מורים אומרים שהמשתנים הבאים יכולים לשפר את מצב רוחם
Kurtz, H. (2025). Teachers say these factors could boost their morale. Education Week, 44(19), 26–29
עיקרי הדברים:
- מסקר עדכני שנערך בקרב 1,178 מורי כיתות א'-י"ב, בו נשאלו מה עשוי לשפר את המורל שלהם, נמצא שהמורים מייחלים לגיוס מורים-עמיתים ולעיבוי סגל ההוראה ומתפללים שלא לשאת בנטל לבדם
- מורי א'-י"ב מבקשים לצמצם את מספר הלומדים בכיתות ולהציב בבית הספר בקביעות עובדים פרא-מקצועיים
- כאשר ההנהלה מתחלפת, לא נוכחת, מפגינה חוסר-יציבות או מתרפסת בפני תלמידים והורים – המורים המוצבים בחזית נושאים בנטל, לא מקבלים גיבוי בעת הצורך וחשים מבוזים
- בעידן הפוסט-קורונה, מורים מתריעים בפני הידבקות פתולוגית של תלמידים למסכים, אובדן זהות וצורך עז באשרור חברתי-דיגיטלי
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה
לא קל להעלות מורל של מורים. ההיפך הוא נכון, הספרות המחקרית מצביעה על מגמות מובהקות של שחיקה מתמשכת במעמד המורה והחמרה בבריאותו הנפשית וסיפוקו מהעבודה. אז, במצב הנוכחי, נשאלת השאלה: מה אפשר לעשות כדי לתמוך בכוח ההוראה?
תמריצים כספיים ושיפור השכר ההתחלתי והבונוסים המצטברים יכולים לשמש כגלולת קסם, אך הם לא תמיד אפשריים בשל מציאות כלכלית ומגבלות תקציב. לכן, כפי שמוצג במאמר זה, דרושים צעדים חלופיים ומהירים המתמקדים בשביעות רצונם הכללית של המורים, עיבוי צוותי ההוראה, שינוי סגנון הניהול וטיפוח בריאותם הנפשית של המורים.
עיבוי כוח ההוראה
מסקר עדכני שנערך בקרב 1,178 מורי כיתות א'-י"ב, בו נשאלו מה עשוי לשפר את המורל שלהם, נמצא שהמורים מייחלים לגיוס מורים-עמיתים ולעיבוי סגל ההוראה ומתפללים שלא לשאת בנטל לבדם. בנוסף, הם מבקשים לצמצם את מספר הלומדים בכיתות ולהציב בבית הספר בקביעות עובדים פרא-מקצועיים (דוגמת אחות בית ספרית, מורי הוראה מתקנת, עוזרי הוראה, לבורנטים, סייעות רגשיות, ספרנים וצוות טכני).
תמיכה ניהולית מלאה
כאשר ההנהלה מתחלפת, לא נוכחת, מפגינה חוסר-יציבות או מתרפסת בפני תלמידים והורים – המורים המוצבים בחזית נושאים בנטל, לא מקבלים גיבוי בעת הצורך וחשים מבוזים. מורים עלולים להיפגע עד כלות נשמתם כאשר מנהל בוחר בצד של התלמיד או של הוריו, נכנע להם ונמנע מלהשעות או לסלק אותו מהכיתה. זאת, בזמן שהמורה מציג ראיות מוצקות בנוגע לאיחורים, הפרעות או זלזול מצד התלמיד. במקרים קיצוניים, מורים ממשיכים להתמודד עם תלמידים אלימים מילולית ופיזית שמחללים את התקנון הבית ספרי ואף מוכרים סמים מגדר בית הספר, ולמרות הכול המנהל נמנע מלטפל בהם ומותיר את המורים בודדים מולם.
הגבלת טלפונים ניידים
מורי החטיבה העליונה מתקשים להתמודד עם הימצאותם של טלפונים ניידים במרחב הבית ספרי ומבקשים להקשיח את הנהלים המאפשרים לתלמידים לשאת אותם לאורך היום או בהפסקות. בעידן הפוסט-קורונה, מורים מתריעים בפני הידבקות פתולוגית של תלמידים למסכים, אובדן זהות וצורך עז באשרור חברתי-דיגיטלי. כל אלו, מסיחים את הדעת, מונעים מהם להתרכז בלימודים ופוגמים בשטף הלמידה.
טיפוח הבריאות הנפשית
כדי לעשות את עבודתו נאמנה, ולהתמיד בה, חייב המורה לחוש רענן, אנרגטי, שלם ומועצם מבחינה מנטלית ונפשית. אלו הם משתנים פנימיים, ולעיתים סמויים מן העין, אך אפשר ורצוי עד-מאוד להתייחס אליהם בעזרת מתן אפשרות לנצל ימי בריאות נפשית – כחלק מחוזה ההעסקה. זה אולי נשמע מרחיק-לכת, אבל לא רחוק היום בו מעסיקים יצטרכו להעניק לעובדיהם ימי מחלה לטובת ריפוי הנפש. עוד דיווחו מורים כי המורל ישתפר אם תוצמד למשכורת פוליסת בריאות מקיפה או יוצב רופא משפחה (הרואה מדי יום אנשי הוראה בלבד) בכל מחוז לימוד. שכן, לפיהם, בשל העומס והקדחתניות של שגרת העבודה, הם נאלצים לוותר על בדיקות רפואיות ואפילו לעבוד כשהם חולים.
