לתת למורים רשות להרגיש

לחצו כדי להאזין לפריט

Brackett, M. A. (2024). Giving educators permission to feel. Educational Leadership, 81(6), 34–39

עיקרי הדברים:

● מחקר זה סקר רגשות של עשרות אלפי מורים ברחבי ארה"ב וקנדה, ביקש מהם לתאר מה הם חשים בבית הספר וחשף ממצאים מדאיגים

● הגם שקשה לשלוט ברגשות או לפקח עליהם, מאמר זה מציע פרקטיקות מועילות המסייעות למורים לחזק אינטליגנציה רגשית, לייעל את תפקודם והתנהלותם, לחשוב בצורה אופטימית, להסתייע בעזרי טכנולוגיה ובינה מלאכותית ולטפח גמישות מחשבתית

● רגשות של מורים משפיעים ישירות על איכות ההוראה, הישגיות התלמידים, מערכות היחסים עם עמיתים, האקלים הבית ספרי, שיעור הנשירה מהמקצוע והרווחה הנפשית

● מערכת החינוך וההכשרה להוראה נוטה להתעלם מרגשות של מורים וכאילו אינה מכירה בהשפעתם על זירת הלימוד, ועל כן מערכת החינוך מאוישת במורים כעוסים ומלאי-טינה

● בבואם ובשהותם בבית הספר, מורים ומחנכים חשים בעיקר תסכול, חרדה, דאגה, הצפה רגשית ועצב, ורק מעט הנאה ושמחה

● מקור הרגשות השליליים, כידוע, נובע מחוסר תמיכה מממונים, התנהגות וביצועי תלמידים, עומס עבודה, שינויי מדיניות תכופים, קושי באיזון חיי עבודה-משפחה וקשיים כלכליים

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה חברתית רגשית

אי אפשר למחוק ולהעלים רגשות שליליים, וגם לא פשוט להתעלם מהם. אם כך, הדרך הנכונה היא לנסות לראות את הטוב, לגלות אמפתיה כלפי עצמנו וסביבתנו ולהצליח לאזן בין רגשות נעימים ולא-נעימים. להלן, ישנן כמה גישות פסיביות ואקטיביות שבכוחן לסייע למורים לפתח מיומנויות של ויסות רגשי ואינטליגנציה רגשית, מתוך שאיפה לייצר אקלים בית ספרי חיובי:

