מעבר למלחמות המתמטיקה: התמקדו במורים כדי לשפר את ההוראה
McClam, R. S., & Cruz, R. A. (2024). Beyond the math wars: Focus on teachers to improve instruction. Phi Delta Kappan, 106(4), 8–13. https://doi.org/10.1177/00317217241304824
עיקרי הדברים:
- על מנת לעדכן ולהתאים את תחום הוראת המתמטיקה, הגדילו ועבו את מספר קורסי המתמטיקה בשלב ההכשרה להוראה, גם עבור שכבות הגיל הנמוכות, דוגמת הגיל הרך וכיתות א'-ו'
- השיקו או השקיעו בתוכניות קליטה, ליווי והנחיה המותאמות למורי מתמטיקה
- הקימו ותחזקו קהילות למידה מקצועיות עבור מורי מתמטיקה בהן יוכלו המורים לבחון את תוצרי התלמידים, לחקור את הפרקטיקה, להחליף רשמים ולתכנן יחדיו מערכי שיעור
- התכוננו והכשירו מראש מנהלי ביניים ורכזי מקצוע המתמטיקה והימנעו ממינויים כפויים ובהולים בעקבות נשירת ועזיבת מורים
- מעבר לחומרי הלימוד הקונקרטיים, הנחילו למורי המתמטיקה תחומי-דעת כמו למידה מעמיקה, פסיכולוגיה של למידה, חשיבה גמישה, חשיבה חישובית, חשיבה אוטונומית, חשיבה ביקורתית, חינוך דיפרנציאלי, למידה מבוססת-משחק, למידה חקרנית, טכנולוגיה חינוכית או חתירה לפתרון בעיות
- בקרו במערכות החינוך בהן תלמידי המתמטיקה מדורגים ראשונים בעולם, דוגמת סינגפור, סין, יפן או אסטוניה, ולימדו ויישמו את פילוסופיית ההוראה שלהם
- אל תתעלמו מחרדת מתמטיקה של תלמידים וספרו להם כיצד אפשר להתגבר על חרדה, מדוע קל להשתפר במתמטיקה, איך טעויות משפרות אותנו ולמה חשוב לא לוותר
- נסו למצוא את הכיף במתמטיקה והרבו להשתמש בתרגילים, חידונים ופאזלים מלהיבים, דוגמת Prodigy ו-DragonBox
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה
מה עדיף? כיתה שיושבת בשקט, בשורות וטורים מסודרים, משננת עובדות ופותרת עוד ועוד תרגילים מבלי להבין את המהות, המטרה והיישום. או, כיתה תזזיתית ודינמית בה תלמידים עוברים במהירות ממטלה למטלה, חוקרים תופעות באופן אוטונומי וללא הנחיה מסודרת, משוחחים, מתייעצים ולא מסיימים בהכרח את החוברת בסוף השנה.
האמת היא שאין תשובה חד-משמעית. לראיה, חוקרי פדגוגיה מתמטית בארה"ב שרויים בוויכוח ארוך שנים, סוער ומהותי בנוגע לשאלה: האם נכון ללמד מתמטיקה באופן סדור ומונחה או מובל-תלמיד ומאתגר? מה שכן אפשר לומר הוא שתלמידים זקוקים לשילוב מושכל בין שתי הגישות כדי ללמוד מתמטיקה, להבינה וליישמה בחיים האמיתיים (Copur-Gencturk, 2023).
מהן מלחמות המתמטיקה ומדוע קשה ליישבן?
ארה"ב היא מעצמה עולמית, אבל תלמידיה מדורגים נמוך מאוד במבחני מתמטיקה בינלאומיים. כישלון יחסי ומתמשך זה הוליד ויכוח נוקב בקרב חוקרי חינוך ומתמטיקה בארה"ב. חלקם דורשים להתמקד בכישורי חשיבה מעמיקה, מופשטת ואוטונומית בעוד שאחרים תובעים לבצע את ההיפך הגמור: להתקדם בצעדים מדודים, לתרגל שוב ושוב ולהדגיש חוקיות ושיטתיות.
