דעות ופרקטיקות של מחנכי גיל הרך בנושא גינון בית ספרי
Deniz, U. H.; Kalburan, N. C. (2024). Preschool educators’ opinions and practices on school gardening. Urban Education, 59, 9, p. 2709–2737, DOI 10.1177/00420859221125710
מחקר איכותני זה בחן את השקפותיהם של מחנכים בגיל הרך על ערך הגינון הבית ספרי (חינוך חקלאי). המשתתפים כללו מנהלי בתי ספר ומורים העובדים בשני סוגים שונים של גני ילדים - מסורתיים ומבוססי טבע. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות חצי-מובנים ונעשה שימוש בטכניקת ניתוח תוכן. הממצאים הראו שהמחנכים יישמו באופן שגרתי גינון בית ספרי, הן בחוץ והן בחממה. הגינון הבית ספרי שולב עם פעילויות אחרות בתכנית הלימודים. ההשפעות החיוביות שלו על התפתחות הילדים הובעו תוך הדגשת הצורך במרחב נוסף, זמן, תמיכה כספית ושיתוף פעולה עם מומחים.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא חינוך חקלאי
גינון בית ספרי, רכיב מקובל בלמידה חוץ-כיתתית, הוא שיטת חינוך התומכת בהתפתחות ילדים באמצעות התנסויות אינטראקטיביות בסביבות טבעיות. ישנן מספר גישות לתיאור שיטה זו, המכונה בספרות המחקרית כגינון בית ספרי או למידה מבוססת גינה.
גינון בית ספרי מוגדר כשיטת הוראה המשתמשת בגינה ככלי חינוכי המתמקד בלמידה דרך חקירות בסביבה טבעית, רכישת מודעות לעקרונות אקולוגיים, פיתוח תחושת חיבור לאדמה, ומודעות לצמחייה ובעלי החיים המאכלסים את הסביבה המיידית.
גינון בית ספרי הוא אוריינטציה פילוסופית וחינוכית הכוללת למידה משמעותית, משתמשת בגינות כסביבה חינוכית, ודורשת השתתפות פעילה של התלמידים.
בהתבסס על ההגדרות של גינון בית ספרי בספרות, ניתן לראות את הגינון הבית ספרי כשיטת הוראה המשולבת בתכניות חינוכיות התומכת בהתפתחות התלמידים באמצעות חוויות למידה מרגשות ומעורבות בגינה כאלמנט של טבע. בנוסף, גינון בית ספרי מספק הזדמנויות למידה חשובות לכל הילדים, במיוחד לאלה שאין להם גישה לסביבות טבעיות באזורים עירוניים.
השפעות הגינון הבית ספרי על ילדים
תגובות המשתתפים התמקדו במיומנויות ספציפיות הקשורות לכל תחומי ההתפתחות בנוגע להשפעות של פעילויות הגינון הבית ספרי על ילדים. למשל, אחד המרואיינים אמר, "...זה תומך כמעט בכל התחומים; במיוחד בהתפתחות הקוגניטיבית, השפתית והמוטורית. זה כולל את פיתוח מיומנויות הטיפול העצמי, כאשר מלמדים את הילדים על הצורך לשטוף תמיד את הידיים אחרי נגיעה באדמה".
דוגמה שסיפק מרואיין אחר הדגישה את ההתפתחות השפתית והקוגניטיבית: "...הילד/ה לומד/ת את שמות המזונות שהוא/היא לא מכיר/ה... ומתבונן/ת בהם. הוא/היא מכיר/ה מה זה קישוא אבל אולי לא מכיר/ה דלעת. בדרך זו, הוא/היא לומד/ת את ההבדלים והדמיון...". בנוסף, הוזכרו ההשפעות על מיומנויות כמו אחריות, שיתוף פעולה, שיתוף, יכולת התבוננות ויצירתיות.
המרואיין הראשון דיבר גם על ההשפעות החיוביות על עניין הילדים בלמידה וסקרנותם לגבי מערכות אקולוגיות חדשות: "...אני רואה שהילדים מתעניינים באיך נראה מתחת לאדמה. הם סקרנים לגבי איך הדברים שנשתלו גדלים ואיזה סוג של תוצרים הם יראו".
המרואיין השני טען שפעילויות הגינון הבית ספרי מספקות לילדים חווית למידה חקרנית דרך שיתוף אנקדוטה על גילוי מרגש של ילד שעגבנייה משנה צבע לאורך זמן.
בעוד שהמשתתפים דנו ביתרונות הגינון הבית ספרי, הם גם הזכירו את התפתחות אהבת הטבע של הילדים וידע בקיימות אקולוגית. דוגמה שסופקה על ידי מרואיין: "...אף אחד לא מטפל בגינה ללא אהבת טבע ואחריות". המרואיין ציין גם שהילדים לומדים על קיימות של משאבי טבע: "כרגע, אנחנו מנסים להדגיש את השימוש בקומפוסט. למשל, אנחנו בודקים איך זה משפיע על צמיחת הצמחים. אנחנו גם לא משתמשים בחומרי הדברה כך שהילד יכול לראות שצמחים יכולים להיות נגועים ואיך אנחנו צריכים להיפטר מהחרקים האלה. אנחנו נותנים את כל הכרוב הרקוב לפרות, לחמורים, לכבשים או לתולעים שלנו יחד עם הילדים".
באופן דומה, מרואיין אחר דן בפירות והירקות שהילדים היו עדים לתהליך ההבשלה שלהם מבחינת למידה על שרשרת המזון: "למעשה, גינון תומך בהבנת הילדים של היצורים החיים ומאיפה מגיע האוכל שהם אוכלים".