חמש דרכים באמצעותן מורים יכולים לתמוך בתלמידים עם חרדת מתמטיקה
Sparks, S. D. (2025). Five ways teachers can support students with math anxiety. Education Week, 44(26), 15–19
למרות שאפשר לתרגם לחץ לאפיקים חיוביים, מורי יסודי ועל-יסודי מדווחים כי מפלסי חרדת המתמטיקה בכיתות גואים, מקשים על הלומדים לתפקד ומותירים את חלקם הרחק מאחור. לראיה, לפי ארגון ה- National Assessment of Educational Progress כמעט 40% מתלמידי כיתות ח' בארה"ב אינם נמצאים ברמה הדרושה במקצוע ואף מתקשים לחשב שטח של מלבן או להשוות בין שברים לבין אחוזים. לא זו בלבד, נמצא ש-20% מתלמידי היסודי ו-33% מתלמידי העל-יסודי סובלים מחרדת מתמטיקה, שלה השפעות ישירות על תחומי לימוד נוספים ועל מסלול הקריירה. על רקע זה, המאמר מציג חמש דרכים פשוטות באמצעותן מורי מתמטיקה יכולים לנטוע ביטחון בלומדים, לתמוך בהם ולגרום להם להרגיש בנוח עם המקצוע.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה
מהי חרדת מתמטיקה?
חרדת מתמטיקה היא שילוב של מתח פנימי, חרדת בחינות וסלידה ממטלות נומינליות, כאשר במקרי קיצון עלולים התלמידים לחוש כאבים פסיכוסומטיים. אותם תלמידים עלולים לפטור עצמם מהמקצוע בטענה שהם אינם אנשים של מספרים, להתרחק ממדעים מדויקים ולשאת את החרדה הזו עימם לנצח. לעיתים, ההורים מורישים, שלא במתכוון, את החרדה לילדיהם – משום שלא טרחו מעולם לפתור את הקונפליקט הזה בקרבם. החרדה עתידה לתת את אותותיה בקרב תלמידים מתקשים ומצטיינים כאחד ואפילו מורים אינם מחוסנים לתופעה ומדווחים בעצמם על חוסר נוחות בולט בתחום.
איך להתמודד עם חרדת מתמטיקה?
- חשיפה – בראש ובראשונה, יש להמשיך לחשוף את התלמידים למתמטיקה, לאתגר אותם ולעודדם לפתרון בעיות. בכיתה, צריך לעודד דיונים כלל-כיתתיים ועבודה בקבוצות ולהימנע ממצב בו התלמידים המצטיינים מכתיבים את קצב השיעור או עונים על כל התשובות.
- הנחיה פרטנית – הוכח כי שיעורים פרטניים, או בקבוצות קטנות, על ידי מורה מוסמך או מורת הוראה מותאמת, למשך 30 דקות ביום, שלושה-ארבעה ימים בשבוע, מטפחת הבנה, התקדמות, סבלנות וצמיחה. בד בבד, המורים אינם מחוללי פלאים ויש להנחות את ההורים לעבור בבית על השיעורים, לערוך מבדקי בית קצרים ולהרבות במשחקי מספרים, חשבון, גאומטריה, הנדסה והרכבה. כל אלו תורמים למעבר מלמידה פסיבית ויבשה לאקטיבית ומהנה.
- תזמון – מומלץ להרבות בפעילויות מדודות בזמן, בהן התלמידים מחשבים ופותרים בעיות באופן מהיר ומאתגר ככל האפשר. באמצעות כך, ניתן לחדד את כושר השליפה וזריזות המחשבה. אולם, עדיף להימנע מטקטיקה זו במליאה הכיתתית, כדי למנוע השוואות ולחץ מיותר, ולנקוט בה בעיקר ברמה הפרטנית או התת-קבוצתית.
- הבניה מחדש – למדו את התלמידים לנהל את החרדה שלהם, במקום להתעלם ממנה או להתכחש לה. ברגע שהתלמידים מודעים לסימפטומים הפיזיים (הטבעיים), דוגמת דופק מואץ, כפות ידיים מיוזעות או כאב בטן, בכוחם לעבד אותם כסממנים של התרגשות, מתח חיובי, התפתחות ויציאה מאזור הנוחות, ולא בהכרח כרגשות מאיימים.
- פיתוח זהות – לבסוף, תלמידים אשר נמנים על קבוצות תת-מיוצגות במקצועות המתמטיקה והמדעים, דוגמת בנות, תלמידי חינוך מיוחד, בעלי מוגבלויות או אלו המגיעים מרקע סוציו-אקונומי מוחלש, נמצאים בסיכון מוגבר לחרדת מתמטיקה. לכן, בנוסף לסיוע הפדגוגי, חשוב מאוד לשוחח עמם, לסייע להם רגשית ומנטלית, לטפח בקרבם תחושת שייכות ולנטוע בהם אמונה.