למעשה, ישנה ביקורת כלפי ההנחיה המסורתית והנוכחית של תלמידים לפתור תרגילים, לקבל ציונים ולשכוח את החומר למחרת המבחן - ללא שימוש בחשיבה מעמיקה וללא פיתוח כישורים אקדמיים-מדעיים. שכן, גישה כזו מונעת מהם לפתח מיומנויות חשיבה ומעודדת למידה רדודה ונקודתית. כך, לכאורה, מערכת החינוך משדרת לתלמידים מסר לפיו מתמטיקה מתבססת על מהירות ודיוק של מחשבון, ולא על חשיבה מעמיקה ואוטונומית, רציונליזציה, ניסוי וטעיה או חתירה לפתרון בעיות. המצב מורכב למדי ושתי הגישות מבקשות לבטל האחת את השנייה ורואות בגישה המנוגדת ככזו הפוגמת באיכות ומחטיאה את המטרה.
למרות הכול, שני הצדדים מסכימים כי הגישה המעמיקה מתאימה יותר לתלמידים מחוננים ומצטיינים וכי תלמידי אוכלוסיות מיעוט וחתך סוציו-אקונומי נמוך זקוקים לגישה המובנית והמסורתית. בד בבד, מערכת החינוך חוששת משינוי מדיניות ומהנחלה של פרדיגמה חדשנית שעלולה להוביל להקצנה נוספת של פערי הידע, שבין כה נחשבים תהומיים (Barshay, 2023).
למה זקוקים התלמידים?
מחקרים עדכניים קובעים כי תלמידים זקוקים לשילוב בין שתי הגישות. מחד, יש להציב בפני הלומדים בעיות מורכבות, לתת להם לבחור את דרכי הפתרון ולאפשר להם לקיים שיח בנושא. מאידך, לא פחות חשוב לתרגל ולשנן, לבדוק תוצאות, לגבש שיטת למידה ולגשת למבחנים בזמן אמת.
הבעיה המרכזית היא שמורי מתמטיקה יודעים להעביר את החומר, אך מתקשים להמחיש ולהנחיל מושגים כמו למידה מעמיקה, חשיבה גמישה, חשיבה חישובית, חשיבה אוטונומית, חשיבה ביקורתית, למידה חקרנית, מתמטיקה יישומית או חתירה לפתרון בעיות. מדובר בבעיה חמורה משום שיש מחסור במורי מתמטיקה, המורים מחויבים להספיק חומר ולכן מעדיפים שינון ותרגול על פני חשיבה מעמיקה והתלמידים נרתעים וחוששים ממקצוע המתמטיקה. כל אלו מאלצים את מורי המתמטיקה להינעל על פילוסופיית ההוראה המסורתית וללמד באופן שטחי.
על אף האמור לעיל, חשוב להבהיר כי מאמר זו אינו מבקש להאשים את המורים או להאירם באור שלילי. מדובר בבעיה חברתית רוחבית והיסטורית, ולא פרטנית, ומקצוע המתמטיקה עודנו נתפס כמקצוע מפחיד, ולא מהנה. אי אפשר להאשים את המורים המוצבים בחזית בתפיסות שגויות או טעונות שיפור שטבועות במערכת החינוך לאורך עשרות שנים. הרי הם העצמם למדו כך מתמטיקה. אבל, חשוב להבין שהתלמידים זקוקים למורי מתמטיקה שמסוגלים לתמרן בין שתי הגישות ולזהות את הגישה הפדגוגית הנכונה עבור כיתתם (Copur-Gencturk & Tolar, 2022).
כיצד לעדכן ולהתאים את תחום הוראה המתמטיקה?
