הסתגלות לבית הספר בשנים המוקדמות: בעיות חברתיות-רגשיות של ילדים ממדינות שונות ופתרונות אפשריים

מאת: Nuray Koç

Koç, N. (2023). School Adjustment in the Early Years: Children’s Social-Emotional Problems in Different Countries and Applied Solutions. International Journal of Progressive Education, 19(5), 81–96. https://10.29329/ijpe.2023.603.6

כיצד ניתן לשפר תהליכי הכנה והסתגלות של תלמידים לכיתה א'? 

  1. הזמנת העולים לכיתה א' לסיורים מקדימים בבית הספר;
  2. קיום פגישות מקדימות עם הורים;
  3. עמידה בקשר מול הורים בנושאים חברתיים-רגשיים ומתן עדכונים שוטפים;
  4. השקעה בפעילויות חברתיות-קהילתיות מהנות בחגים ומועדים;
  5. קיום משחקי חברה כיתתיים "שוברי-קרח";
  6. הטמעת שיעורים מהנים כמו אלקטרוניקה, ספורט, מוזיקה, תיאטרון, יוגה וחלל;

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה חברתית-רגשית

רקע תיאורטי

מיום היוולדם, ילדים מתקשרים עם סביבתם הקרובה בעיקר בעזרת הוריהם ובהמשך הדרך נוטים להיקשר ולהיתמך על הגננת והמטפלות בגן הילדים. קשר זה מתנתק ומשתנה משמעותית עם כניסתם למערכת החינוך היסודית.

עבור ילדים, בית הספר היסודי מהווה סביבה חדשה ומאתגרת המצריכה הסתגלות, פיתוח זהות, עצמאות ויכולת התנהלות מול חברים, מורים, אנשי סגל ומנהלים. עם זאת, עליהם לצלוח אתגר זה מכיוון שבית הספר היסודי מציע לתלמידים הזדמנות לרכוש ידע, לממש את הפוטנציאל הטמון בהם ולבנות מעמד חברתי.

לאור העובדה שהעלייה לכיתה א' מאלצת את הילדים להיפרד מסביבתם הקרובה והנוחה, הם עלולים לחוש בדידות, לחוות קשיי תקשורת, לפתח חרדת נטישה או תלות מוגברת במסכים, לבכות, לרגוז, לנהוג באנוכיות, להתקשות להתנהל בכוחות עצמם ולהיכשל בפענוח את קוד ההתנהגות המצופה מהם בבית הספר. לכן, בטרם ייכנסו לכיתה, הילדים זקוקים להכנה מוקדמת מצד ההורים והצוות החינוכי, להכיר את חבריהם החדשים ואת מבנה בית הספר ולהבין את התקנון החדש.

השפעת החינוך היסודי לטווח הארוך

החינוך היסודי מכין את הילדים למסגרות חינוכיות בוגרות ונוקשות יותר. לכן, פרק ההסתגלות בחינוך היסודי הינו חשוב ביותר ויש לטפל בו ברגישות ובמקצועיות. למעשה, הספרות המחקרית מצביעה על קשר בין הסתגלות מיטבית לבית הספר בכיתה א' לבין הישגיות אקדמית בהמשך החיים. מנגד, נמצאה התאמה בין קשיי הסתגלות לבית ספר לבין בעיות פסיכולוגיות-התנהגותיות בהמשך החיים. לא בכדי, באירופה ובארה"ב פותחו והושקו תוכניות שמטרתן היא הכנת ילדי גן חובה לכיתה א' ותמיכה בקשיי הסתגלות של תלמידים לבית הספר היסודי. זאת, באמצעות הזרמת כספים, הדרכות הוריות, הכשרות מורים ומחנכים, הרצאות ופעילויות קהילתיות.

מתודולוגיה

באמצעות תצפיות, שאלונים וקבוצות דיון, מחקר זה בוחן את הבעיות החברתיות-רגשיות ואת ההסתגלות של 21 עולים לכיתה א' מבתי ספר בטורקיה, איטליה, ליטא, הונגריה וצפון אירלנד. במקביל, רואיינו 21 גננות ומורי כיתה א' מאותן ארצות. שאלות המחקר המנחות הן:

  1. מהן הבעיות החברתיות-רגשיות של תלמידים בעודם מסתגלים לבית הספר?
  2. באילו פתרונות ניתן להשתמש לטיפול בבעיות חברתיות-רגשיות של תלמידים במהלך ההסתגלות לבית הספר?
  3. מהו תפקידה של הנהלת בית הספר בהסתגלות הבית ספרית?

ממצאים ודיון

מן הממצאים עולה כי מנהלי בתי הספר משתדלים לספק תמיכה למחנכות ולמורים באמצעות שיתופי פעולה עם שרותי רווחה, התאמת המרחב הפיזי לתלמידים צעירים, התנהלות מול וועדי ההורים וארגון פגישות מול הורים.

תפקידם של ההורים במהלך העלייה לכיתה א' הינו מרכזי ותוכניות ההתערבות המתייחסות להכנה והסתגלות לכיתה א' רואות בהורים חלק אינטגרלי מהתהליך. שכן, החינוך ההורי הוא שמעניק לילדים את כישורי החיים הראשוניים – לטוב ולרע. יתר על כן, נמצא שגישות הוריות שגויות עתידות להקשות על ההסתגלות. לדוגמה, תלות-יתר בהורים, חד-הוריות ונטיעת חרדות בנפש הילד.  

לטענת המורים שרואיינו, בתי הספר עושים מאמצים כדי לטפל בקשיי הסתגלות של תלמידים, הבאים לידי ביטוי לרוב בחרדת נטישה, געגוע עז להורים ולסביבה הביתית וחוסר תקשורת. כאמור, כאשר נשאלו המורים על פתרונות אפשריים שגני הילדים ובתי הספר יכולים ליישם, הם הצביעו על פתרונות פרו-אקטיביים אשר מזמינים את ההורים לקחת חלק בתהליך ומגבשים את קהילת בית הספר:

  • הזמנת העולים לכיתה א' לסיורים מקדימים בבית הספר;
  • קיום פגישות מקדימות עם הורים;
  • עמידה בקשר מול הורים בנושאים חברתיים-רגשיים ומתן עדכונים שוטפים;
  • השקעה בפעילויות חברתיות-קהילתיות מהנות בחגים ומועדים;
  • קיום משחקי חברה כיתתיים "שוברי-קרח";
  • הטמעת שיעורים מהנים כמו אלקטרוניקה, ספורט, מוזיקה, תיאטרון, יוגה וחלל.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
yyya