זיהוי והבחנה בחשיבה חישובית במהלך משחק בקרב גננות ומורות

Kotsopoulos, D., Floyd, L., Dickson, B. A., Nelson, V., & Makosz, S. (2022). Noticing and naming computational thinking during play. Early Childhood Education Journal, 50, 4, 699-708‏

חשיבה חישובית

חשיבה חישובית (Computational thinking) מוגדרת כתהליך בו הפרט מזהה בעיה ומציע פתרון יעיל בעזרת מחשב, מערכת אוטומטית או כלים טכנולוגיים. כיום, אין ספק כי מדובר בכישור אקטואלי ונדרש בזירה הדיגיטלית ובעולם התעסוקה, ומכאן שיש לפתח את היכולת הזו בקרב לומדים, עוד בשלבים המוקדמים במערכת החינוך. לא במקרה, שיעורי מדעי המחשב נלמדים בגני הילדים באנגליה, אסטוניה, סקוטלנד, קנדה וארצות נוספות ואף מוגדרים כמקצוע חובה בחינוך היסודי.

חשיבה חישובית בגן הילדים

רוב גני הילדים בנויים כסביבת למידה משחקית ובצורה רחבת-ידיים וחפה מציוד ממוחשב או סלולארי. אין כוונה לשנות זאת ואין צורך שהילדים ילמדו קידוד או תכנות. אלא, ישנן פעולות חישוביות פשוטות יותר ומהנות וחלקן אף אינן מצריכות חיבור לחשמל. למשל, התאמת צורות, חיפוש יציאה ממבוך, פתרון תרגילי חשבון, הכרת מושגים מתמטיים, שרטוט מפות, בניית אבי-טיפוס ותשתיות, תכנון לטווח הארוך ועוד.

מתודולוגיה

שש גננות ושש מורות השתתפו בסדנת התמחות בתחום של חשיבה חישובית. המשתתפות נחשפו לרקע התיאורטי בתחום, התנסו בפעילויות פדגוגיות של חשיבה חישובית וצולמו כל העת. לבסוף, המורים והגננות השיבו על שאלון ודיווחו על המגבלות, התובנות והתוצרים שהפיקו בסדנה ועל כושרן להנחיל לילדים ולתלמידים בהקשר לחשיבה חישובית.

ממצאים, ניתוח ודיון

לפני שנחשפו הגננות והמורות לידע התיאורטי שהוצג בפניהן בקורס, הן לא היו מודעות לרעיון של חשיבה חישובית ואפילו לא זיהו את ניצניו בקרב התלמידים כאשר אלו ביצעו אותה באופן ספונטאני במשחק חופשי. אם כך, כאשר גננת או מורה אינה מצוידת בידע או בביטחון להבין חשיבה חישובית, היא עלולה להתעלם ממנה ולהימנע מטיפוח פוטנציאל מתמטי, מדעי או מחשובי עתידי.

על מנת שגננות ומורים יכירו בפוטנציאל של חשיבה חישובית בגן ובכיתה ויטפחו אותה, עליהן להרגיש שהן מבינות את שורשיה, מסוגלות לזהות את ניצניה ויודעות כיצד להכווין לפתחה ולעודד אותה באמצעות משחקים פדגוגיים. את הכישורים האלו ניתן להעניק לנשות חינוך באמצעות סדנאות פיתוח מקצועי.

הצעדים הדרושים

על אף מיקומן המרכזי של מערכות ממוחשבות בשלל זירות, תחום החשיבה החישובית בפרט, ומדעי המחשב בכלל, במסגרות החינוך של הגיל הרך והחינוך היסודי אינם מפותחים דיו. על כן, צוות המחקר קורא לבצע מחקרים נוספים כדי להשיג את המטרות הבאות:

  1. לחלץ ידע פדגוגי בתחום החשיבה החיובית עבור גננות, מורים ומחנכים;
  2. לבחון ולהציג פעילויות ושיטות חדשות ומשחקיות להוראת מדעי מחשב בגיל צעיר;
  3. לחקור לעומק: כיצד תופסים ילדים חשיבה חישובית?
  4. לשקול את הגברת השימוש בכלים דיגיטליים בגני ילדים ובכיתות א'-ד'.

לתקציר באנגלית

לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מחשבים

 

 


    לפריט זה התפרסמו 3 תגובות

    בתור בעלת גן ילדים אני רוצה לומר שהרעיון מבורך – יותר כלים שווה יותר אפשרויות לילדים!

    פורסמה ב 22/01/2023 ע״י רינה

    רעיון מבורך

    פורסמה ב 22/12/2022 ע״י טרביה דלאל

    רעיון מבורך עניין הפיתוח והקניית הכלים למחנכי ההוראה.
    ומקווה שיתפוס תוצאה וימשיך להתפתח.

    פורסמה ב 20/12/2022 ע״י דורית מהלל
    מה דעתך?
yyya