- הגדילו ועבו את מספר קורסי המתמטיקה בשלב ההכשרה להוראה, גם עבור שכבות הגיל הנמוכות, דוגמת הגיל הרך וכיתות א'-ו'
- השיקו או השקיעו בתוכניות קליטה, ליווי והנחיה המותאמות למורי מתמטיקה
- הקימו ותחזקו קהילות למידה מקצועיות עבור מורי מתמטיקה בהן יוכלו המורים לבחון את תוצרי התלמידים, לחקור את הפרקטיקה, להחליף רשמים ולתכנן יחדיו מערכי שיעור
- התכוננו והכשירו מראש מנהלי ביניים ורכזי מקצוע המתמטיקה והימנעו ממינויים כפויים ובהולים בעקבות נשירת ועזיבת מורים
- מעבר לחומרי הלימוד הקונקרטיים, הנחילו למורי המתמטיקה תחומי-דעת כמו למידה מעמיקה, פסיכולוגיה של למידה, חשיבה גמישה, חשיבה חישובית, חשיבה אוטונומית, חשיבה ביקורתית, חינוך דיפרנציאלי, למידה מבוססת-משחק, למידה חקרנית, טכנולוגיה חינוכית או חתירה לפתרון בעיות
- בקרו במערכות החינוך בהן תלמידי המתמטיקה מדורגים ראשונים בעולם, דוגמת סינגפור, סין, יפן או אסטוניה, ולימדו ויישמו את פילוסופיית ההוראה שלהם
- אל תתעלמו מחרדת מתמטיקה של תלמידים וספרו להם כיצד אפשר להתגבר על חרדה, מדוע קל להשתפר במתמטיקה, איך טעויות משפרות אותנו ולמה חשוב לא לוותר
- נסו למצוא את הכיף במתמטיקה והרבו להשתמש בתרגילים, חידונים ופאזלים מלהיבים, דוגמת Prodigy ו-DragonBox
רשימת המקורות
Barshay J. (2023). Proof points: How a debate over the science of math could reignite the math wars. The Hechinger Report.
Copur-Gencturk Y., Li J. (2023). Teaching matters: A longitudinal study of mathematics teachers' knowledge growth. Teaching and Teacher Education, 121, 103949
Copur-Gencturk Y., Tolar T. (2022). Mathematics teaching expertise: A study of the dimensionality of content knowledge, pedagogical content knowledge, and content-specific noticing skills. Teaching and Teacher Education, 114, 103696
Barshay J. (2023). Proof points: How a debate over the science of math could reignite the math wars. The Hechinger Report.
Copur-Gencturk Y., Li J. (2023). Teaching matters: A longitudinal study of mathematics teachers' knowledge growth. Teaching and Teacher Education, 121, 103949
Copur-Gencturk Y., Tolar T. (2022). Mathematics teaching expertise: A study of the dimensionality of content knowledge, pedagogical content knowledge, and content-specific noticing skills. Teaching and Teacher Education, 114, 103696
McClam, R. S., & Cruz, R. A. (2024). Beyond the math wars: Focus on teachers to improve instruction. Phi Delta Kappan, 106(4), 8–13. https://doi.org/10.1177/00317217241304824
עיקרי הדברים:
- על מנת לעדכן ולהתאים את תחום הוראת המתמטיקה, הגדילו ועבו את מספר קורסי המתמטיקה בשלב ההכשרה להוראה, גם עבור שכבות הגיל הנמוכות, דוגמת הגיל הרך וכיתות א'-ו'
- השיקו או השקיעו בתוכניות קליטה, ליווי והנחיה המותאמות למורי מתמטיקה
- הקימו ותחזקו קהילות למידה מקצועיות עבור מורי מתמטיקה בהן יוכלו המורים לבחון את תוצרי התלמידים, לחקור את הפרקטיקה, להחליף רשמים ולתכנן יחדיו מערכי שיעור
- התכוננו והכשירו מראש מנהלי ביניים ורכזי מקצוע המתמטיקה והימנעו ממינויים כפויים ובהולים בעקבות נשירת ועזיבת מורים
- מעבר לחומרי הלימוד הקונקרטיים, הנחילו למורי המתמטיקה תחומי-דעת כמו למידה מעמיקה, פסיכולוגיה של למידה, חשיבה גמישה, חשיבה חישובית, חשיבה אוטונומית, חשיבה ביקורתית, חינוך דיפרנציאלי, למידה מבוססת-משחק, למידה חקרנית, טכנולוגיה חינוכית או חתירה לפתרון בעיות
- בקרו במערכות החינוך בהן תלמידי המתמטיקה מדורגים ראשונים בעולם, דוגמת סינגפור, סין, יפן או אסטוניה, ולימדו ויישמו את פילוסופיית ההוראה שלהם
- אל תתעלמו מחרדת מתמטיקה של תלמידים וספרו להם כיצד אפשר להתגבר על חרדה, מדוע קל להשתפר במתמטיקה, איך טעויות משפרות אותנו ולמה חשוב לא לוותר
- נסו למצוא את הכיף במתמטיקה והרבו להשתמש בתרגילים, חידונים ופאזלים מלהיבים, דוגמת Prodigy ו-DragonBox
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה
מה עדיף? כיתה שיושבת בשקט, בשורות וטורים מסודרים, משננת עובדות ופותרת עוד ועוד תרגילים מבלי להבין את המהות, המטרה והיישום. או, כיתה תזזיתית ודינמית בה תלמידים עוברים במהירות ממטלה למטלה, חוקרים תופעות באופן אוטונומי וללא הנחיה מסודרת, משוחחים, מתייעצים ולא מסיימים בהכרח את החוברת בסוף השנה.