  1. זיהוי רגשות – בראש ובראשונה, כאשר מחשבות שליליות עולות, חשוב לזהותם, להכיר בעובדה שהם מבעבעים בנו ולנסות שלא ישתלטו על הבעות הפנים שלנו, שפת הגוף, טון הדיבור וההתנהגות. במקביל, יש לשים לב לאותם אותות בקרב תלמידינו, עמיתנו ומנהלינו.
  2. מיפוי סיבות והשלכות – חשוב להבין בדיוק מה גורם לנו להרגיש רע? ומהן ההשלכות של השתלטותם של רגשות שליליים?
  3. הענקת פנים לרגשות – מומלץ מאוד, בזמן שהרגשות מבעבעים בתוכנו, או לאחר מעשה, לתאר אותם בפני עצמנו, לכתוב אותם, לספר עליהם לאדם קרוב או אפילו להביע אותם בדרך יצירתית. למשל, כתיבת יומן אישי או פואמה, הורדת יישום קיר רגשות וירטואלי דוגמת Wheels of Feels, ציור, המחזה תיאטרלית של האירוע, רכישת כדור עצבים, העלאת סרטון קומי לרשת או אפילו הליכה בטבע לארגון המחשבות.
  4. איסוף הרגשות – חשוב מאוד להבין את ההקשר בהם הדברים קרו, להיכנס לפרופורציות ולא להפליג במחשבות למחוזות קיצון או לייצר בראש תסריטים עתידיים מופרכים. רצוי לבחון בינינו לבין עצמנו את המקרה, לגבש דרכי התמודדות להבא ולהמשיך הלאה בגאון.
  5. ויסות רגשי – אינטליגנציה רגשית אינה בהכרח תכונה מולדת, ואפשר ללמוד, לטפח ולתרגל אותה בכל גיל ושלב בחיים. וחשוב לעשות כן מפני שבכוחה אף לשנות את מסלול החיים, לנווטו בהצלחה ולהימנע מנפילות.
  6. עזרה טכנולוגית – בעידן הנוכחי, ישנם יישומים שמסייעים לנו לווסת רגשות – בחינם ובדיסקרטיות מלאה. אפליקציית HowWeFeel, לדוגמה, מיועדת לספק תמיכה רגשית ולסייע ברכישת מיומנויות אינטליגנציה רגשית-חברתית. באמצעות שיח הדדי (קולי או כתוב) מבוסס בינה מלאכותית, האפליקציה מאפשרת למשתמש לשפוך את לבו, לספר על חוויות שחווה, לתאר את קשייו ולקבל משוב תומך ופרקטי. יישום מסוג זה זמין בכל עת, אינו שיפוטי כלל וכלל ויכול לסייע בחתירה לפתרון סוגיות אישיות-מקצועיות סבוכות ביותר.
  7. חוסן מנטלי – בזירה הבית ספרית הדינמית, קל מאוד להיסחף למערבולות רגשיות. אבל, כאשר מורה נכנס אל בית הספר בתחושה צלולה, בריאה, בטוחה ויציבה, סביר להניח שהאתגרים המזדמנים לא יצליחו להפילו. לשם כך אפשר ורצוי להשקיע בתחביבים ישנים או חדשים, לתרגל חשיבה מודעת, להקפיד להתעמל ולבנות מערכות חברתיות תומכות. גם לעזור לאחרים ולהציע להם אוזן קשבת או כתף תומכת יכול לסייע, בבחינת לתת זה לקבל.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?
לחצו כדי להאזין לפריט

Brackett, M. A. (2024). Giving educators permission to feel. Educational Leadership, 81(6), 34–39

עיקרי הדברים:

● מחקר זה סקר רגשות של עשרות אלפי מורים ברחבי ארה"ב וקנדה, ביקש מהם לתאר מה הם חשים בבית הספר וחשף ממצאים מדאיגים

● הגם שקשה לשלוט ברגשות או לפקח עליהם, מאמר זה מציע פרקטיקות מועילות המסייעות למורים לחזק אינטליגנציה רגשית, לייעל את תפקודם והתנהלותם, לחשוב בצורה אופטימית, להסתייע בעזרי טכנולוגיה ובינה מלאכותית ולטפח גמישות מחשבתית

● רגשות של מורים משפיעים ישירות על איכות ההוראה, הישגיות התלמידים, מערכות היחסים עם עמיתים, האקלים הבית ספרי, שיעור הנשירה מהמקצוע והרווחה הנפשית

● מערכת החינוך וההכשרה להוראה נוטה להתעלם מרגשות של מורים וכאילו אינה מכירה בהשפעתם על זירת הלימוד, ועל כן מערכת החינוך מאוישת במורים כעוסים ומלאי-טינה

● בבואם ובשהותם בבית הספר, מורים ומחנכים חשים בעיקר תסכול, חרדה, דאגה, הצפה רגשית ועצב, ורק מעט הנאה ושמחה

● מקור הרגשות השליליים, כידוע, נובע מחוסר תמיכה מממונים, התנהגות וביצועי תלמידים, עומס עבודה, שינויי מדיניות תכופים, קושי באיזון חיי עבודה-משפחה וקשיים כלכליים

