protection of youngchildren of Ethiopian origin in Israel. European Early Childhood Education Research Journal 25 : 305 – 320.

Yiftachel O, Roded B, Kedar A. 2016. Between rights and denials: Bedouin indigeneity in the Negev/Naqab. Environment and Planning A: Economy and Space 48 : 2129 – 2161

yyya