האמת היא שאין תשובה חד-משמעית. לראיה, חוקרי פדגוגיה מתמטית בארה"ב שרויים בוויכוח ארוך שנים, סוער ומהותי בנוגע לשאלה: האם נכון ללמד מתמטיקה באופן סדור ומונחה או מובל-תלמיד ומאתגר? מה שכן אפשר לומר הוא שתלמידים זקוקים לשילוב מושכל בין שתי הגישות כדי ללמוד מתמטיקה, להבינה וליישמה בחיים האמיתיים (Copur-Gencturk, 2023).
מהן מלחמות המתמטיקה ומדוע קשה ליישבן?
ארה"ב היא מעצמה עולמית, אבל תלמידיה מדורגים נמוך מאוד במבחני מתמטיקה בינלאומיים. כישלון יחסי ומתמשך זה הוליד ויכוח נוקב בקרב חוקרי חינוך ומתמטיקה בארה"ב. חלקם דורשים להתמקד בכישורי חשיבה מעמיקה, מופשטת ואוטונומית בעוד שאחרים תובעים לבצע את ההיפך הגמור: להתקדם בצעדים מדודים, לתרגל שוב ושוב ולהדגיש חוקיות ושיטתיות.
למעשה, ישנה ביקורת כלפי ההנחיה המסורתית והנוכחית של תלמידים לפתור תרגילים, לקבל ציונים ולשכוח את החומר למחרת המבחן - ללא שימוש בחשיבה מעמיקה וללא פיתוח כישורים אקדמיים-מדעיים. שכן, גישה כזו מונעת מהם לפתח מיומנויות חשיבה ומעודדת למידה רדודה ונקודתית. כך, לכאורה, מערכת החינוך משדרת לתלמידים מסר לפיו מתמטיקה מתבססת על מהירות ודיוק של מחשבון, ולא על חשיבה מעמיקה ואוטונומית, רציונליזציה, ניסוי וטעיה או חתירה לפתרון בעיות. המצב מורכב למדי ושתי הגישות מבקשות לבטל האחת את השנייה ורואות בגישה המנוגדת ככזו הפוגמת באיכות ומחטיאה את המטרה.
למרות הכול, שני הצדדים מסכימים כי הגישה המעמיקה מתאימה יותר לתלמידים מחוננים ומצטיינים וכי תלמידי אוכלוסיות מיעוט וחתך סוציו-אקונומי נמוך זקוקים לגישה המובנית והמסורתית. בד בבד, מערכת החינוך חוששת משינוי מדיניות ומהנחלה של פרדיגמה חדשנית שעלולה להוביל להקצנה נוספת של פערי הידע, שבין כה נחשבים תהומיים (Barshay, 2023).
למה זקוקים התלמידים?
מחקרים עדכניים קובעים כי תלמידים זקוקים לשילוב בין שתי הגישות. מחד, יש להציב בפני הלומדים בעיות מורכבות, לתת להם לבחור את דרכי הפתרון ולאפשר להם לקיים שיח בנושא. מאידך, לא פחות חשוב לתרגל ולשנן, לבדוק תוצאות, לגבש שיטת למידה ולגשת למבחנים בזמן אמת.
