השפעה חיובית או שלילית וכללית או דיפרנציאלית? הקורלציה בין מעורבות הורית והישגי תלמידים
Bacskai, Katinka. et al. (2024). Positive or negative and general or differentiated effect? Correlation between parental involvement and student achievement. Education Sciences, 14, 9, p. 941, DOI 10.3390/educsci14090941
מחקר זה מתמקד בהשפעה של צורות שונות של מעורבות הורית (בבית ובבית הספר) על הביצועים האקדמיים של תלמידי בית ספר יסודי ותיכון, וכן בוחן את ההבדלים בין משפחות ממעמד נמוך וגבוה. המחקר הכמותי ניתח נתונים מכל התלמידים שהיו בכיתה ו' וכיתה י' בהונגריה בשנת 2019, והתבצע באמצעות מסד הנתונים של הערכת הכשירות הלאומית ההונגרית (n = 183,366). החוקרים בחנו כיצד מעורבות הורית משפיעה על הישגי הילדים במתמטיקה ובקריאה.
תוצאות המחקר היו כדלקמן:
1) סוג המעורבות ההורית משפיע על הישגי התלמידים. למעורבות הורית ביתית יש השפעה שלילית, בעוד שלמפגשי מורים-הורים ולדיון באירועי בית הספר יש השפעה חיובית.
2) הקשר בין מעורבות הורית להישגי תלמידים חלש יותר במשפחות ממעמד גבוה בהשוואה למשפחות ממעמד נמוך.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מעורבות הורים
שאלות המחקר
1) כיצד תמיכה הורית בבית (למשל, עזרה בשיעורי בית, דיון בעבודה בית ספרית) ומעורבות בבית הספר (למשל, השתתפות בפגישות) קשורות להישגי התלמידים?
2) האם ההשפעות של מעורבות הורית שונות בין תלמידים ממשפחות במעמד סוציו-אקונומי נמוך לבין אלה ממשפחות במעמד סוציו-אקונומי גבוה?
ממצאים
סיוע בלימודים ובשיעורי בית קשור באופן שלילי לביצועי התלמידים. במקביל, תדירות ההשתתפות במפגשי הורים-מורים ודיון במה שקרה בבית הספר הם מנבאים חיוביים של ביצועים.
למעורבות בית ספרית יש השפעה חזקה הרבה יותר על תלמידים ברמות הישג נמוכות יותר כאשר בוחנים את התוצאות לפי רמת הישגי תלמידים בכיתה ו', אך בכיתה י' ההשפעה היא רק בקרב המצטיינים יותר.
דיון
מכיוון שהקשר בין סיוע בשיעורי בית להישגי תלמידים היה שלילי, ניתן להסיק שהגישה 'יותר מעורבות היא טובה יותר' אינה חלה על צורת מעורבות זו. מצד אחד, ניתן להסביר תוצאה זו בכך שמעורבות הורית נרחבת יותר נחוצה ברוב המקרים רק לתלמידים שהם בעלי הישגים נמוכים יותר; מצד שני, ילדים עשויים לתפוס את ההתערבות כבלתי רצויה כאשר הם מקבלים עזרה הורית בשיעורי בית ובלימודים.
ממצא מפתיע זה מרמז שכאשר הורים מעורבים מאוד בשיעורי הבית או במשימות אקדמיות של ילדיהם בבית, הדבר עשוי להצביע על חוסר אוטונומיה של התלמיד או על קשיים בהבנת החומר, מה שעלול להוביל לביצועים אקדמיים נמוכים יותר.
בנוסף, מעורבות יתר עשויה גם להגביר לחץ על תלמידים, מה שמשפיע באופן שלילי על המוטיבציה ועל ההערכה העצמית שלהם. על פי הספרות, השפעת התמיכה ההורית בלימודים בבית היא חיובית אם ההורה תומך באוטונומיה, מקדם תחושת מסוגלות, ומגיב רגשית לצרכי הילד. לעומת זאת, אם סיוע הורי בשיעורי בית הוא שתלטני, חודרני או מתערב, קשור לרגשות הוריים שליליים, ומוביל ללקיחת שליטה על משימות הילד, הוא פוגע בתוצאות הלמידה.
המחקר מצא השפעה שלילית משמעותית של סיוע הורי בשיעורי בית על ציוני התקן של התלמידים הן במתמטיקה והן בקריאה. זה היה עקבי הן בכיתות ו' והן בכיתות י'. ניתוח הרגרסיה הראה שעזרה בשיעורי בית הייתה קשורה לירידה בביצועים, כאשר המקדמים המתוקננים מצביעים על קשר שלילי חזק. לעומת זאת, נוכחות תכופה במפגשי הורים-מורים הייתה בעלת השפעה חיובית משמעותית הן על ציוני מתמטיקה והן על ציוני קריאה. צורת מעורבות זו הייתה יעילה יותר בשיפור תוצאות התלמידים בהשוואה לצורות אחרות של מעורבות. תדירות הדיון במה שקרה בבית הספר השפיעה גם היא באופן חיובי על הישגים אקדמיים, אם כי השפעה זו השתנתה בהתאם למצב הסוציו-אקונומי של התלמידים.
לא ניתן לקבוע האם מעורבות הורית בבית, במיוחד עזרה בשיעורי בית, היא סיבה או תוצאה, במילים אחרות, האם הורים או קרובי משפחה מסייעים לתלמידים שכבר הידרדרו אקדמית.