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא למידה חברתית רגשית

אי אפשר למחוק ולהעלים רגשות שליליים, וגם לא פשוט להתעלם מהם. אם כך, הדרך הנכונה היא לנסות לראות את הטוב, לגלות אמפתיה כלפי עצמנו וסביבתנו ולהצליח לאזן בין רגשות נעימים ולא-נעימים. להלן, ישנן כמה גישות פסיביות ואקטיביות שבכוחן לסייע למורים לפתח מיומנויות של ויסות רגשי ואינטליגנציה רגשית, מתוך שאיפה לייצר אקלים בית ספרי חיובי:

  1. זיהוי רגשות – בראש ובראשונה, כאשר מחשבות שליליות עולות, חשוב לזהותם, להכיר בעובדה שהם מבעבעים בנו ולנסות שלא ישתלטו על הבעות הפנים שלנו, שפת הגוף, טון הדיבור וההתנהגות. במקביל, יש לשים לב לאותם אותות בקרב תלמידינו, עמיתנו ומנהלינו.
  2. מיפוי סיבות והשלכות – חשוב להבין בדיוק מה גורם לנו להרגיש רע? ומהן ההשלכות של השתלטותם של רגשות שליליים?
  3. הענקת פנים לרגשות – מומלץ מאוד, בזמן שהרגשות מבעבעים בתוכנו, או לאחר מעשה, לתאר אותם בפני עצמנו, לכתוב אותם, לספר עליהם לאדם קרוב או אפילו להביע אותם בדרך יצירתית. למשל, כתיבת יומן אישי או פואמה, הורדת יישום קיר רגשות וירטואלי דוגמת Wheels of Feels, ציור, המחזה תיאטרלית של האירוע, רכישת כדור עצבים, העלאת סרטון קומי לרשת או אפילו הליכה בטבע לארגון המחשבות.
  4. איסוף הרגשות – חשוב מאוד להבין את ההקשר בהם הדברים קרו, להיכנס לפרופורציות ולא להפליג במחשבות למחוזות קיצון או לייצר בראש תסריטים עתידיים מופרכים. רצוי לבחון בינינו לבין עצמנו את המקרה, לגבש דרכי התמודדות להבא ולהמשיך הלאה בגאון.
  5. ויסות רגשי – אינטליגנציה רגשית אינה בהכרח תכונה מולדת, ואפשר ללמוד, לטפח ולתרגל אותה בכל גיל ושלב בחיים. וחשוב לעשות כן מפני שבכוחה אף לשנות את מסלול החיים, לנווטו בהצלחה ולהימנע מנפילות.
  6. עזרה טכנולוגית – בעידן הנוכחי, ישנם יישומים שמסייעים לנו לווסת רגשות – בחינם ובדיסקרטיות מלאה. אפליקציית HowWeFeel, לדוגמה, מיועדת לספק תמיכה רגשית ולסייע ברכישת מיומנויות אינטליגנציה רגשית-חברתית. באמצעות שיח הדדי (קולי או כתוב) מבוסס בינה מלאכותית, האפליקציה מאפשרת למשתמש לשפוך את לבו, לספר על חוויות שחווה, לתאר את קשייו ולקבל משוב תומך ופרקטי. יישום מסוג זה זמין בכל עת, אינו שיפוטי כלל וכלל ויכול לסייע בחתירה לפתרון סוגיות אישיות-מקצועיות סבוכות ביותר.
  7. חוסן מנטלי – בזירה הבית ספרית הדינמית, קל מאוד להיסחף למערבולות רגשיות. אבל, כאשר מורה נכנס אל בית הספר בתחושה צלולה, בריאה, בטוחה ויציבה, סביר להניח שהאתגרים המזדמנים לא יצליחו להפילו. לשם כך אפשר ורצוי להשקיע בתחביבים ישנים או חדשים, לתרגל חשיבה מודעת, להקפיד להתעמל ולבנות מערכות חברתיות תומכות. גם לעזור לאחרים ולהציע להם אוזן קשבת או כתף תומכת יכול לסייע, בבחינת לתת זה לקבל.
    עדיין אין תגובות לפריט זה
    מה דעתך?