הבעיה המרכזית היא שמורי מתמטיקה יודעים להעביר את החומר, אך מתקשים להמחיש ולהנחיל מושגים כמו למידה מעמיקה, חשיבה גמישה, חשיבה חישובית, חשיבה אוטונומית, חשיבה ביקורתית, למידה חקרנית, מתמטיקה יישומית או חתירה לפתרון בעיות. מדובר בבעיה חמורה משום שיש מחסור במורי מתמטיקה, המורים מחויבים להספיק חומר ולכן מעדיפים שינון ותרגול על פני חשיבה מעמיקה והתלמידים נרתעים וחוששים ממקצוע המתמטיקה. כל אלו מאלצים את מורי המתמטיקה להינעל על פילוסופיית ההוראה המסורתית וללמד באופן שטחי.
על אף האמור לעיל, חשוב להבהיר כי מאמר זו אינו מבקש להאשים את המורים או להאירם באור שלילי. מדובר בבעיה חברתית רוחבית והיסטורית, ולא פרטנית, ומקצוע המתמטיקה עודנו נתפס כמקצוע מפחיד, ולא מהנה. אי אפשר להאשים את המורים המוצבים בחזית בתפיסות שגויות או טעונות שיפור שטבועות במערכת החינוך לאורך עשרות שנים. הרי הם העצמם למדו כך מתמטיקה. אבל, חשוב להבין שהתלמידים זקוקים למורי מתמטיקה שמסוגלים לתמרן בין שתי הגישות ולזהות את הגישה הפדגוגית הנכונה עבור כיתתם (Copur-Gencturk & Tolar, 2022).
כיצד לעדכן ולהתאים את תחום הוראה המתמטיקה?
- הגדילו ועבו את מספר קורסי המתמטיקה בשלב ההכשרה להוראה, גם עבור שכבות הגיל הנמוכות, דוגמת הגיל הרך וכיתות א'-ו'
- השיקו או השקיעו בתוכניות קליטה, ליווי והנחיה המותאמות למורי מתמטיקה
- הקימו ותחזקו קהילות למידה מקצועיות עבור מורי מתמטיקה בהן יוכלו המורים לבחון את תוצרי התלמידים, לחקור את הפרקטיקה, להחליף רשמים ולתכנן יחדיו מערכי שיעור
- התכוננו והכשירו מראש מנהלי ביניים ורכזי מקצוע המתמטיקה והימנעו ממינויים כפויים ובהולים בעקבות נשירת ועזיבת מורים
- מעבר לחומרי הלימוד הקונקרטיים, הנחילו למורי המתמטיקה תחומי-דעת כמו למידה מעמיקה, פסיכולוגיה של למידה, חשיבה גמישה, חשיבה חישובית, חשיבה אוטונומית, חשיבה ביקורתית, חינוך דיפרנציאלי, למידה מבוססת-משחק, למידה חקרנית, טכנולוגיה חינוכית או חתירה לפתרון בעיות
- בקרו במערכות החינוך בהן תלמידי המתמטיקה מדורגים ראשונים בעולם, דוגמת סינגפור, סין, יפן או אסטוניה, ולימדו ויישמו את פילוסופיית ההוראה שלהם
- אל תתעלמו מחרדת מתמטיקה של תלמידים וספרו להם כיצד אפשר להתגבר על חרדה, מדוע קל להשתפר במתמטיקה, איך טעויות משפרות אותנו ולמה חשוב לא לוותר
- נסו למצוא את הכיף במתמטיקה והרבו להשתמש בתרגילים, חידונים ופאזלים מלהיבים, דוגמת Prodigy ו-DragonBox
רשימת המקורות
Barshay J. (2023). Proof points: How a debate over the science of math could reignite the math wars. The Hechinger Report.
Copur-Gencturk Y., Li J. (2023). Teaching matters: A longitudinal study of mathematics teachers' knowledge growth. Teaching and Teacher Education, 121, 103949
Copur-Gencturk Y., Tolar T. (2022). Mathematics teaching expertise: A study of the dimensionality of content knowledge, pedagogical content knowledge, and content-specific noticing skills. Teaching and Teacher Education, 114, 103696