Kurtz, H. (2025). Teachers say these factors could boost their morale. Education Week, 44(19), 26–29
עיקרי הדברים:
- מסקר עדכני שנערך בקרב 1,178 מורי כיתות א'-י"ב, בו נשאלו מה עשוי לשפר את המורל שלהם, נמצא שהמורים מייחלים לגיוס מורים-עמיתים ולעיבוי סגל ההוראה ומתפללים שלא לשאת בנטל לבדם
- מורי א'-י"ב מבקשים לצמצם את מספר הלומדים בכיתות ולהציב בבית הספר בקביעות עובדים פרא-מקצועיים
- כאשר ההנהלה מתחלפת, לא נוכחת, מפגינה חוסר-יציבות או מתרפסת בפני תלמידים והורים – המורים המוצבים בחזית נושאים בנטל, לא מקבלים גיבוי בעת הצורך וחשים מבוזים
- בעידן הפוסט-קורונה, מורים מתריעים בפני הידבקות פתולוגית של תלמידים למסכים, אובדן זהות וצורך עז באשרור חברתי-דיגיטלי
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא הוראה
לא קל להעלות מורל של מורים. ההיפך הוא נכון, הספרות המחקרית מצביעה על מגמות מובהקות של שחיקה מתמשכת במעמד המורה והחמרה בבריאותו הנפשית וסיפוקו מהעבודה. אז, במצב הנוכחי, נשאלת השאלה: מה אפשר לעשות כדי לתמוך בכוח ההוראה?
תמריצים כספיים ושיפור השכר ההתחלתי והבונוסים המצטברים יכולים לשמש כגלולת קסם, אך הם לא תמיד אפשריים בשל מציאות כלכלית ומגבלות תקציב. לכן, כפי שמוצג במאמר זה, דרושים צעדים חלופיים ומהירים המתמקדים בשביעות רצונם הכללית של המורים, עיבוי צוותי ההוראה, שינוי סגנון הניהול וטיפוח בריאותם הנפשית של המורים.
עיבוי כוח ההוראה
מסקר עדכני שנערך בקרב 1,178 מורי כיתות א'-י"ב, בו נשאלו מה עשוי לשפר את המורל שלהם, נמצא שהמורים מייחלים לגיוס מורים-עמיתים ולעיבוי סגל ההוראה ומתפללים שלא לשאת בנטל לבדם. בנוסף, הם מבקשים לצמצם את מספר הלומדים בכיתות ולהציב בבית הספר בקביעות עובדים פרא-מקצועיים (דוגמת אחות בית ספרית, מורי הוראה מתקנת, עוזרי הוראה, לבורנטים, סייעות רגשיות, ספרנים וצוות טכני).
תמיכה ניהולית מלאה
כאשר ההנהלה מתחלפת, לא נוכחת, מפגינה חוסר-יציבות או מתרפסת בפני תלמידים והורים – המורים המוצבים בחזית נושאים בנטל, לא מקבלים גיבוי בעת הצורך וחשים מבוזים. מורים עלולים להיפגע עד כלות נשמתם כאשר מנהל בוחר בצד של התלמיד או של הוריו, נכנע להם ונמנע מלהשעות או לסלק אותו מהכיתה. זאת, בזמן שהמורה מציג ראיות מוצקות בנוגע לאיחורים, הפרעות או זלזול מצד התלמיד. במקרים קיצוניים, מורים ממשיכים להתמודד עם תלמידים אלימים מילולית ופיזית שמחללים את התקנון הבית ספרי ואף מוכרים סמים מגדר בית הספר, ולמרות הכול המנהל נמנע מלטפל בהם ומותיר את המורים בודדים מולם.
הגבלת טלפונים ניידים
מורי החטיבה העליונה מתקשים להתמודד עם הימצאותם של טלפונים ניידים במרחב הבית ספרי ומבקשים להקשיח את הנהלים המאפשרים לתלמידים לשאת אותם לאורך היום או בהפסקות. בעידן הפוסט-קורונה, מורים מתריעים בפני הידבקות פתולוגית של תלמידים למסכים, אובדן זהות וצורך עז באשרור חברתי-דיגיטלי. כל אלו, מסיחים את הדעת, מונעים מהם להתרכז בלימודים ופוגמים בשטף הלמידה.
טיפוח הבריאות הנפשית
כדי לעשות את עבודתו נאמנה, ולהתמיד בה, חייב המורה לחוש רענן, אנרגטי, שלם ומועצם מבחינה מנטלית ונפשית. אלו הם משתנים פנימיים, ולעיתים סמויים מן העין, אך אפשר ורצוי עד-מאוד להתייחס אליהם בעזרת מתן אפשרות לנצל ימי בריאות נפשית – כחלק מחוזה ההעסקה. זה אולי נשמע מרחיק-לכת, אבל לא רחוק היום בו מעסיקים יצטרכו להעניק לעובדיהם ימי מחלה לטובת ריפוי הנפש. עוד דיווחו מורים כי המורל ישתפר אם תוצמד למשכורת פוליסת בריאות מקיפה או יוצב רופא משפחה (הרואה מדי יום אנשי הוראה בלבד) בכל מחוז לימוד. שכן, לפיהם, בשל העומס והקדחתניות של שגרת העבודה, הם נאלצים לוותר על בדיקות רפואיות ואפילו לעבוד כשהם חולים.