Sparks, S. D. (2025). Five ways teachers can support students with math anxiety. Education Week, 44(26), 15–19
למרות שאפשר לתרגם לחץ לאפיקים חיוביים, מורי יסודי ועל-יסודי מדווחים כי מפלסי חרדת המתמטיקה בכיתות גואים, מקשים על הלומדים לתפקד ומותירים את חלקם הרחק מאחור. לראיה, לפי ארגון ה- National Assessment of Educational Progress כמעט 40% מתלמידי כיתות ח' בארה"ב אינם נמצאים ברמה הדרושה במקצוע ואף מתקשים לחשב שטח של מלבן או להשוות בין שברים לבין אחוזים. לא זו בלבד, נמצא ש-20% מתלמידי היסודי ו-33% מתלמידי העל-יסודי סובלים מחרדת מתמטיקה, שלה השפעות ישירות על תחומי לימוד נוספים ועל מסלול הקריירה. על רקע זה, המאמר מציג חמש דרכים פשוטות באמצעותן מורי מתמטיקה יכולים לנטוע ביטחון בלומדים, לתמוך בהם ולגרום להם להרגיש בנוח עם המקצוע.
לקריאה נוספת: כל סיכומי המאמרים בנושא מתמטיקה
מהי חרדת מתמטיקה?
חרדת מתמטיקה היא שילוב של מתח פנימי, חרדת בחינות וסלידה ממטלות נומינליות, כאשר במקרי קיצון עלולים התלמידים לחוש כאבים פסיכוסומטיים. אותם תלמידים עלולים לפטור עצמם מהמקצוע בטענה שהם אינם אנשים של מספרים, להתרחק ממדעים מדויקים ולשאת את החרדה הזו עימם לנצח. לעיתים, ההורים מורישים, שלא במתכוון, את החרדה לילדיהם – משום שלא טרחו מעולם לפתור את הקונפליקט הזה בקרבם. החרדה עתידה לתת את אותותיה בקרב תלמידים מתקשים ומצטיינים כאחד ואפילו מורים אינם מחוסנים לתופעה ומדווחים בעצמם על חוסר נוחות בולט בתחום.
איך להתמודד עם חרדת מתמטיקה?
- חשיפה – בראש ובראשונה, יש להמשיך לחשוף את התלמידים למתמטיקה, לאתגר אותם ולעודדם לפתרון בעיות. בכיתה, צריך לעודד דיונים כלל-כיתתיים ועבודה בקבוצות ולהימנע ממצב בו התלמידים המצטיינים מכתיבים את קצב השיעור או עונים על כל התשובות.
- הנחיה פרטנית – הוכח כי שיעורים פרטניים, או בקבוצות קטנות, על ידי מורה מוסמך או מורת הוראה מותאמת, למשך 30 דקות ביום, שלושה-ארבעה ימים בשבוע, מטפחת הבנה, התקדמות, סבלנות וצמיחה. בד בבד, המורים אינם מחוללי פלאים ויש להנחות את ההורים לעבור בבית על השיעורים, לערוך מבדקי בית קצרים ולהרבות במשחקי מספרים, חשבון, גאומטריה, הנדסה והרכבה. כל אלו תורמים למעבר מלמידה פסיבית ויבשה לאקטיבית ומהנה.
- תזמון – מומלץ להרבות בפעילויות מדודות בזמן, בהן התלמידים מחשבים ופותרים בעיות באופן מהיר ומאתגר ככל האפשר. באמצעות כך, ניתן לחדד את כושר השליפה וזריזות המחשבה. אולם, עדיף להימנע מטקטיקה זו במליאה הכיתתית, כדי למנוע השוואות ולחץ מיותר, ולנקוט בה בעיקר ברמה הפרטנית או התת-קבוצתית.
- הבניה מחדש – למדו את התלמידים לנהל את החרדה שלהם, במקום להתעלם ממנה או להתכחש לה. ברגע שהתלמידים מודעים לסימפטומים הפיזיים (הטבעיים), דוגמת דופק מואץ, כפות ידיים מיוזעות או כאב בטן, בכוחם לעבד אותם כסממנים של התרגשות, מתח חיובי, התפתחות ויציאה מאזור הנוחות, ולא בהכרח כרגשות מאיימים.
- פיתוח זהות – לבסוף, תלמידים אשר נמנים על קבוצות תת-מיוצגות במקצועות המתמטיקה והמדעים, דוגמת בנות, תלמידי חינוך מיוחד, בעלי מוגבלויות או אלו המגיעים מרקע סוציו-אקונומי מוחלש, נמצאים בסיכון מוגבר לחרדת מתמטיקה. לכן, בנוסף לסיוע הפדגוגי, חשוב מאוד לשוחח עמם, לסייע להם רגשית ומנטלית, לטפח בקרבם תחושת שייכות ולנטוע בהם אמונה.